مسلم بیرانوند در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هنر هخامنشی نماد همه هنرهای جهان باستان بود و اگر چه طرح و هدفها و هویت آن ایرانی بود، اجزاء آن از هنرهای مردم باتجربه جهان کهن یعنی آشوریان، مصریان، اوراتوئیان، بابلیان، لودیان، ایونیان، هندوان، سکائیان و غیره گرفته شده و معماری آن دوران نیز از چنین شکل گیری و روندی برخوردار بود.
وی ادامه داد: برجسته ترین ساختاری که تا امروز از این معماری باقی ماندهاست ویرانههای تخت جمشید باشد که توسط پادشاه هخامنشی، داریوش بزرگ برای مصارف دولتی و تشریفاتی ساخته شد
بیرانوند اضافه کرد: یکی از ویژگیهای ساختمان سازی در این دوره احداث مجموعههای بزرگ ساختمانی بروی سکوهای(صفههای) بزرگ سنگی بوده است .
این کارشناس ارشد معماری یادآور شد: یکی دیگر از ویژگیهای مهم معماری این دوره عظمت گرایی در معماری است
وی خاطر نشان کرد: به دلیل استفاده از هنرمندان و استادکاران مختلف از سراسر امپراطوری هخامنشی، بعضیها بر این عقیدهاند که معماری این دوره تلفیقی است از روشهای معماری مناطق مختلف است.
بیرانوند افزود: از داریوش اول کتیبهای در شوش مانده است که در آن نحوه ساختمان سازی قصرهای شوش توضیح داده شده است که از ترجمه کتیبه داریوش کلیات معماری شیوه پارسی معلوم میشود.
انتهای پیام