صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / رئیس قوه قضاییه به سهم‌خواهان از بیت‌المال توجه نکند

یک استاد دانشگاه:

رئیس قوه قضاییه به سهم‌خواهان از بیت‌المال توجه نکند

یک استاد حقوق بین الملل با ابراز خرسندی از انتخاب فردی از خود قوه قضاییه به عنوان رئیس دستگاه قضا، گفت: ریاست قوه قضاییه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با راه اندازی کانون‌ها و مجموعه‌های اندیشه ورز در این حوزه توجه کند.

آرم قضایی

به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود اخوان فرد، پیرامون بحث آسیب شناسی دستگاه قضا اظهار کرد: به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) اگر قوه قضاییه اصلاح شود کل مملکت اصلاح می‌شود و اگر خدای ناکرده این قوه مشکل داشته باشد کل مملکت دچار اشکال می‌شود.

وی ادامه داد: قوه قضاییه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرایطی دارد که اهمیت آن را بیشتر به رخ مردم می‌کشد، این قوه می‌تواند با روش صحیح باعث فروکش کردن بحران‌ها شود و برعکس در شرایطی می‌تواند بحران زا شود.

اخوان فرد اضافه کرد: مشکلی که در سال‌های قبل در ارتباط با روسای قوه قضاییه داشتیم این بود که هیچ کدام از آنها از قوه قضاییه نبودند و عمدتا از اساتید و صاحبنظرانی بودند که مسئولیت این کار را برعهده می‌گرفتند و به تعبیری در قوه قضاییه خود را محک می‌زدند، این درحالی است که در مسیر این تغییرات، ما با تغییرات وسیعی از حیث شکل و محتوا مواجه می‌شدیم که این خود یک آسیب بود و خوشبختانه این اولین باری است که فردی از خود قوه قضاییه مسئولیت را بر عهده می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که اهداف نظام قضایی خیلی شفاف نیست به طوری که ما از یک طرف بر مبانی اسلامی و از طرف دیگر از نظر شکلی با روش‌های متداول در غرب خود را هماهنگ می‌کنیم. به همین دلیل است که فضای قوه قضاییه گاه با احکامی مواجه می‌شود که بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

این دکترای حقوق بین الملل با ذکر مثالی در این زمینه گفت:  به عنوان مثال گاهی حکمی در تهران در مورد موضوعی مشابه با حکمی در شهرستان بسیار فاصله دارد که این یک ‌آسیب جدی است و باعث بی اعتمادی مردم به سیستم قضایی می‌شود.

وی بیان کرد: قضات ما طبق قانون اساسی باید مستدل و مستند حکم دهند، این درحالی است که متاسفانه در عمل استدلال چندانی در برخی احکام نمی‌بینیم، اگر قاضی موظف شود طبق احکام خودش و بر اساس نظریه وکلای شاکی و متشاکی، خواهان و خوانده تحلیل و پاسخ دهد بسیار راهگشا خواهد بود و این خود یک ‌آموزش حقوقی است که متاسفانه احکام محاکم ما فاقد چنین جنبه‌ای  است.

اخوان فرد اضافه کرد: از جمله آسیب های دیگر این است که پرونده‌ها با علل و ادله‌ای که مطرح می‌شود عمدتا به صورت غیر علنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، درحالی که با علنی برگزار شدن دادگاه‌ها شاهد شفافیت، تنبه مجرمین و افراد مستعد بزهکار خواهیم بود و این دادگاه‌ها نقش بازدارنده‌ای در ارتکاب برخی جرایم خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که در سیستم قضایی داریم این است که از نهاد داوری کمتر استفاده می‌شود و بعضا برخی افراد به شوراهای حل اختلاف به عنوان نهاد داوری نگاه می‌کنند در حالی که نهاد داوری در اسلام و در نظام حقوقی ما می‌تواند بسیار مفصل‌تر ، دقیق‌تر و اجرایی‌تر باشد و از تعداد پرونده‌ها بکاهد.

این حقوقدان با بیان اینکه برخورد آماری با پرونده‌ها یکی دیگری از اَسیب‌های جدی در دستگاه قضا است، گفت: اگر آمار تعیین کننده کار قضایی باشد این کار بسیار آسیب زا است. چرا که یک پرونده می‌تواند در حد منازعه فردی باشد و با یک عذرخواهی خاتمه  پیدا کند که این پرونده متفاوت است با  پرونده‌ای که مربوط به اختلاس چند هزار میلیاردی است در اینجا واحد آماری یک پرونده است؛ اما یک با یک برابر نیست.

اخوان فرد بیان کرد: توصیه ویژه بنده برای ریاست قوه قضاییه این است که حتما به تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با راه اندازی کانون‌ها و مجموعه‌های اندیشه ورز، نقاد و متخصصین در این حوزه توجه کند؛ چراکه مدیران موفق همواره مشاورین امین، دلسوز، عالم، دقیق و ریزبین داشته‌اند و ان‌شاءالله از این توانی که در کشور ما کم هم نیست، بهره گرفته شود.

وی تاکید کرد: حتما رئیس قوه قضاییه به فشارهای گروه‌های فشار و کسانی که از بیت المال سهم خواهی می‌کنند توجه نخواهد کرد و در آینده نیز قوه قضاییه مانند سابق درگیر مسائل  جناحی و سیاسی نخواهد شد.

اخوان فرد گفت: قطعا باید برخوردها از دانه درشت‌ها آغاز شود؛ چرا که برخورد با این افراد باعث اعاده اعتماد ملی به نظام قضایی خواهد شد و به جای اینکه با آفتابه دزدها برخورد کنیم باید با افراد پرعنوان و به تعبیر امروزی‌های آقا زاده‌ها برخورد شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.