صفحه اصلی / استان ها / قزوین / گذر از تاریخ با عبور از دروازه‌های دیار مینودری
گذر از تاریخ با عبور از دروازه‌های دیار مینودری

گذر از تاریخ با عبور از دروازه‌های دیار مینودری

قزوین دارای 9 دروازه بوده و هر یک در سمتی از شهر قرار داشته و به‌غیراز دو دروازه، باقی دروازه‌های این شهر از بین رفته و مانند دروازه رشت تنها نامشان در محل آن‌ها باقی‌مانده است؛ در حال حاضر در قزوین دو دروازه با نام‌های «راه کوشک یا درب کوشک» و «تهران قدیم» باقی‌مانده است.

قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز، معمولاً در گذشته برای محافظت از شهر حصاری داشتند و ورود به شهر به‌وسیله دروازه‌ها امکان‌پذیر می‌شد؛ شهر قزوین هم در طول تاریخ دارای دروازه بوده است.

قزوین دارای ۹ دروازه بوده که هر یک در سمتی از شهر قرار داشته و ورود و خروج را به قزوین میسر می‌کرد؛ برای نمونه دروازه رشت و همدان ورود به قزوین را ممکن می‌کرد.

دروازه‌ها و حصارهای صفوی شهر قزوین کاملاً تخریب شدند و اطلاع دقیقی از آن در دست نیست اما مشخص است که حصارهای قاجاری چگونه دور شهر کشیده شده است.

به‌غیراز دو دروازه، باقی دروازه‌های این شهر از بین رفته و مانند دروازه رشت تنها نامشان در محل آن‌ها باقی‌مانده است؛ در حال حاضر در قزوین دو دروازه با نام‌های «راه کوشک یا درب‌کوشک» و «تهران قدیم» باقی‌مانده است و در آن‌ها هنر اسلامی-ایرانی خودنمایی می‌کند.
 

دروازه درب‌کوشک

دروازه «راه کوشک» در شمال شهر قزوین قرار داشته و سال ساخت آن به ۱۲۹۶ هجری قمری بازمی‌گردد؛ این دروازه به سمت منطقه الموت و تفریحگاه‌های شمال شهر باز می‌شد که در حال حاضر به دلیل توسعه شهری داخل شهر قرار دارد.

دروازه «درب کوشک» دارای یک ورودی با قوس و کلیل و نیم‌دایره است. در هر طرف راهرو، دو طاق‌نما ساخته‌شده که با نرمی به‌سوی بیرون پیش آمده و حالت آغوش گشوده را تداعی می‌کند. این دروازه تنها یک نما به‌سوی خارج شهر دارد که  تزیینات کاشی‌کاری‌ها بنا در زمان فرمانروایی عضدالملک قاجار انجام شده است.
 

دروازه تهران قدیم

دروازه دیگر دروازه «تهران قدیم» نام دارد که مربوط به دوره قاجار است و ورود و خروج از سمت تهران، ری و شمیرانات به سمت قزوین از این دروازه صورت می‌گرفت.

این دروازه از آثار دوره قاجاریه است. بنای دروازه آجری و دارای یک سردر اصلی و دو راه ارتباطی در طرفین است. سردر وسط، دارای عرض و ارتفاع بیشتر و قوس تیزه دار است. این دروازه هشت گلدسته دارد. ورودی اصلی آن‌ها دارای رسمی بندی و کاسه بندی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.