چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم تمرکز پژوهشگاه تربیت‌بدنی بر اولویت‌های جامعه/ جای خالی پرداخت به داستان مکمل‌ها
لزوم تمرکز پژوهشگاه تربیت‌بدنی بر  اولویت‌های جامعه/ جای خالی پرداخت به داستان مکمل‌ها

/پژوهش حلقه مفقوده رشته تربیت‌بدنی/

لزوم تمرکز پژوهشگاه تربیت‌بدنی بر اولویت‌های جامعه/ جای خالی پرداخت به داستان مکمل‌ها

دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس مواردی چون نقش ورزش در پیشگیری از بیماری، فناوری‌های ورزشی، ورزش اقشار خاص و ورزش قهرمانی را از مهم‌ترین اولویت‌های پژوهشی حوزه ورزش و تربیت بدنی دانسته و در عین حال از وجود مافیای مکمل‌ها و داروهای ورزشی در کشور خبر داد و تصریح کرد: دست نهادها از این مافیا کوتاه است.

مکمل دارویی

دکتر حمید آقاعلی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پژوهش در تمام دنیا، زیربنای توسعه جامعه محسوب می‌شود، گفت: ورزش نیز یکی از ارکان اجتماع و مرتبط با زندگی روزمره مردم است؛ بنابراین پیشرفت در این حوزه در گرو انجام پژوهش در حوزه ورزش و تربیت بدنی، بر اساس اولویت‌های جامعه است.

وی “سلامتی و تندرستی” و تبیین نقش ورزش در سلامتی را، اصلی‌ترین اولویت این حوزه دانست و توضیح داد: بر اساس آمار و ارقام موجود، جوامعی که ورزش را اولویت قرار داده‌اند با اثراتی همچون کاهش هزینه‌های درمانی روبه‌رو بوده و توانسته‌اند این هزینه‌های هنگفت را به حوزه‌های دیگر اختصاص دهند. بنابراین مهم‌ترین اولویت پژوهشی در این حوزه، توجه به سلامت و تندرستی و به عبارتی “پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، از طریق ورزش” است.

این مدرس دانشگاه دیگر اولویت پژوهشی در این حوزه را بحث “فناوری‌ها” مطرح کرد و با اشاره به آن که اپلیکیشن‌ها و نوآوری‌ها طی ۱۰ سال آینده جزو اصلی‌ترین مشاغل بشری خواهند بود، افزود: مراکز پژوهشی ورزشی باید این موضوع را دومین اولویت حوزه ورزش در نظر گیرند و به سایر حوزه‌های مرتبط با ورزش تعمیم دهند.

آقاعلی‌نژاد اضافه کرد: “موضوعات مربوط به ورزش بانوان” از جمله؛ دلایل کمتر ورزش کردن خانم‌ها، ارائه راهکار برای مشارکت بیشتر بانوان در ورزش و … می‌تواند یکی از اولویت‌های مهم حوزه ورزش و تربیت بدنی باشد.

وی در همین زمینه به لزوم پژوهش پیرامون “ورزش سالمندان” اشاره و تشریح کرد: اولویت پژوهشی چهارم می‌تواند توجه به “ورزش گروه‌های خاص”، از جمله سالمندان، کودکان، زنان باردار، افراد کم‌توان ذهنی و … باشد؛ این واقعیتی است که جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود و توجه به ورزش سالمندان، بسیاری از هزینه‌های این قشر را کاهش خواهد داد.

دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس توجه به “ورزش قهرمانی” را در راستای ارتقای ورزش حرفه‌ای کشور دانست و با اشاره به سابقه قوی علمی و پژوهشی کشورهای سرآمد در این عرصه، افزود: بحث “صنعت و ورزش” هم می‌تواند دیگر اولویت این حوزه باشد.

تمرکز پژوهشگاه‌های حوزه ورزش بر فناوری‌ها، تکلیفی که بر دوش آن‌ها نهاده شده است

آقاعلی‌نژاد سپس به نقش مهم “پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی” در این حوزه اشاره و تشریح کرد: با توجه به جوان بودن پژوهشگاه فوق، می‌توان عملکرد آن را قابل قبول دانست؛ همچنین تمرکز پژوهشگاه بر حوزه فناوری طی یک الی دو سال اخیر، تکلیفی‌است که دولت بر عهده تمامی پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی گذاشته است.

وی با بیان اینکه پژوهش در تمام کشورها به سمت فناوری و نوآوری در حرکت است، نقش نوآوری در توسعه پایدار جامعه را یادآور شد و گفت: بنابراین به نظر می‌رسد به پژوهشگاه تکلیف شده به سمت توسعه فناوری و نوآوری‌ها در علوم ورزشی حرکت کند.

ضرورت مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها در پیگیری اولویت‌های پژوهشی حوزه ورزش

این مدرس دانشگاه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه هدایت پایان‌نامه و رساله‌ها رسالت پژوهشگاه نیست، تأکید کرد: این وظیفه دانشگاه است که این امر را بر عهده گیرد. به عنوان مثال بنده در دانشگاه تربیت مدرس، مشخصاً بر “ایمونولوژی ورزشی” و ورزش و سرطان متمرکز شده‌ام؛ در حالی که همکاران دیگر ما در این دانشگاه مشخصاً بر عصب و عضله تمرکز کرده‌اند. بنابراین هر دانشگاهی که رشته تربیت بدنی دارد می‌تواند به یک اولویت از مواردی که عنوان شد، بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: چنان‌چه هم‌افزایی و همکاری نزدیک بین مراکز پژوهشی از جمله پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و نهادی همچون آکادمی ملی المپیک وجود داشته باشد، برآیند کار آن‌ها بهتر خواهد بود؛ چرا که هر یک امکاناتی دارند که دیگری فاقد آن هست.

مافیای مکمل‌ها و داروهای ورزشی در کشور

دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه متأسفانه در زمینه مکمل‌ها و داروهای ورزشی در کشور یک مافیا وجود دارد، اظهار کرد: دست بسیاری نهادها از این مسائل کوتاه شده و نظارت کافی بر ورود داروها و مکمل‌های غذایی به کشور، توزیع و مصرف آن‌ها وجود ندارد؛ این در حالی‌است که این موضوع نیز مستقیماً با سلامت مردم، به ویژه ورزشکاران سر و کار دارد.

آقاعلی‌نژاد در پایان توجه به استارتاپ‌های فعال در حوزه علوم ورزشی را از جمله محورهای توجه به فناوری‌ها در این عرصه عنوان و تأکید کرد: می‌توان گفت مؤثرترین راه ارتقای نوآوری و فناوری‌های حوزه ورزش و تربیت بدنی، توجه به استارتاپ‌های این حوزه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.