صفحه اصلی / استان ها / قزوین / انقلاب سکوی پرتابی برای صنعت؛ آنچه بودیم و آنچه شدیم

/ انقلاب اسلامی در چهل سالگی /

انقلاب سکوی پرتابی برای صنعت؛ آنچه بودیم و آنچه شدیم

اولین واحدهای صنعتی قزوین در سال ۴۶ راه‌اندازی شدند ولی این صنایع مونتاژ بودندکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل خروج مهندسان خارجی از واحدهای صنعتی با رکود یک ساله مواجه شدند؛ به همت کارگران و مهندسان این مرزوبوم صنعت دوباره قد علم کرد و بر زانوی خود ایستاد و با تکیه‌بر دانش ایرانی روزبه‌روز رشد و پیشرفت کرد و در حال حاضر صادرکننده بسیاری از کالاها حتی به کشورهای اروپایی هستیم و رشد ۱۱۶ برابری صادرات قزوین طی ۴۰ سال اخیر نشان از رشد و شکوفایی صنعت در دیار مینودری دارد.

صنعت

به گزارش کسب و کار نیوز، سابقه فعالیت اولین واحدهای صنعتی در قزوین به عصر صفوی بازمی‌گردد؛ در دوره معاصر نیز با احداث اولین شهر صنعتی کشور (البرز) در سال ۱۳۴۶، قزوین جایگاه ویژه‌ای در بخش صنعتی کشور پیدا کرد.

علی‌محمد زمانی رئیس خانه صنعت استان قزوین عنوان کرد: در همه جای دنیا مرسوم است که صنایع را در اراضی غیرقابل استفاده برپا می‌کنند ولی در دهه ۴۰ نخستین شهر صنعتی ایران در اراضی مرغوب و حاصلخیز دشت قزوین به نام شهر صنعتی البرز احداث شد و حاصلخیزترین اراضی برای کشاورزی را از دست دادیم.
 

پیش از انقلاب تنها صنعت مونتاژ فعال بود

وی گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها صنایع مونتاژ فعالیت می‌کردند ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی باهمت متخصصان و کارگران ایرانی شاهد تولیدات بومی و رشد روزافزون صنایع مختلف و خودکفایی در آن‌ها بودیم و هستیم.

رئیس خانه صنعت استان قزوین توضیح داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صاحبان برخی از صنایع و مالکان آن‌ها از کشور خارج شدند و صنایع آورده‌ای نداشتند و عمده سرمایه آن‌ها بااعتبار بانکی صورت گرفته بود و به دلیل عدم تأمین مواد اولیه صنایع مونتاژ از اوایل بهمن ۵۷ و ۵۸ دچار شوک شدند؛ از طرفی نیز به جهت اینکه مهندسان و مشاوران بیگانه شرکت‌های تولیدی را رها کردند صنعت دچار رکود شدیدی شد.

وی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب احداث شهرک‌های صنعتی با شتاب بیشتری پیش رفت و سعی شد شهرها و نواحی صنعتی در اراضی که حاصلخیز و درجه‌یک نبودند احداث شوند.

رئیس خانه صنعت استان قزوین یادآور شد: بعد از رکود یک‌ساله اتفاقات خوبی برای صنعت رقم خورد و مهندسان، متخصصان و کارگران ایرانی بر این اعتقاد قرار گرفتند تا صنایع مونتاژ موروثی را راه‌اندازی کنند و اجازه ندهند تا صنعت کشور دچار رکود و افت شود و با تلاش متخصصان و کارگران در جهت خودکفایی صنایع بومی‌سازی صورت گرفت و در همان شرایط سخت صنایع راه‌اندازی شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر استان قزوین با دارا بودن هشت شهرک صنعتی به نام‌های البرز، لیا، کاسپین، آبیک، حیدریه، آراسنج، خرمدشت، حکیمیه، و دو شهرک در حال احداث به نام‌های قزوین دو و شال و نیز سه ناحیه صنعتی به نام‌های نیکوییه، الموت و بوئین‌زهرا، ضمن فعالیت بیش از ۸۰۰ شرکت صنعتی، این استان از قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود.
 

رشد ۱۱۶ برابری صادرات قزوین نسبت به قبل از انقلاب

علی‌اکبر کبیری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین اعلام کرد: میزان صادرات قبل از انقلاب ازلحاظ وزنی ۶۰۰۰ تُن و ازنظر ارزشی ۵ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۹۶ ازلحاظ وزنی ۴۸۲ هزار تُن و ازلحاظ ارزشی ۵۸۰ میلیون دلار بوده است.

