صفحه اصلی / استان ها / لرستان / پرچم دوم ما فرش دستباف است
پرچم دوم ما فرش دستباف است

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

پرچم دوم ما فرش دستباف است

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مردم دنیا فرش دستباف را به نام ایرانی‌ها می‌شناسند و پرچم دوم ماست.

فرش

به گزارش کسب و کار نیوز، فرشته دست‌پاک در آئین رونمایی از نقشه پنج طرح فرش لری، اظهار کرد: فرش جزو سه کالای استراتژیک و صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود و کالایی نداریم که مثل آن حامل هنر، فرهنگ، تمدن، اشتغال و توسعه اقتصادی کشور شود.

وی ادامه داد: فرش دستباف را متعلق به ایران و ایرانی‌ها می‌دانیم و گذشته‌اش به هزاران سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. ما یک تمدن بسیار قوی داشته‌ایم که بسیاری از موارد آن به فرش برمی‌گردد.

دست‌پاک به تفاوت فرش دستباف ایرانی با سایر نقاط دنیا اشاره کرد و افزود: ما هر آنچه از درون می‌آید در نقوش فرش پیاده می‌کنیم و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از هیچ، همه چیز می‌سازند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که شناسنامه دوم ایرانی‌ها فرش است و مردم دنیا فرش دستباف را به نام ایرانی‌ها می‌شناسند و پرچم دوم ماست.

وی خاطرنشان کرد: قریب به ۲.۵ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف فعالیت می‌کنند و در ۲۹ نقطه ایران این فرش ثبت جهانی شده است. بالغ بر ۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف ما به کشور آمریکا بود اما متأسفانه ترامپ مردم کشورش را از این هنر محروم کرد.

دست‌پاک با اشاره به صادرات فرش لری، تاکید کرد: باید کشورهای دیگر را جایگزین آمریکا کنیم و خود مردم کشورمان نیز برای خرید فرش ایرانی ترغیب شوند. باید در تمام منازل ایرانی فرش دست‌باف داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: در تمام مناسبات سیاسی آمریکا یک فرش دستباف ایرانی وجود دارد و نباید این فرش تحریم شود، چون متعلق به مردم ایران است و قصد داریم با کمک تشکل‌های غیردولتی آن را از تحریم خارج کنیم.

وی در ادامه گفت: حدود ۲۴ هزار بافنده فرش در لرستان وجود دارد اما فقط قریب به ۴۵۰۰ نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند و این زحمت‌کشان نیاز به امنیت شغلی و اجتماعی دارند و باید این رویه اصلاح شود.

دست‌پاک با بیان اینکه هیچ استانی به اندازه لرستان در توجه به زیرساخت‌ها و آموزش فرش فعالیت نداشته، اظهار امیدواری کرد: در بازارهای جهانی، فرش‌های لری با نقشه‌های بومی حضور داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ درصد افرادی که در حوزه فرش دستباف فعالیت می‌کنند بانوان هستند، افزود: هیچ هنر صنعتی نمی‌تواند در اشتغال به اندازه فرش تأثیرگذار باشد و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در تفاهم نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده، به خریداران فرش دست بافت ایرانی تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.