صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / از هزینه‌های همایش سرمایه‌گذاری تا بازنشستگی معاون عمرانی
از هزینه‌های همایش سرمایه‌گذاری تا بازنشستگی معاون عمرانی

پرسش و پاسخ استاندار با اهالی رسانه

از هزینه‌های همایش سرمایه‌گذاری تا بازنشستگی معاون عمرانی

استاندار کرمانشاه در دومین روز دهه مبارک فجر در نشست با خبرنگاران استان هم به پیشرفت‌های کشور در چهار دهه سپری شده از عمر انقلاب اشاره کرد و هم به پرسش‌های آنان در خصوص موضوعات مختلف استان پاسخ گفت.

استاندار کرمانشاه

به گزارش کسب و کار نیوز، هوشنگ بازوند در نشست خبری امروز (۱۳ بهمن) با اشاره به گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، گفت: تمامی این سال‌ها همراه با تحریم و فشار دشمنان گذشت و در طول این مدت دشمنان همواره بر طبل یاس و ناامیدی کوبیده اند، با این وجود چرخ حرکت و توسعه کشور از حرکت باز نایستاده و امروز به این ۴۰ سال خدمت و فعالیت افتخار می‌کنیم.

وی به رسالت سنگین اهالی رسانه در بازتاب خدمات و دستاوردهای انقلاب اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم واقعیت تمام خدمات انقلاب را به مردم وبه ویژه نسل جوان معرفی کنیم و باید این خدمات برای آیندگان نیز معرفی شود.

بازوند افزود: اگر بصورت موردی به حوزه تأمین برق کشور اشاره کنیم در ابتدای انقلاب ظرفیت نیروگاه‌های کشور حدود هفت هزار مگاوات بود که این ظرفیت امروز ۱۲ برابر شده و به حدود ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.

وی افزود: تعداد مشترکین برق نیز از ۳.۴ میلیون مشترک با رشد ۱۰ برابری به حدود ۳۵ میلیون مشترک رسیده است و درحال حاضر بیش از ۹۹ درصد جمعیت کشور از نعمت برق بهره مند هستند.

وی افزود: در آن سال‌ها در زمینه تولید برق در رتبه ۳۸ دنیا قرار داشتیم و الان به جایگاه ۱۴ رسیده ایم.

بازوند تصریح کرد: نمونه دیگری از پیشرفت‌ها در حوزه سد سازی است که درآن زمان تنها ۱۹ سد در سراسر کشور وجود داشت که آنها هم عمدتاً توسط خارجی‌ها ساخته شده بود، اما امروز به همت مهندسین داخلی ۱۷۲ سد در کشور ساخته شده و در حال بهره برداری است.

وی یادآور شد: اینها تنها گوشه کوچکی از پیشرفت‌های ایران در طول ۴۰ سال گذشته است که همه اینها با وجود تحریم و جنگ اقتصادی محقق شده و در حالی این اقدامات صورت گرفته که ایران هشت سال درگیر جنگ بود و سال‌ها پس از آن کار بازسازی مناطق جنگ زده صورت گرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت کشور و پیشرفت‌های آن از هر لحاظ قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست گفت: علاوه بر این، پیشرفت‌های کشور و وضعیت آن نسبت به بسیاری کشورهای منطقه و جهان هم قابل مقایسه نیست و ایران پیشرفت بسیار بالایی داشته است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به مردمی بودن این انقلاب گفت: مردم بطور میانگین هر سال در یک انتخابات شرکت می‌کنند و میزان مشارکت هم بسیار بالاست و این امر نشان می‌دهد مردم خودشان را صاحب انقلاب می‌دانند و به آن عشق می‌ورزند. نظام هم به این حضور اهمیت داده و به آن ارج می نهد.

بازوند محرومیت زدایی را از اولویت‌های اصلی انقلاب و نظام عنوان کرد وافزود: محرومیت زدایی همواره مورد تاکید امام راحل (ره) بوده و مقام معظم رهبری هم بطور جد آن را پیگیری کرده اند که خوشبختانه این امر تا حد زیادی محقق شده و امروز می‌بینیم عمران و آبادانی در تمام روستاهای کشور وجود دارد و در بسیاری روستاها در حال حاضر دغدغه بر سر سرعت اینترنت و این قبیل مسائل است.