وی اعلام کرد: میزان واردات قبل از انقلاب ۸۰ هزار تُن باارزش ۶۸ میلیون دلاری همراه بوده است و با توجه به اینکه در بخش صادرات رشد چندین برابری داشته‌ایم ولی میزان واردات در سال ۹۶ ازلحاظ وزنی به ۱۳ هزار تُن و ازلحاظ ارزشی به ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با اشاره به اینکه سهم صادرات استان قزوین از صادرات کل کشور ۱.۵ درصد است، خاطرنشان کرد: کالاهای استان قزوین به بیش از ۶۰ کشور صادر می‌شود و یکی از ویژگی‌های استان متنوع سازی بازار هدف صادرات است.

وی عنوان کرد: محصولاتی ازجمله شوینده‌ها، آهن‌آلات، فولاد، شیشه، کاشی و سرامیک، لوازم‌خانگی، محصولات کشاورزی، کشمش، سیم و کابل، مشتقات نفتی و مواد شیمیایی ازجمله کالاهای صادراتی قزوین است.

به گفته کبیری محصولات قزوین به کشورهای اروپایی و دریای خزر، کشورهای منطقه آسیایی و عربی، آمریکا، کانادا، ایتالیا، یونان و اسپانیا، کشورهای حوزه آفریقایی و کنیا صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به کشورهای اروپایی صنایع‌دستی و فرش استان و مواد اولیه پتروشیمی صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: استان قزوین رتبه برتر صادرات را در بخش‌های مختلف ازجمله رتبه نخست در صادرات شوینده‌ها را داراست.

این مسئول توضیح داد: استان قزوین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد بسزایی در بخش صنعت داشته است به‌گونه‌ای که تنها تولیدکننده و صادرکننده «سی‌دی»، «دی‌وی‌دی» و چرخ‌خیاطی است، همچنین رتبه برتر صادرات کشمش، شیشه، کاشی، سرامیک، مشتقات نفتی، مواد غذایی و مصنوعات پلیمری را دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی سخن از صادرات به میان می‌آید حضور گمرک ضرورت دارد و با توجه به گسترش صنایع و تولیدات شرکت‌های صنعتی قزوین چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خلأ گمرک احساس شد، بنابراین اداره کل گمرک استان قزوین در سال ۱۳۶۳ راه‌اندازی و سال ۱۳۷۵ رسمیت پیدا کرد، همچنین سامانه جامع امور گمرکی سال ۹۳ در قزوین مستقر شد.

در گزارش شاخص رقابت‌پذیری جهانی بهترین مؤلفه مربوط به روند ترخیص کالاست که رتبه ۷۱ توسط گمرک قزوین کسب شد.

گمرک قزوین نیز به کاهش زمان ترخیص کالا از ۲۱ روز در واردات به سه روز و صادرات از هفت روز به کمتر از یک روز اقدام کرده است، کاهش مراحل گمرکی از ۹ مرحله به سه مرحله، سطح‌بندی اظهارنامه‌های گمرکی در سه سطح، امکان رصد کلیه مراحل گمرکی از سوی صاحبان کالا، امکان رصد و تشخیص قاچاق کالا توسط مراجع نظارتی از دیگر اقداماتی بوده که توسط گمرک قزوین انجام شده است.

رشد روزافزون صنعت و خودکفایی در بسیاری از صنایع

رئیس خانه صنعت استان قزوین اشاره کرد: اگر بخواهیم مقایسه‌ای با قبل از انقلاب داشته باشیم مشاهده می‌شود که در برخی از صنایع ازجمله صنعت ساختمانی، تولید لوازم‌خانگی، مواد غذایی، طراحی و ساخت سد و سیلو، راه‌سازی، حوزه پزشکی، دارو، صنعت نفت، بهداشت، خدمات مهندسی خودکفا شده و رشد روزافزونی را شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: آمارهایی که از صنایع مختلف ارائه می‌شود نشان از جایگاه مطلوب دارد به‌گونه‌ای که ما در زمینه صنعت موشکی در جایگاه چهارم دنیا و در صنایع هوافضا و ماهواره نیز در رتبه پنجم دنیا قرار داریم؛ امروز در همین شرایط مهندسین در حوزه فنی و مهندسی، ماشین‌آلات ساخت ایران را در کشورهای همسایه نصب کرده و یا در حال نصب هستند.

زمانی در پایان گفت: در زمینه معدن اگر بخواهیم با قبل از انقلاب مقایسه کنیم پیش از انقلاب در کشور ۲۰ میلیون تُن استخراج از معادن داشتیم و این در حالی است که پس از انقلاب این میزان به ۲۲۰ میلیون تُن استخراج می‌رسد.

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه قزوین

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.