صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / عشق رایانه‌ها بخوانند
عشق رایانه‌ها بخوانند

عشق رایانه‌ها بخوانند

یک کارشناس ارگونومی معتقد است، با رعایت چند نکته ساده می توان از بسیاری آسیب های اسکلتی وعضلانی هنگام کار با رایانه پیشگیری کرد.

رایانه

پیام خانلری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش استفاده از رایانه و تلفن همراه در سالهای اخیر، گفت: استفاده طولانی مدت از این وسایل با توجه به کاهش تحرک افراد، چشم دوختن طولانی مدت به صفحه مانیتور و حرکات یکنواخت و تکراری مچ دست می‌تواند موجب بروز آسیب های اسکلتی عضلانی به ویژه در نواحی کمر، شانه، بازو و گردن شود.

وی افزود: اگر افراد هنگام کار با این وسایل در موقعیت نامناسب فیزیکی قرار داشته و مدت طولانی مدتی در این حالت باقی بمانند، ممکن است در درازمدت با اختلالات اسکلتی عضلانی روبرو شوند و در همین راستا پیشگیری بهترین راهکار است.

خانلری تصریح کرد: افراد به راحتی با رعایت چند نکته ساده و اصلاح وضعیت بدنی هنگام کار با این وسایل میتوانند از بروز بسیاری آسیب های چشم، سر، کمر و فشار در نواحی مچ دست، شانه و گردن پیشگیری کنند.

وی تصریح کرد: در گام اول برای جلوگیری از خستگی و آسیب چشمی افراد باید قانون ۲۰،۲۰،۲۰ را همیشه مدنظر قرار دهند، یعنی به ازای هر ۲۰ دقیقه کار با وسایل الکترونیکی،۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوتی (حدود شش متر) خود نگاه کنند.

خانلری تصریح کرد: از طرفی افراد باید صفحه مانیتور را بگونه ای تنظیم کنند که ستون فقرات به صورت مستقیم قرار گرفته و چشم ها با قسمت بالایی صفحه نمایش در یک خط مستقیم قرار گیرد، همچنین فاصله مانیتور تا چشم ها باید به اندازه طول دست فرد در حالت کشیده یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

وی با بیان اینکه برای کار با رایانه بهتر است از میز و صندلی استفاده شود، گفت: برای پیشگیری از آسیب های اسکلتی و درد کمر باید ارتفاع صندلی قابل تنظیم باشد و بهتر است صندلی دسته‌دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد.

خانلری افزود: استفاده از صندلی دسته‌دار موجب می شود تکیه گاه مناسبی برای ساعد فراهم شده و فشارهای وارده بر ناحیه شانه کاهش یابد.

این کارشناس ارشد ارگونومی با تاکید بر اینکه هنگام نشستن روی صندلی کف پا باید کاملا روی زمین قرار گیرد، گفت: در صورتی که پاها روی زمین قرار نگیرد به پشت ساق پا فشار وارد می شود و در این حالت توصیه می شود افراد از یک زیرپایی استفاده کنند.

خانلری با هشدار نسبت به استفاده طولانی مدت از وسایل الکترونیکی و یکجانشینی افراد، گفت: افراد برای جلوگیری از آسیب‌های اسکلتی لازم است به تناوب ( هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار) از پشت میز برخاسته و با نرمش های ساده، گردن، بازو، مچ دست و پاهای خود را حرکت داد.

وی افزود:  هر فردی که ۴۵ دقیقه با وسایل الکترونیکی کار می کند باید سه تا پنج دقیقه حرکات کششی انجام دهد.

خانلری در ادامه به تشدید مشکلات عضلانی هنگام کار با لپ تاپ اشاره کرد و افزود: لپ تاپ ها به دلیل نوع کاربردی که دارند، عمدتا هنگام کار بر روی پاها قرار می گیرند و این امر موجب تشدید مشکلات اسکلتی و عضلانی بویژه دردهای عضلانی در اندام های فوقانی می شود. در همین راستا توصیه می شود افراد برای لپ تاپ خود یک صفحه کلید و ماوس خریده کرده و همانند رایانه‌های میزی، لپ تاپ را روی میز قرار داده و از آن استفاده کنند و از قرار دادن آن روی پا خودداری کنند.

این کارشناس ارگونومی خاطرنشان کرد: عدم توجه به این اصول ساده می تواند عوارض بسیاری برای افراد داشته باشد که با هیچ هزینه ای نمی توان آن را جبران کرد.

انتهای

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.