افتتاح و کلنگ زنی ۱۱۴۹ پروژه در فجر امسال / آزادراه کرمانشاه-حمیل کلنگ زنی می‌شود

استاندار کرمانشاه در ادامه از افتتاح و کلنگ زنی ۱۱۴۹ پروژه در دهه فجر امسال خبر داد وافزود: این تعداد پروژه با صرف اعتبار ۳,۵۵۰ میلیارد تومان افتتاح و یا کلنگ زنی می‌شود.

وی یادآور شد: از این تعداد پروژه در حوزه عمرانی ۹۳۳ پروژه با صرف اعتباری بالغ بر ۲,۱۲۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید و ۷۵ پروژه عمرانی نیز با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان کلنگ زنی می‌شود.

بازوند تصریح کرد: در حوزه پروژه‌های اقتصادی هم ۱۴۱ پروژه با صرف اعتباری بالغ بر ۱,۳۸۹ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

استاندار کرمانشاه افزود: پروژه‌های دیگری هم در ایام دهه فجر کلنگ زنی می‌شود که در این لیست آورده نشده که مهم‌ترین آنها کلنگ زنی پروژه آزادراه کرمانشاه- حمیل با سرمایه گذاری ۱۲۵۰ میلیارد تومانی است.

وی افزود: این پروژه ظرف چند روز آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی می‌شود و قرار است ۷۰ درصد اعتبار آن توسط بخش خصوصی و مابقی توسط دولت تأمین شود.

بازوند خاطرنشان کرد: در خصوص آزادراه همدان-کرمانشاه هم هنوز با بخش خصوصی به توافق نرسیده ایم که امیدواریم این کار نیز به زودی صورت گیرد، چرا که استان کرمانشاه تنها استانی است که آزادراه ندارد واین یک نیاز اساسی برای استان است.

بازوند همچنین با اشاره به نیاز سرمایه گذاری ۳.۸ میلیارد یورویی برای احداث پالایشگاه آناهیتا، گفت: با این افزایش قیمت ارز قطعاً حجم سرمایه گذاری مورد نیاز افزایش می‌یابد.

وی افزود: سهامداران این پروژه شستا، صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایش و پخش هستند و پروژه سنگینی است که باید سرمایه گذار قوی پای کار بیاید.

بازوند افزود: در نهایت سرمایه گذاری وابسته به یکی از نهادها اعلام آمادگی کرد که ۸۰ درصد سهام پالایشگاه را بخرد که در این صورت سهام داران پالایشگاه این نهاد و شرکت پالایش و پخش خواهند بود. در حال حاضر این سرمایه گذار سر قیمت اختلاف دارد که باید از طریق معاون اول رئیس جمهور رفع شود که انجام این کار بعد از دهه فجر پیگیری می‌شود.

یک ریال اعتبار دولتی برای همایش فرصت‌های سرمایه گذاری هزینه نشد

وی در ادامه در خصوص دستاوردهای همایش فرصت‌های سرمایه گذاری کرمانشاه با اشاره به برخی انتقادات نسبت به هزینه‌های برگزاری این همایش گفت: یک ریال اعتبار دولتی برای برپایی این همایش صرف نشده و همه منابع آن توسط اتاق بازرگانی تأمین شده است.

بازوند تصریح کرد: این یک اتفاق بزرگ است که در همایشی در خصوص کرمانشاه یکی از سران قوا حضور داشته باشند و حضور رئیس مجلس در این همایش قوت قلب و اطمینانی برای سرمایه گذاران بود.

