صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به بعد از انقلاب است
۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به بعد از انقلاب است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد

۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به بعد از انقلاب است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تأسیس شده اما ۹۸ درصد از تولید علمی این دانشگاه متعلق به بعد از انقلاب اسلامی است، گفت: ۹۹ درصد از تولیدات علمی دانشگاه شریف و ۹۵ درصد از تولیدات علمی دانشگاه شیراز متعلق به بعد از انقلاب اسلامی است.

عاملی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سعیدرضا عاملی در همایش بین المللی ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی که امروز در واحد یادگار امام (ره) دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ماهیت انقلاب اسلامی یک ماهیت الهی و برخاسته از دین است که با مشارکت مردم تحقق یافته است.

وی افزود: پیوند ناگسستنی این انقلاب با امام و رهبری، هویت اسلامی، ارزشی و انقلابی آنرا متعین کرده است.

دکتر عاملی ادامه داد: انقلاب اسلامی در شرایطی به وقوع پیوست که تئوری‌های رایج انقلاب به سمت لائیتیسه کردن دین رفته بودند.

وی اشاره کرد: آنتونی گیدنز در کتاب خود اذعان کرده است که ما هر انقلابی را پیش بینی می‌کردیم به جز اینکه بخواهد انقلابی دینی اتفاق بیافتد.

دبیر شورای عالی انقلاب تأکید کرد: این شخصیت الهی امام خمینی (ره) بود که برای خدا قیام کرد و همان منشأ پیروزی این انقلاب عظیم شد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در پیمایشی که به تفکیک استان‌های کشور در سطحی ملی صورت گرفته است، مشخص شد حدود ۹۰ درصد از مردم حس افتخار به ایرانی بودن داشته اند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ما پیوند ناگسستنی در سنت امام علی (ع) و نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) دارد که این دارایی عظیم دائماً در ذهن مردم ما حرکت کرده و ریشه دار است.

دکتر عاملی با بیان اینکه ریشه‌های این انقلاب به دوران انبیا الهی بازمی گردد، ادامه داد: برخلاف جهش‌ها و جنبش‌های اجتماعی نوظهوری که فاقد ریشه‌های مستحکمی هستند، انقلاب اسلامی ریشه تنومند هزار و چهارصدساله ای دارد که همچنان استوار است و به همین دلیل است که ۴۰ سال دشمنی بی امان بر علیه انقلاب هرگز نتوانسته آنها را به اهداف خودشان برساند و ضربه دشمنان نتوانسته است آسیب جدی به قدرت نهال تنومند این انقلاب وارد کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با تمام دستاوردهایی که در حوزه علم و فناوری و پیشرفت کشور حاصل آمده است و با همه دستاوردهای ارزشی و فرهنگی موجود در جامعه برخی از اقشار هنوز اظهار نارضایتی می‌کنند و این ابراز نارضایتی نشان از قدرت و روحیه کمال گرایی مردم ایران دارد و سرمایه اجتماعی بزرگی محسوب می‌شود.
با انقلاب اسلامی مدرنیته معکوس در جامعه جهانی محقق شد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: با مبانی انقلاب اسلامی که در کلمه (لااله الا الله) وجود دارد، یک جهانی شدن و مدرنیته معکوس در جامعه جهانی محقق شده است.

وی ادامه داد: نظام سلطه جهانی سال‌ها سیطره خودش را از طریق مکاتب مختلفی از جمله مدرنیسم، لیبرالیسم و سوسیالیسم بر دنیا مسلط کرده است اما واژه (لا) در کلمه (لااله الا الله) چنین معادلاتی را برهم زد.
بزرگترین چالش نظام سلطه جهانی امروز؛ اسلام و ایران است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: تردید نکنید که بزرگترین چالش موجود نظام سلطه جهانی امروز اسلام و ایران است و به خاطر همین است که اینچنین فشارهای زیادی برای جریان مقاومت وجود دارد.

وی ادامه داد: جریان مقاومت همین نه (لا) است که در آغاز انقلاب اسلامی به سلطه نظام شاهنشاهی و نظام استکبار جهانی گفته ایم.

دکتر عاملی گفت: انقلاب اسلامی موجب افزایش اعتماد به نفس و توانایی‌های علمی شد و این همه ناشی از اعتماد به خدا بود.

کانونی ترین دستاورد انقلاب اسلامی سرمایه انسانی آن است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: کانونی ترین دستاورد انقلاب اسلامی سرمایه انسانی آن است. به اعتقاد من دانش‌آموزی که در مدارس دولتی ایران معدل ۱۸ به بالا را می‌گیرد قابلیت دارد که وارد دانشگاه‌هایی در تراز آکسفورد و کمبریج شود چرا که ظرفیت آموزش و پرورش مناسبی را در کشور دارا هستیم، هرچند که ضعف‌ها و کاستی‌هایی هم در مدیریت گروهی و پرتوبخشی به ظرفیت‌های بومی کشور داریم.

