صفحه اصلی / اسلایدر / مافیای دلالی خودروهای دست چندم
مافیای دلالی خودروهای دست چندم

واسطه ها در بازارهای خودرو امپراطوری به راه انداخته اند

مافیای دلالی خودروهای دست چندم

رشد شدید قیمت صفر کیلومترها و به دنبال آن خودروهای با سال ساخت کمتر موجب بوجود آمدن بازار خودروهای دست چندم با کارکرد بالا و سال ساخت بالا شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر افزایش تقاضا بیشتر بازار خودروهای دست چندم را در بر می‌گیرد و طی روزهای پایانی هفته گذشته میزان مراجعه خریداران به پارکینگ های خرید و فروش نسبت به هفته های ماقبل آن افزایش یافته است. نکته قابل توجه در بازار خودروهای دست چندم، فعالیت دلالان و فروشندگانی است که از شهرهای مختلف کشور روزهای پایانی هفته در پارکینگ ها حضور یافته و هر یک با خرید چند دستگاه خودرو رونق خاصی به این بازار داده‌اند.

مصطفی عباس آبادی یکی از فعالان بازار خودرو معتقد است، مدل هایی که تولید آنها در خطوط تولید خودروسازان طی سالهای اخیر متوقف شده، در شهرستانها از تقاضای بیشتری برخوردار است و عمده دلالان بر روی این مدل‌ها تمرکز می‌کنند.وی می‌گوید:«در شهری مانند تهران به دلیل آگاهی بیشتر مصرف کنندگان و نگرانی آنها از خدمات پس از فروش و تامین قطعات، تقاضا به شدت رو به کاهش است و همین مساله بازار مناسبی را برای دلالان شهرستانی فراهم کرده است».وی گفت:«دیگر خودروهای دست دوم نیز در درجه اهمیت بعدی قرار دارند و به نظر می رسد خریداران تهرانی خودروهای صفرکیلومتر را بیشتر در اولویت قرار می‌دهند».

متاسفانه جدا از بحث کاهش قدرت خرید، احتمالا هستند برخی شهروندان نیز که تورم انتظاری، آنها را به سمت خرید خودروهای دست‌دوم و چندم برده تا از این راه، ارزش پول خود را حفظ کنند. چشم‌اندازی که از آینده خودروسازی کشور و منحنی قیمت وجود دارد، به هیچ وجه امیدوارکننده نیست و تصور عمومی بر افت تولید و افزایش قیمتی بیش از اینها استوار است. این همان تورم انتظاری است که هم بازار خودروهای صفر کیلومتر را تحت تاثیر قرار داده و هم دست‌دوم‌ها را. برخی که توان مالی‌شان اجازه می‌دهد، به سراغ خرید خودروهای صفر کیلومتر رفته‌اند و برخی دیگر، دست‌دوم‌ها را انتخاب کرده‌اند و هر دو دسته این اقدام را در راستای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود انجام داده‌اند؛ بنابراین گزاف نیست اگر بگوییم بخشی از نقدینگی موجود در جامعه، سر از بازار خودروهای دست‌دوم درآورده و به نوبه خود سبب رونق گرفتن آن شده است.

مافیای دلالان خرید و فروش خودروهای دست چندم و سال ساخت بالا

علی کریم بیگی، کارشناس بازار خودرو

اگر مشتری بازار خودروهای دست دوم و دست چندم باشید و سری به این بازارها در هفته های اخیر بزنید مشاهده خواهید کرد که قیمت خودروهای دست دوم یعنی ساخت چند سال اخیر- حداکثر یک تا سه سال گذشته – مشتری زیادی ندارد چراکه با افزایش قیمت خودرو این خودروها نیز به دلیل کم کار بودن افزایش قیمت زیادی داشته اند و کمتر کسی می تواند برای خریداری آنها اقدام کند. در عوض در این بازارها خودروهایی که پنج تا ده سال از عمرشان می گذرد و حتی سال ساخت بالاتری دارند مشتری بیشتری دارند. روزانه خرید و فروش های بسیاری در این بازارها توسط مردم و دلالان انجام می شود و چرخه مالی میلیاردی در رابطه با خرید و فروش خودروهای دارای سال ساخت بالا به راه افتاده است. دلالان و واسطه ها اما اجازه فعالیت زیاد را به مردم عادی و شخصی فروشان نمی دهند. مافیایی که دلالان برای خرید و فروش خودروهای دست چندم و سال ساخت بالا به راه انداخته اند اجازه خرید وفروش عادی و شخصی را به هر کسی نمی دهد. امپراطوری شاید واژه مناسب و قابل لمسی برای توصیف وضعیت دلالان در این مدل بازارهای در هفته های اخیر باشد. این دلالان از این سر بازار خودرویی را خریداری می کنند و با فروش آن در آن سر دیگر بازار سودهای میلیونی به جیب می زنند.

همین افراد با عیب گذاشتن بر روی خودروهای موجود آنقدر قیمت را پایین می آورند که فروشندگان را برای فروش به قیمت دلخواه شان راضی می کنند. به عنوان مثال این افراد حتی چیزهای بی‌اهمیت را بزرگ می‌کنند. مثلا چه اهمیتی دارد که زاپاس یک بار زیر ماشین افتاده باشد؟ ولی همین را خیلی از دلال‌ها بررسی می‌کنند و به فروشنده یادآوری می‌کنند یا حتی به چیزهایی مثل کثیف بودن صندلی‌ها که با یک هزینه کارواش به کلی برطرف می‌شود اشاره می‌کنند. این در حالی است که هنگام فروش نه تنها این مورد بلکه موارد با اهمیت تر را هم با لاپوشانی مخفی کی کنند و خودرو را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند.

این بازارهای بزرگی در اطراف تهران به راه افتاده اند دیگر فقط مختص تهرانی ها و شهرهای نزدیک به پایتخت نیست. فروشندگان با علم به اینکه در بازارهای خودروی تهران خریدران و پول بیشتری وجود دارد روانه تهران می شوند و از تمام کشور اقدام به فرو.ش خودرو در بازارهای اطراف تهران می کنند. دلالان متاسفانه بیشتر با کلاهبرداری از این افراد که به چم و خم و روشهای دلالی در تهران آگاه نیستند پول های کلانی به دست می آورند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.