وی افزود: در این همایش پکیج‌های معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در استان در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری و خدمات به سرمایه گذاران ارائه شد و باید به آنها فرصت بدهیم که بررسی‌های خود را انجام داده و بازدید داشته باشند تا بتوانند سرمایه گذاری موفقی داشته باشند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به تشکیل یک دبیرخانه برای پیگیری تفاهم نامه‌های این همایش گفت: هفته گذشته در دفتر معاون وزیر جهادکشاورزی یک سرمایه گذار معرفی شد که قرار است در پنج هزار هکتار از زمین‌های شهرستان قصرشیرین کشت خرما انجام دهد و در فاز اول قرار شد دو هزار هکتار اراضی به این سرمایه گذار تحویل شود تا شروع کار صورت گیرد و این فرصت سرمایه گذاری در همان همایش به دست آمد.

وی افزود: امسال در مجموع با مجوزهایی که گرفتیم مبلغ سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در استان ۱۰۶ میلیون یورو است که تا این لحظه در کشور به لحاظ سرمایه گذاری ثبت شده استان چهارم هستیم و باید مدیران با همت خود بتوانند زمینه سرمایه گذاری در استان را مهیا کنند.

وی افزود: همچنین ۶۰۶ میلیون دلار هم از صندوق توسعه ملی توانسته ایم بگیریم که برای احداث یک سری پروژه‌ها صرف خواهد شد که لیست آنها متعاقباً اعلام می‌شود.

بازوند همچنین با اشاره به بازنشسته شدن معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: آقای سالاری فرد باتجربه و با درایتی است و شبهه‌ای در بازنشستگی ایشان وجود داشت که پس از استعلام از وزرات کشور، اعلام کردند که مشمول بازنشستگی نمی‌شوند، اما بعد از اینکه به دیوان محاسبات نامه زدیم کارشناسان این نهاد اعلام کردند که آقای سالاری مشمول بازنشستگی است و بعد از ارسال جواب آنها به وزارت کشور در نهایت وزارت کشور هم بازنشستگی ایشان را تاکید و ما هم به او ابلاغ کردیم.

بازوند تصریح کرد: به زودی فرد جدیدی برای این معاونت معرفی می‌شود.

سهامداران پتروشیمی چهارم، پتروشیمی‌ساز نیستند

استاندار کرمانشاه در ادامه در خصوص تأخیر چندساله در زمینه کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آبادغرب، گفت: رُک بگویم سهامداران این پتروشیمی واقعاً پتروشیمی ساز نیستند و باید در این زمینه تجدید نظر شود که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص تعطیلی باختر بیوشیمی نیز گفت: شرکت باختر بیوشیمی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و در آخرین صحبت با وزیر بهداشت قرار شد قیمت تولیدات این شرکت بصورت میانگین ۴۷ درصد افزایش یابد که وزیر پس از آن استعفا کرد، اما پیگیری این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم مسئله این شرکت هم به زودی حل و فصل شود. از هفته گذشته خوشبختانه این واحد مجدد احیا شد و مسئولان آن قول دادند حتی ظرفیت تولید این شرکت را نسبت به قبل افزایش دهند.

بازوند درادامه با اشاره به نرخ بیکاری بالای استان گفت: همواره بحث بر سر این است که پایه اعلام این آمار چیست و جامعه هدف دراین زمینه چگونه انتخاب می‌شود.

وی افزود: اعلام نرخ بالای بیکاری استان موجب فرار سرمایه گذاران است و سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند در استان‌های با نرخ بیکاری پایین سرمایه گذاری کنند.

بازوند به اشتغال روزانه یازده هزار نفر در مناطق زلزله زده استان اشاره کرد و افزود: اعتراض ما به مرکز آمار این است که چرا این حجم اشتغال در آمار آنها لحاظ نم یشود که اعلام کردند جامعه هدف از مناطق زلزله زده انتخاب نشده است و سوال ما این است که مگر می‌شود نیمی از استان که اتفاقاً در بحث اشتغال فعال است از آمار کنار گذاشته شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به شروع پروژه قطار شهری از ۱۰ سال پیش گفت: این پروژه فراز و فرودهای بسیاری داشته، اما با پیشرفت کار تا این مرحله تصمیم بر اتمام پروژه است و قطعاً این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: اعتبار دولتی امسال این پروژه ۵۶ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۴ میلیارد تومان آن تخصیص شده و تا پایان سال مالی مابقی آن تخصیص می‌شود، اما متأسفانه شهرداری و شورای شهر در زمینه این پروژه اقدامی انجام نداده است. یک فرصت فروش اوراق مشارکت برای این پروژه داشتیم که نیمی از سود آن را هم دولت تقبل کرده بود اما شورای شهر کرمانشاه آن را مصوب نکردند!

