صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / شرکت آونگان به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء واگذار شد
شرکت آونگان به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء واگذار شد

درودگر به ایسنا خبر داد:

شرکت آونگان به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء واگذار شد

رئیس اداره تصفیه و امور ورشکستگی استان مرکزی از واگذاری شرکت آونگان اراک به مجتمع علمیه خاتم الانبیاء (ص) این شهرستان خبر داد.

شرکت آونگان اراک

حجت الله درودگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در تشریح جزئیات این واگذاری اظهار کرد: شرکت آونگان بعد از واگذاری به بخش خصوصی متاسفانه در تنگاهای جدی قرار گرفت و روز به روز وضعیت فعالیت این واحد صنعتی و تولیدی با چالش مواجه شد و به دلیل بدهی بالا در سال ۱۳۹۰ حکم ورشکستگی این شرکت صادر شد.

وی اظهار کرد: بعد از صدور حکم ورشکستگی با انتخاب مدیر تصفیه از سوی دستگاه قضائی فرآیند مربوط به تصفیه انجام شد، منتهی برای استمرار فعالیت شرکت یک قرارداد ارفاقی تنظیم و برای مالک اصلی شرکت مجوز ادامه فعالیت شرکت صادر شد که متاسفانه به دلیل عدم عمل کردن مالک اصلی به تعهدات قانونی، مجددا یکی از طلبکاران اصلی درخواست فسخ قرارداد ارفاقی را می‌کند.

وی با اشاره به صدور حکم فسخ از سوی دادگاه برای قرارداد ارفاقی، گفت: با صدور این حکم از سوی مرجع قضائی، پرونده این کارخانه به اداره تصفیه و امور ورشکستگی اراک ارجاع داده شد که از تاریخ وصول پرونده به این اداره تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی و فروش این کارخانه صورت گرفت.

درودگر با اشاره به مراجعه متقاضیانی برای خرید و راه اندازی مجدد این شرکت گفت: بر این اساس، سازوکار مناسب برای انتخاب فردی که از توانمندی لازم و اهلیت صنعتی برخوردار باشد اتخاذ شد و با انجام مکاتبات از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت و نیز کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، مجوز واگذاری این کارخانه صادر و مقرر شد با اعطای تسهیلات حمایتی و انعقاد قرارداد ارفاقی دیگری در اسرع وقت بدهی ‌ ها پرداخت و فعالیت این کارخانه از سرگرفته شود که متاسفانه فرد متقاضی از اجرای این قرارداد منصرف شد.

وی در ادامه به پیگیری‌های مستمر برای واگذاری شرکت به سرمایه‌گذار جدید اشاره کرد و افزود: در سایه پیگیری‌های بعمل آمده برای احیای آونگان، نهایتا یک شخصیت حقوقی برای واگذاری این کارخانه اعلام آمادگی کرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در ادامه، با اشاره به معوقات حقوق و مزایای کارگران این شرکت که آنها را مستاصل کرده بود و به سختی امرار معاش می‌کردند، گفت: برگزاری تجمعات متعدد کارگری به منظور دریافت مطالبات خود که معادل ۶ میلیارد تومان بود و درک شرایط نامطلوب اقتصادی جامعه کارگری این شرکت، مسئولان را مصمم به اتخاذ سازوکار مناسب برای فروش و پرداخت مطالبات کرده بود.

وی افزود: با واگذاری این شرکت به شخصیت حقوقی به مبلغ ۱۰۶ میلیارد تومان، سرمایه‌گذار جدید متعهد به احیاء کارخانه و پرداخت مبلغ و قیمت کارخانه ظرف مدت ۵ سال شد و با اجرای شروط واگذاری جدید که شامل بکارگیری کارگرانی است که هنوز بازنشسته نشدند و نیز پرداخت حقوق معوقه کارگران بازنشسته و نیز در حال کار بصورت نقدی، پروسه احیای کارخانه را عملیاتی کند.

درودگر از اجرایی شدن این قرارداد و پرداخت بالغ بر ۹۰ درصد مطالبات و معوقات کارگران که رقمی معادل ۶ میلیارد تومان بوده است، خبر داد و افزود: خوشبختانه با پرداخت مطالبات کارگران به صورت نقدی و نیز بازگشت به کار آنان، حق و حقوق کارگران این شرکت، بویژه بازنشستگان پرداخت شد.

وی از اجرای بازسازی و تعمیرات به عنوان کارهای مقدماتی احیای شرکت آونگان اراک اشاره کرد و گفت: با تهیه و تامین مواد اولیه در فاز نخست، بخش تولید نورد این کارخانه به چرخه تولید بر می ‌ گردد.

رئیس اداره تصفیه و امور ورشکستگی استان مرکزی در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص مشخصات سرمایه‌ ‌ گذار جدید شرکت آونگان گفت: شرکت آونگان اراک به مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیاء(ص) اراک واگذار شده است که در قالب یک موسسه فعالیت می ‌ کند.

وی ادامه داد: اداره امور تصفیه ورشکستگی بیش از سه سال است تلاش خود را معطوف به اتخاذ سازوکار مناسبی برای فروش یا احیای شرکت آونگان اراک کرده است. با وجود اینکه طی سه نوبت متوالی آگهی واگذاری منتشر شد، اما حتی یک نفر نیز حاضر به خرید این کارخانه به مبلغی کمتر از مبلغ اعلام شده در آگهی نشد و برخی نیز که به دنبال احیای کارخانه نبودند به ارائه پیشنهاد خرید با قیمتی بسیار پائین‌تر از قیمت مندرج در آگهی، آن هم پس از اتمام مهلت قانونی آگهی می ‌ پرداختند.

وی بیان کرد: این کارخانه در موقعیت مناسبی قرار دارد و برخی از درخواست کنندگان به دنبال احیای آن نبودند و قصد داشتند مغایر با سیاست‌های اداره تصفیه و امور ورشکستگی پس از خرید کارخانه اقدام به تخریب آن کرده و با تغییر کاربری زمین اقدام به احداث مجتمع‌های مسکونی و سودجویی کلان کنند.

درودگر گفت: سرمایه گذار جدید تنها متقاضی احیای این کارخانه بود و با هماهنگی مجموعه استانداری و مراجع ذیربط و نیز کارگران شاغل در این شرکت، اقدام به واگذاری آن به متقاضی جدید شد، حتی با همه مجموعه های وابسته به این شرکت اتمام حجت شد که چنانچه سرمایه‌گذار جدیدی وجود دارد معرفی کنند و نهایتا در پی عدم درخواست و معرفی سرمایه گذار جدید پس از طی تشریفات اداری، این کارخانه با در نظر گرفتن تمامی ضوابط و شرایط قانونی به مجتمع علمیه خاتم الانبیاء (ص) اراک واگذار شد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی حاکم بر این شرکت، واگذاری آن به سرمایه‌گذار جدید بهترین نوع واگذاری بوده است و به یاری خدا امیدواریم این کارخانه بزودی به چرخه تولید برگردد و با احیای آن شاهد از سرگیری یکی از صنایع مهم و استراتژیک استان مرکزی باشیم.

گفتنی است، شرکت آونگان بزرگترین سازنده دکل‌های انتقال نیرو در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات اقتصادی مواجه شد .

کارخانه آونگان با تولید انواع نبشی و دکل‌های انتقال انرژی از کارخانه‌های با سابقه اراک بود که در سال ۱۳۸۳ به بخش خصوصی واگذار شد . این واحد صنعتی در زمره نخستین واحدهایی بود که در قالب اصل ۴۴ واگذار شد، اما بعد از واگذاری با تنگناهای جدی مواجه شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.