صفحه اصلی / استان ها / قزوین / دامداری‌های سنتی؛ سرچشمه قاچاق دام
دامداری‌های سنتی؛ سرچشمه قاچاق دام

دامداری‌های سنتی؛ سرچشمه قاچاق دام

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد: دام‌های موجود در دامداری‌های صنعتی نشانه‌گذاری می‌شوند و ورود و خروج دام مشخص است؛ کنترل دامداری‌های سنتی و روستایی مشکل است چراکه این نشانه‌گذاری برای آن‌ها وجود ندارد و بیشتر قاچاق دام از این دامداری‌ها صورت می‌گیرد.

دامداری‌های سنتی

حمید زینالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به حمل‌ونقل و جلوگیری از قاچاق دام، طی ماه اخیر استان‌های کشور به دودسته مرزی و غیرمرزی تقسیم‌بندی شدند.

وی ادامه داد: از خردادماه سال‌جاری بر اساس دستور دادستان وقت، خروج هرگونه دام به‌غیراز موارد خاص ممنوع شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: اختلافات ارزی انگیزه را برای دامداران و دلالان ایجاد می‌کند تا دام را با قیمت بالا به فروش برسانند و علاوه بر آن دست‌هایی در خارج از کشور وجود دارد که خرید دام را به‌صورت هدفمند انجام می‌دهند.

وی تشریح کرد: در حال حاضر به همراه نیروی انتظامی با تمام توان در راستای مقابله با قاچاق دام تلاش می‌کنیم و وضعیت کمی بهبود پیدا کرده است؛ در دی‌ماه و بهمن‌ماه وضعیت مطلوبی داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که فعالیت در سه ماه اخیر با فعالیت ۹ ماه ابتدایی سال‌جاری برابری می‌کند.

زینالی با اشاره به اینکه خروج دام از شهرستان بوئین‌زهرا کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: دامپزشکی نسبت به دامدارانی که برای دریافت مجوز مراجعه می‌کنند سخت‌گیری دارد و تنها در صورتی مجوز صادر می‌شود که دام به مقصد کشتارگاه حمل شود.

وی اضافه کرد: برای دام‌هایی که به مقصد کشتارگاه‌های استان‌های مجاور حمل‌ می‌شود نیز تنها با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان مقصد مجوز صادر خواهد شد و این تردد منوط به تأییدیه دامپزشکی استان‌های مقصد است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در خصوص سرنوشت دام‌های قاچاق پس از کشف عنوان کرد: اگر دام‌های مکشوفه مجوز داشته باشند با ارائه مجوز آزاد می‌شوند و دام‌های فاقد مجوز اگر قابل کشتار باشند به کشتارگاه ارسال می‌شوند؛ در غیراین صورت به میدان دام ارسال شده و در آنجا پس از واکسینه و قرنطینه شدن ۱۴ روزه برای رشد و عرضه به دامداری‌های داخل استان هدایت می‌شوند.

وی تأکید کرد: تا سال گذشته شاهد ورود دام از سایر کشورها به ایران بودیم و تلاش دامپزشکی در راستای جلوگیری از انتقال بیماری بود که دام‌ها قرنطینه و واکسینه می‌شدند.

زینالی تشریح کرد: دام‌های موجود در دامداری‌های صنعتی نشانه‌گذاری می‌شوند و ورود و خروج دام مشخص است؛ کنترل دامداری‌های سنتی و روستایی مشکل است چراکه این نشانه‌گذاری برای آن‌ها وجود ندارد و بیشتر قاچاق دام از این دامداری‌ها صورت می‌گیرد بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی برای دامداری‌های سنتی برنامه پلاک‌گذاری دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: داشتن پلاک مهم نیست بلکه ثبت مشخصات در سیستم‌های دامپزشکی به جهت داشتن هویت دام مهم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.