بازوند با اشاره به اعلام نظر برخی اعضای شورای شهر در مخالفت با این پروژه گفت: تاکنون مصوبه‌ای از شورای شهر که مخالف اجرای این پروژه باشند نداشته ایم. اعضای شورای شهر باید بدانند که این پروژه راه بازگشتی ندارد و تا این مرحله از کار که پیش رفته باید ادامه یابد.

پرونده “انحلال” شورای شهر مختومه شد / تخلف برخی اعضا در حال پیگیری است

استاندار کرمانشاه در خصوص تخلف اعضای شورای شهر کرمانشاه در زمینه تأخیر در انتخاب شهردار نیز گفت: قانونگذار در خصوص اینکه اگر شورای شهر پس از سه ماه شهردار را انتخاب نکند حکمی مبنی بر انحلال شورا نداده است. در این زمینه از وزارت کشور استعلام کردیم و آنها به ما جواب دادند که ایرادی ندارد و می‌توانند بعد از سه ماه هم شهردار انتخاب کنند.

وی افزود: با این شرایط بطور کلی بحث انحلال شورای شهر منتفی است، اما پرونده تخلفات احتمالی برخی اعضا هنوز در دستور کار است و پرونده آنها بسته نشده است.

بازوند در خصوص عملکرد شورای شهر و شهرداری کرمانشاه گفت: به شخصه معتقدم شورای شهر و شهرداری در حد و شأن مردم کرمانشاه خدمت نمی‌کنند و در این زمینه نگرانی داریم. البته این مشکل دست ما نیست و مردم باید در انتخاب‌هایشان دقت کنند و به افرادی رأی بدهند که واقعاً شهری آباد برای آنها رقم بزنند.

واگذاری “سیلوها” فعلاً متوقف شده است

استاندار کرمانشاه در ادامه در خصوص واگذاری جنجالی سیلوهای کرمانشاه به بخش خصوصی گفت: مخالف واگذاری سیلوها هستم و پیگیر کار شدیم و درحال حاضر روند واگذاری متوقف شده است.

وی افزود: شش ماه پیش وزیر صمت به رئیس جمهور نامه زدند که در شرایط تحریم واگذاری سیلوها به صلاح نیست و رئیس جمهور هم تأیید کردند، اما سازمان خصوصی سازی بدون توجه به این مسئله اقدام به واگذاری سیلوهای کرمانشاه کرد. البته بعد از نامه نگاری‌های بسیار سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که سیلوهای کرمانشاه و کنگاور فعلاً واگذار نشود و در خصوص واگذاری سیلوی سنقر هم بررسی مجدد صورت گیرد که در نهایت بعد از بررسی مجدد کار واگذاری هر سه سیلو فعلاً متوقف شده است.

وی یادآور شد: واگذاری سیلوها کنسل نشده و فعلاً روند آن متوقف شده است.

بازوند در ادامه درخصوص پروژه تله کابین نیز گفت: این پروژه از سال ۱۳۷۷ پیگیری شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است و باید گفت کار این پروژه با حرف و راه اندازی شرکت برای آن به نتیجه نمی‌رسد و باید سرمایه گذار بخش خصوصی پای کار بیاید. با یک بانک خصوصی در این زمینه صحبت کردیم که هلدینگ برای ایجاد تله کابین دارد و در شهرهای مختلف در حال ساخت تله کابین است که امیدواریم با آنها به نتیجه برسیم.

وی در خصوص انتقادهای صورت گرفته نسبت به عملکرد برخی مدیران هم گفت: شاخص‌های استان مطلوب نیست و در این شرایط مدیران ریسک پذیر می‌خواهیم. برخی مدیران توقع ما را برآورده نمی‌کنند وقطعا با مدیرانی که تسهیل گر امور نباشند برخورد می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.