چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / یک وکیل دادگستری: در زمینه تخصیص بودجه به آموزش و پرورش کوتاهی شده است
یک وکیل دادگستری: در زمینه تخصیص بودجه به آموزش و پرورش کوتاهی شده است

با اشاره به حادثه آتش سوزی در یکی از مدارس زاهدان

یک وکیل دادگستری: در زمینه تخصیص بودجه به آموزش و پرورش کوتاهی شده است

یک وکیل دادگستری با اشاره به حادثه آتش سوزی در یکی از مدارس زاهدان و وظایف دولت در این راستا، گفت: هم دولت و هم قوه مقننه نهایت کوتاهی را در این زمینه داشته‌ و به این امر مهم که نظم دهنده جامعه است و حیات و بقای جامعه را برعهده دارد توجه نکرده‌اند.

image.png

محمدرضا پاسبان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با حادثه آتش سوزی در یکی از مدارس زاهدان که منجر به فوت ۴ دانش آموز دختر شده و همچنین با اشاره به حادثه مشابه به این حادثه در سال‌های گذشته که در یکی از مدارس شین‌آباد به وقوع پیوسته بود، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور ما بی‌توجهی به آموزش پایه است که تعمیم داده شده و در سح آموزش عالی گسترش پیدا کرده است. به این معنا که شیوه زندگی فردی و اجتماعی مطابق با استانداردهای پذیرفته شده در کودکستان‌ها و مدارس ما علی الخصوص در مدارس ابتدایی آموزش داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با یک نگاه خاص در منافع ملی، هویت ملی و احترام به حقوق شهروندان شاهد هستیم که رعایت حق الناس و حقوق مردم -که اتفاقا در دین ما بیش از هر دینی مورد تاکید قرار گرفته است- در آموزش غایب است. نکته دیگر مربوط به امکانات آموزشی است که تکمیل کننده و در راستای همان هدف اصلی‌ است که بیان شد؛ به این معنا که ما در ایجاد فضای مناسب آموزشی چه از نظر انتقال نشاط، امید و ایجاد جذابیت و چه از نظر ایمنی و امکانات اولیه بسیار ضعیف عمل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تا سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ نیز این نقیصه به چشم می‌خورد اما با کاهش رشد جمعیت و طرح چند شیفتی شدن مدارس این موضوع تعدیل شد اما در شهرستان‌ها و روستا و استان‌های دور دست این کاستی و نقیصه همچنان وجود دارد و ایرادی است که در این زمینه به دولت وارد است.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که «ایراد وارد به دولت در زمینه آموزش از یک طرف مربوط به نداشتن یک برنامه آموزشی مدون است که آموزش حقوق شهروندی، حقوق اجتماعی و احترام به این حقوق در آن لحاظ شود»، تصریح کرد: از طرفی ایراد دیگر این است که در آن برنامه آموزشی در خصوص آموزش علاقه و عشق به کشور و فرهنگ ملی در کنار فرهنگ و تاکید بر این مطلب که آموزش دهندگان این مسائل خودشان صلاحیت‌های اخلاقی، فردی و شخصی را دارا باشند کوتاهی شده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که بودجه کافی و لازم برای این امر در نظر گرفته نشده است در حالی‌که بودجه با عناوین و مناسبت‌های مختلف بدون آن‌که هیچ بازدهی را نشان دهند و یا عرضه کنند صرف می‌شود. باید این سوال پرسیده شود که اصولا تخصیص چنین بودجه‌های کلانی برای امور ظاهرا فرهنگی چه اندازه به نفع کشور و حتی انقلاب بوده است؟ از وظایف و تکالیف دولت برای تامین امنیت و امکانات آموزشی مناسب در مدارس این است که بخشی از این بودجه‌ها به آموزش و پرورش که در واقع استانداردترین و مهمترین نهاد آموزشی در هر کشوری از جمله ایران است، تخصیص داده شود.

وی گفت: این تکالیف که برعهده دولت است ریشه مذهبی دارد و هم در دین و فرهنگ تاریخی ما، هم در استانداردهای جهانی و هم در قانون اساسی ما مورد اشاره قرار گرفته است. در نتیجه ما برای این وظایف هم مجوز و هم تکلیفش را داریم.قوه مجریه و در کنار آن مجلس می‌توانند این امر را با آمار و ارقامی که به آن‌ها اختصاص دارد و با نگاهی که به آموزش و پرورش دارند، اثبات کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.