دکتر حسنعلی ویسکرمی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پژوهشگران مختلف معتقدند که عوامل درون فردی چون شخصیت، سطح سواد، سبکهای تفکر، باورهای خودکارآمدی و پیامدهای مورد انتظار، اهمالکاری تحصیلی و مهارتهای حل مسئله و عوامل برون فردی شامل سطح تحصیلات خانواده، تجربه پژوهشی، سطح علمی دانشگاه محل تحصیل و… بر انگیزش تحصیلی مؤثر هستند.
وی ادامه داد: با این حال برخی از پژوهشگران نقش عوامل برون فردی را بر انگیزش مؤثرتر دانستهاند، به عبارتی تنها یا مهمترین عامل مؤثر بر انگیزش را عوامل برون فردی دانستهاند.
ویسکرمی با اشاره به مفهوم خودکارآمدی تحصیلی، خاطرنشان کرد: خودکارآمدی تحصیلی در ارتباط با احساس توانایی فرد در اداره فعالیتهای یادگیری، احاطه بر موضوعات درسی و برآورده کردن انتظارات تحصیلی است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: افرادی که در مورد تواناییهای خود قضاوت منفی دارند و به عبارتی از خودکارآمدی پایینی برخوردارند، انگیزش و عملکرد ضعیفی در امور تحصیلی دارند.
وی عنوان کرد: افرادی که به خودباوری نرسیده اند در بسیاری از امور موفق نخواهند شد.
انتهای پیام