صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / دهه پنجم انقلاب باید درامر فرهنگ کارهای بیشتری انجام شود
دهه پنجم انقلاب باید درامر فرهنگ کارهای بیشتری انجام شود

دهه پنجم انقلاب باید درامر فرهنگ کارهای بیشتری انجام شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،فرهنگ را جوهره اصلی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها در حوزه فرهنگ عمومی تلاش‌ها خوبی شده اما نقطه‌های ضعفی که وجود دارد خیلی خطرناک است لذا در دهه ‌پنجم انقلاب باید در امر فرهنگ کارهای بیشتری انجام دهیم.

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید عباس صالحی روز سه شنبه در نشست آموزشی، تخصصی مسئولان و کارشناسان شورای فرهنگ عمومی استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش فرهنگ در انقلاب اسلامی و کلام امام خمینی(ره) اظهار داشت: اگر یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را حوزه فرهنگ بدانیم ادعایی کذب نیست، این معنا را می‌توان در کلام امام راحل نیز دید، در سخنان رهبر فقید انقلاب اسلامی و در جریان اتفاقات سال ۴۲ و ۵۷ فرهنگ همواره به عنوان جوهره اصلی انقلاب اسلامی بوده است.
وی ادامه داد: البته موضوع فرهنگ مبتنی بر یک نگاه است که با ادبیات توسعه اجتماعی در کلام امام راحل منطبق بوده است، از منظر بنیان گذار انقلاب اسلامی «تحول فرهنگی مقدمه‌ای برای بسترسازی یک جامعه است که باید اتفاق بیافتد». بنابراین وقتی از سوی امام راحل عنوان فرهنگ مطرح می‌شد این نگاه دقیق را منتقل می‌کرد.

** چهل سالگی انقلاب و دستاوردهای آن
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگ توفیقاتی به وجود آمد‌ه است و پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم به خاطر وجود همین نگاه فرهنگی از سوی امام خمینی(ره) بوده است.
صالحی با اشاره به دستاوردهای ایران بعد از انقلاب اسلامی گفت: در حوزه نهاد «خانواده» علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد هنوز نهاد خانواده به علت نوع نگاه انقلاب اسلامی و‌ هویت ایرانی_اسلامی؛ جایگاه مهمی را در میان سایر نهادهای اجتماعی در ایران دارد، بالاترین مرجع اجتماعی ما هنوز خانواده است و آمارها نشان می‌‌دهد خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی کشور است.
وی افزود: خانواده در فضای نهادهای اجتماعی ما در مقایسه با گذشته و کشورهای دیگر دنیا قابل توجه است، حدود ٣٨/٢درصد در مسائل مختلف خود خانواده را به عنوان گروه اصلی مرجع اجتماعی معرفی کردند، وقتی نهاد خانواده در ایران را با سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مقایسه می‌کنیم این نهاد در ایران به عنوان یک نقطه قوت اجتماعی تلقی می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس آمار یکی از اتفاقاتی که انقلاب اسلامی در آن توفیق داشته، صیانت از نهاد خانواده بوده است، درواقع جریان انقلاب اسلامی و نگاه امام راحل که در فضای اجتماعی پدید آمد تاثیر خود را در نهاد خانواده گذاشت.

** ارتقای نقش زنان بعد از انقلاب
صالحی با اشاره به ارتقاء نقش «زنان» در جامعه به عنوان دستاورد دیگر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اتفاقات مثبت و ایجابی قابل توجهی که در فضای اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی رخ داد پررنگ شدن حضور زنان بود، در این حوزه در فضای چهل ساله انقلاب رویدادهای مهمی رخ داده است. این باور اجتماعی که امکان پیشرفت برای زنان وجود دارد قابل توجه است، موضوع ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در یک سنجش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان‌ می‌دهد که شرایط پیشرفت زنان ایرانی رو به رشد است.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی شرایط ارتقاء برای جنسیت‌ها را یکسان می‌داند، این نگاه حضرت امام به زندگی زنان بود و بعد از انقلاب اسلامی حضور زنان در تحصیلات و فضای اجتماعی بیشتر شد.

** «دینداری‌های فردی» دیگر دستاورد انقلاب اسلامی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حو‌زه سوم دستاوردهای مربوط به انقلاب اسلامی را باعنوان پیشرفت در فضای «دینداری‌های فردی» معرفی و تصریح کرد: در حوزه باورهای دینی و فردی گزارش‌ها نشان می‌دهد که بعد از انقلاب اسلامی تقید به واجبات و‌ مناسک دینی در مجموع موفقیت نسبی داشته و توانسته‌ایم این فضا را حفظ کنیم.

** فرهنگ سیاسی و انقلاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: حوزه «فرهنگ سیاسی» نیز یکی از بخش‌های فرهنگی است که براساس آمارها بعد از انقلاب اسلامی ما شرایط خوبی در آن داشته‌ایم و طبق نظرسنجی‌ها در مورد هویت ایرانی، نوع مشارکت در صورت وقوع جنگ یا مبارزه با تحریم‌ها از سوی مردم همیشه با مشارکت همراه است. بنابراین مشارکت مردم بعد از انقلاب اسلامی در صحنه‌های مختلف سیاسی بیشتر شده است.
صالحی افزود: در بخش سیاست داخلی و سیاست خارجی در پس از انقلاب اسلامی، کشور ایران تمام انسان‌ها را یکسان می‌بیند و این فرهنگ مرهون نگاه انقلاب اسلامی و امام ‌راحل است و ما در این چهل سال با این نگاه حرکت کرده‌ایم.

