صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / گزیده اخبار حقوقی در هفته‌ای که گذشت
گزیده اخبار حقوقی در هفته‌ای که گذشت

گزیده اخبار حقوقی در هفته‌ای که گذشت

اعلام ختم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، صدور حکم پرونده معاون وقت مدیر شعب بانک تجارت کرمان، برگزاری دادگاه متهمان جاسوسی از مراکز نظامی کشور و ... از جمله اخبار حقوقی و قضایی هفته‌ای که گذشت بودند.

آرم قضایی

به گزارش کسب و کار نیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اوایل هفته گذشته گفت: انقلاب اسلامی در طول ۴ دهه به بسیاری از اهداف خود رسیده است و ۴۰ سالگی آغازی بر تکامل و بلوغ انقلاب اسلامی است. اگر هدایت‌ها و راهبری‌های امام (ره) نبود، قطعاً پیروزی انقلاب اسلامی امکان‌پذیر نمی‌شد. از طرفی حضور خودجوش مردم در صحنه عامل مهم دیگری در پیروزی انقلاب بود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات سال ۱۳۹۸ گفت: انتخابات مهم و حساسی را در پیش رو داریم، انتخابات سال ۹۸ از سه جهت خیلی مهم است، وجود احزاب سیاسی، شرایط اقتصادی و دشمنی دشمنان ایران از ۳ منظر این انتخابات را حساس می‌کند و باید تلاش کنیم مردم در انتخابات حضور چشمگیری داشته باشند و خدایی نکرده گرفتار سیاست زدگی نشویم.

کدخدایی پیروزی و نجات جامعه را در تداوم راه شهدا دانست.

استعفای وزیر دادگستری تکذیب شد

هفته گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر استعفای سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری منتشر شد که روابط عمومی وزارت دادگستری این خبر را تکذیب کرد.

نظر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات درباره ایلنا و پارس نیوز

براساس این گزارش، در هفته گذشته جلسه رسیدگی به پرونده مدیران مسئولان خبرگزاری ایلنا، سایت پارس نیوز و سردبیر این سایت در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد.

دستورالعمل “نظارت و پیگیری حقوق عامه” ابلاغ شد

در هفته گذشته دستورالعمل “نظارت و پیگیری حقوق عامه” در ۱۶ ماده و ۸ تبصره از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

طبق این دستورالعمل و به منظور صیانت از حقوق عامّه و حفظ بیت المال و بر اساس وظیفه ذاتی قوه قضائیه در احیا، حفظ و صیانت از حقوق عامّه و در جهت پیگیری و نظارت بر دعاوی ناظر بر جرایم مرتبط با اموال، منافع و مصالح ملّی، جبران خسارات وارده به حقوق عمومی به استناد بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی و موادّ ۲۲، ۲۹۰ و ۲۹۳ قانون آئین دادرسی کیفری، حسب مورد دادستان کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دادستان‌های سراسر کشور مکلفند در چارچوب این دستورالعمل اقدام نمایند.

جزئیات عفو گسترده مجرمان

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در رابطه با ساز و کار اعمال عفو گسترده‌ای که ریاست قوه قضائیه در جلسه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از آن خبر داده بود، گفت: این موضوع در جلسه کمیسیون عفو هفته جاری بررسی و جزئیات آن به حضور ریاست قوه قضائیه تقدیم خواهد شد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در توضیح جزئیات عفو گسترده مجرمان که از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده است، افزود: هر سال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عفوهای مناسبتی اعلام می‌شود، اما امسال به خاطر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، رئیس قوه قضائیه پیشنهاد عفو گسترده‌تر را داد و استثنائات کمتری برای عفو خواهیم داشت؛ البته در حوزه مسائل اخلالگران اقتصادی و فساد و اقدامات امنیتی و تروریستی عفو صورت نمی‌گیرد، اما در جرایم سبک و خرد و کسانی که برای اولین بار یا دومین بار مرتکب جرم و زندانی شده اند، عفو صورت خواهد گرفت تا شاهد کاهش جمعیت زندان‌ها باشیم.

دادستان تهران در خصوص پرونده حصر، گفت: پرونده در دبیرخانه شورای امنیت ملی است و اطلاع رسانی با ما نیست اما اصل حصر فعلاً برقرار است.

انتهای‬ پیام‬ ‏

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.