صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / شمول عفو بر زندانیان سیاسی در حوزه اجتماعی بسیار مفید و مؤثر است

یک وکیل دادگستری:

شمول عفو بر زندانیان سیاسی در حوزه اجتماعی بسیار مفید و مؤثر است

یک وکیل دادگستری با اشاره به موضوع عفو زندانیان در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب، گفت: اگر این عفو شامل زندانیان سیاسی نیز شود، می‌تواند برای حوزه اجتماعی بسیار مفید و مؤثر باشد.

آرم قضایی

محمدرضا دولت رفتار در گفت‌وگو با ایسنا ضمن مثبت ارزیابی کردن عفو گسترده زندانیان در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه، عفو گسترده اگر شامل عناوینی از جرایم شود که این جرایم جرم سیاسی قلمداد می‌شوند می‌تواند بسیار زیاد مؤثر باشد، اظهار کرد: برای مثال اگر جرایمی مانند نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و… عناوینی است که عموماً و با اغماض جز جرایم سیاسی به شمار می‌آیند در لیست عفو گسترده قرار گیرند، در وضعیت عمومی جامعه و همبستگی اجتماعی و سیاسی در وضعیت تحریم‌ها کمک می‌کند.

این وکیل دادگستری، عنوان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به بحث حبس زدایی از قوانین و اعمال جایگزین‌های حبس بحث عفو می‌تواند به این مساله کمک کند که بسیاری از موارد، عنوان مجرمانه پیدا نکند و یا اینکه افرادی که تحت عناوینی مانند محکومیت‌های مالی و … زندانی هستند آزاد شوند و به نوعی هزینه‌های دولت و قوه قضائیه از این بابت کاهش پیدا کند.

وی، خاطرنشان کرد: بازگرداندن افرادی که جرایم مهمی مرتکب نشده‌اند به جامعه، می‌تواند کمک مؤثری برای این افراد در بازگشت به زندگی عادی محسوب شود و همچنین برای خانواده این افراد آثار روانی بسیار مفید و مثبتی به همراه خواهد داشت.

دولت رفتار با تاکید بر اینکه این عفو گسترده در حالت کلان بسیار مثبت است، تصریح کرد: این اقدام مثبت‌تر خواهد شد اگر شامل مواردی شود که آن موارد به نوعی می‌توانند عنوان جرایم سیاسی را به خود اختصاص دهند، مانند اقداماتی که علیه دولت و حاکمیت است ولی آن دسته از اقداماتی است که با توسل به خشونت نیست. این موارد اگر در اکثر کشورها هم جرم قلمداد می‌شوند جرایم سیاسی هستند.

این وکیل دادگستری، افزود: متأسفانه در کشور ما رویکردی که نسبت به جرایم سیاسی در قوه قضائیه رویکرد مضیقی است در حالی که می‌توان بسیاری از این جرایم که در حوزه عمومی هستند جز جرایم عمومی قلمداد کرد. عفو در این موارد می‌تواند بسیار برای حوزه اجتماعی مفید و مؤثر باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.