صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / دولت زمینه برخورد با ناقضان حقوق شهروندی را تقویت کند

یک وکیل دادگستری:

دولت زمینه برخورد با ناقضان حقوق شهروندی را تقویت کند

یک وکیل دادگستری گفت: دولت علاوه بر وضع حقوق شهروندی باید زمینه‌های برخورد با ناقضان آن را هم تقویت کند.

علیرضا آذربایجانی . حقوقدان

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با مسأله رعایت حقوق شهروندی از سوی شهروندان، اظهار کرد: مقوله حقوق شهروندی در مفهوم کلی و حقوقی که افراد جامعه نسبت به یکدیگر، نسبت به مدیران دولتی و دولت نسبت به مردم و امثالهم دارند، رابطه‌ای دوطرفه است. در موضوع حقوق شهروندی، همیشه حق به دنبال خود تکلیف را هم دارد و ضمن این‌که شهروند از امتیازی بهره‌منده می‌شود به همان نسبت هم تکالیفی بر عهده‌اش قرار می‌گیرد که این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی افزود: به عبارت دیگر وقتی من به تکالیف خودم عمل می‌کنم، به همان نسبت حقوق شما را هم به عنوان طرف مقابل خودم رعایت کرده‌ام؛ بنابراین وقتی بحث حقوق شهروندی و تکالیف مرتبط با آن مطرح می‌شود دو نکته باید در کنار هم قرار گیرد. اولین نکته آشنا شدن مردم به این حقوق و تکالیف است. این آشنایی می‌تواند از طریق مستقیم و غیرمستقیم، ‌برنامه‌هایی که رادیو و تلویزون دارند، جراید، ‌ سخنرانی‌ها یا فیلم‌ها انجام شود که به طور غیرمستقیم ارایه می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش دوم که که در مقوله حقوق شهروندی بسیار مهم است و قوه قضاییه و قوه مجریه توأماً باید این نقش را ایفا کنند بحث ضمانت اجرای برخورد با کسانی است که ناقض حقوق شهروندی هستند. ما در صورتی می‌توانیم برای تمام حقوق‌مان اعتبار قائل باشیم که ضمن این‌که وضع و ایجاد آن حقوق، به همان نسبت هم به ضمانت‌های اجرایی آن توجه داشته باشیم.

این وکیل دادگستری یادآور شد: واقعیت قضیه این است که بخشی از مسائل مربوط به حقوق شهروندی‌ از نظر تئوری و مبانی اولیه بسیار ارزشمند است، اما از جهت ضمانت اجرا و برخورد با ناقضین آن‌ها خیلی ضعف دارد. وقتی در طول دوره میان مدت و درازمدت، کسانی که اصولاً علاقه‌ای به رعایت حقوق شهروندی ندارند، متوجه شوند که این ضمانت اجرا ضعیف است اتوماتیک‌وار یاد می‌گیرند که این نقض حقوق شهروندی را تسری داده و بیشتر کنند.

وی تاکید کرد: مطلب مهم دیگر این است که دولت علاوه بر این که حقوق شهروندی را وضع می‌کند زمینه‌های برخورد با ناقضان آن را هم باید تقویت کند.

وی در رابطه با نقش سایر نهادها در فرهنگ سازی حقوق شهروندی در جامعه، اظهار کرد: اصولاً این‌ها مواردی نیست که مربوط به یک بخش، گروه یا واحد خاص باشد بلکه این موضوع نیازمند تجمیع سه قوه است و نقش بخش‌های مختلفی مانند صداوسیما بسیار مهم است.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی که وظیفه تبلیغات و زمینه فرهنگ‌سازی را در کشور بر عهده دارند، از جمله وزارت آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در این راستا داشته و می‌توانند در برنامه‌های درسی خود بخش‌هایی را برای آشنا شدن دانش آموزان با حقوق شهروندی اختصاص دهند.

وی در پایان گفت: مجموعه عواملی که ذکر شد اگر دست به دست هم بدهند می‌توانیم شاهد بهره‌مندی از حقوق شهروندی به مفهوم واقعی آن باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.