عاملی افزود: در حال حاضر ۵۰ هزار فارغ التحصیل دکتری داریم که آماده ورود به بازار کار هستند.

وی ادامه داد: حضور دانشمندان ما در اقصی نقاط جهان و تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های برتر نشان دهنده توسعه ظرفیت انقلاب اسلامی است.

دکتر عاملی گفت: کسب ۶۶۹ مدال در المپیادهای علمی، جمهوری اسلامی را در جایگاه ده کشور برتر این حوزه قرار داده است.

وی ادامه داد: ایران رتبه هشتم در پرتاب ماهواره را دارد و جزو ۱۳ کشور دارای فناوری هسته‌ای است، ضمن آنکه ۲.۹ درصد سهم علم جهان در تولید مقالات یک درصد برتر دنیا متعلق به ایران است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز بالغ بر ۹۰ درصد از محصولات کشاورزی ایران در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۹۵ درصد تولید دارویی کشور نیز در داخل صورت می‌گیرد که نتیجه آن همین است که توانسته ایم در مقابل تحریم‌ها توانسته‌ایم ایستادگی و مقاومت کنیم.

وی افزود: آمریکن اینترست در سال ۲۰۱۷ گزارشی منتشر کرده است که در آن جمهوری اسلامی ایران را قدرت هشتم جهان برشمرده و این یعنی ما در تمامی عرصه‌های رهبری، منابع انسانی، استقلال فکری-سیاسی و اجتماعی رتبه هشتم جهان را دارا هستیم.

دکتر عاملی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است که بر ارزش‌های قومیتی تأکید نداشته بر ارزش‌های اسلامی معطوف است و همه مردم جهان را خطاب قرار داده در جغرافیای خودش محدود نمی‌شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین خیری دبیر همایش گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش روی این همایش ارائه داد و گفت: بیش از ششصد نفر با ارائه مقاله در این همایش شرکت کرده اند که از میان بیش از ۵۰۰ مقاله دریافتی حدود ۳۲۵ مقاله به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی پذیرش شده است و حدود ۶۰ مهمان خارجی در این همایش شرکت کرده اند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص موضوعات پنل‌های تخصصی تأکید کرد: موضوع پنل اول مبانی، امام (ره) و رهبری، موضوع پنل دوم اقتصاد، صنعت و کشاورزی، موضوع پنل سوم سیاست، امنیت، حکمرانی و دفاع مقدس، موضوع پنل چهارم علم، فرهنگ و اجتماع و موضوع پنل پنجم مدیریت بحران‌ها، چالش‌ها و آینده‌پژوهی است.
علم یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های استقلال است

در ادامه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علم یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های استقلال است و به همین سبب نیز معمار کبیر انقلاب برای حفظ استقلال کشور به مقوله علم و دانش توجه ویژه ای داشتند.

دکتر طهرانچی در ادامه با بررسی تاریخچه کشور در حوزه آموزش عالی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۵۷ که جمعیت کشور تنها ۳۳ میلیون نفر بود، نسبت تعداد دانشجویان کشور به جمعیت کشور در حدود نیم درصد بوده است و نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور در آن سال ۰.۰۸ درصد بوده است حال آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های به مراتب بیشتری در حوزه علم و فناوری نصیب مان شده است.

وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی و تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعیت دانشجویی کشور از ۱۷۵ هزار نفر در سال‌های پیش از انقلاب، به بیش از ۴ میلیون نفر رسیده است و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما در سال ۹۳ به ۱۸۷ هزار نفر افزایش داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آنچه در پیشرفت علم و فناوری کشور اتفاق افتاده است، امری اتفاقی نبوده بلکه در نتیجه توجه به علم و دانش در نگاه امام و رهبری بوده است چنانکه در اصول دوم و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز صراحتاً به پیشبرد دانش توجه شده است.

در رشد علم و فناوری زنان و مردان باهم همکاری و مشارکت داشته اند

دکتر طهرانچی ادامه داد: همانطور که در صحنه‌های انقلاب ایران، زنان همپای مردان در صحنه حاضر بوده اند، در رشد علم و فناوری نیز زنان و مردان باهم همکاری و مشارکت داشته اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با تصویب نقشه جامع علمی کشور در سال ۱۳۹۳ رشد علمی کشور مورد توجه جدی قرار گرفت و ایران در میان کشورهای سرآمد علم ظهور و بروز یافت که این موفقیت مگر با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری محقق نمی‌شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.