** اخلاق عمومی اولین ضعف
وی با اشاره به برخی ضعف‌ها در چهل ساله گذشته نیز تصریح کرد: اولین حو‌زه ضعف ما در اخلاق عمومی است، وقتی به حوزه اخلاق جامعه نگاه می‌کنیم آمارها نشان می‌دهد ما ضعف‌هایی را داریم و پنداشت جامعه نسبت به این موضوع پررنگ است و از این رو جامعه بیشتر آزار می‌بیند.
صالحی تاکید کرد: تصویر اخلاق عمومی از خود تا حدودی نابهنجار است، وقتی از افراد درباره‌ موضوعاتی چون دروغ، تقلب،تظاهر و کارهای خیر و فضیلت سوال می‌شود نتیج قابل تامل نیست، در میان اخلاق عمومی؛ اخلاق شغلی نیز مطرح است، مواردی که به عنوان اخلاق حرفه‌ای دیده می‌شود هم شرایط خوبی ندارد، پس یک محوری که در آستانه دهه پنجم انقلاب باید بروی آن کار کنیم اخلاق اجتماعی جامعه است، جامعه‌ای که حوزه اخلاق حرفه‌ای و اجتماعی آن پایین باشد نه جامعه اسلامی است و نه می‌توان از آن توقع توسعه داشت.

** اعتماد اجتماعی نقطه ضعف در فرهنگ
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال دعوت انبیاء به دنبال عدالت بود، اظهار کرد: فرهنگ عدالت یک وجه مهم است، آمارها بیانگر آن است که در جامعه شرایط قابل دفاعی در این زمینه وجود ندارد و مردم پاسخ مثبتی در این بخش نمی‌دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف در فرهنگ «اعتماد اجتماعی» است که در این بخش هم اختلالات جدی مشاهده می‌شود و مطلوب هم به نظر نمی‌رسد، اینکه بخشی از جامعه ابراز اعتماد نکنند خوب نیست.

** مصرف فرهنگی ضعفی دیگر
صالحی بیان کرد: آخرین محور ضعف ما در حوزه «مصرف فرهنگی» است، در این‌ حوزه ما علی‌رغم اینکه نگاه و ارزش‌های مختلفی داریم نوع مصرف فرهنگی ما بسیار پایین است، برای نمونه در حوزه کتاب از افراد پانزده سال باسواد پرسش شده است که آیا کتاب غیردرسی خوانده‌اید و ۴۲درصد اعلام کردند که ما اصلا کتاب نخوانده‌ایم، آمارها نشان می‌دهد که کتاب‌های غیردرسی بدون دعا و ادعیه در ماه با زمان ۴:٣٠ دقیقه در بین مردم روبرو است.
وی ادامه داد: حوزه فرهنگ دو ساحت دارد که ابتدا ساحت نظری است که به آموزش و پرورش مربوط می‌‌شود و یک ساحت هم به عنوان حوزه فرهنگ عمومی به عنوان رفتارها، هنجارها، عواطف و لطایف است که در بخش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد.

** تدبیر فرهنگ عمومی با تفکر قرارگاهی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: در حوزه فرهنگ عمومی تدبیری که برای این حوزه در سی سال گذشته شده است یک تفکر قرارگاهی بود، یعنی این بخش باید به شکل ستادی فعالیت کند زیرا توسط یک نهاد ممکن نیست و به همین منظور شورای فرهنگ عمومی کشور و استان‌ها شکل گرفت.
صالحی افزود: مسئولیت سنگینی به عنوان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی بردوش وزارت خانه متبوع است و همانطور که می‌دانید جوهره توسعه برای هرکشور فرهنگ است. ما در این سال‌ها در حوزه فرهنگ عمومی تلاش‌ها خوبی داشته‌ایم؛ اما نقطه‌های ضعفی که وجود دارد خیلی خطرناک است. بنابراین در آغاز دهه ‌پنجم انقلاب باید در امر فرهنگ کارهای بیشتری انجام دهیم.

** دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی نقطه ارتباط با تمامی دستگاهها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی می‌تواند به عنوان یک نخ تسبیح با نهادهای همکار ارتباط داشته باشد، از طرفی دیگر دبیرخانه‌ها نیز باید با مردم ارتباطات سازمانی و شخصی بیشتری داشته باشند. فرهنگ هم خاک و هم هواست و تمام نهادهای حکومتی، دولتی و خصوصی در این بخش کمک کنند، ما باید نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را با فرهنگ درگیر کنیم تا ببینند در مسیر فرهنگ چقدر امکان رشد وجود دارد.
وی اظهارداشت: حرکت دبیرخانه‌های ما قبل از هرچیز باید همراه با معرفت باشد، طبیعتا حرکتی که در فرهنگ عمومی قرار است برداشته شود بیش از هر حوزه‌ی دیگری به اطلاعات، آمار و دانش نیاز دارد، بخشی از این آمارها به صورت ملی تهیه می‌شود اما این آمارها باید در سطح استان‌ها توزیع شود تا برش‌های استانی خود را نشان دهد.
صالحی گفت: برش‌های استانی باید ‌در دبیرخانه‌ها تحلیل شود، اما در کنار این موضوع باید همتی گذاشته شود تا فعالیت‌های استانی خود را بیشتر کنیم، اینکه ظرفیت استان را چگونه به سمت تجمیع اطلاعات ببریم درست است اما این موضوع نیازمند کار بیشتر هم هست.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.