صفحه اصلی / استان ها / لرستان / عظمت گرایی ویژگی مهم معماری دوره هخامنشیان
عظمت گرایی ویژگی مهم معماری دوره هخامنشیان

عظمت گرایی ویژگی مهم معماری دوره هخامنشیان

یک عضو هیأت علمی پیام نور گفت یکی از ویژگی‌های مهم معماری دوره هخامنشیان عظمت گرایی در معماری است.

هخامنشیان

مسلم بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هنر هخامنشی نماد همه هنرهای جهان باستان بود و اگر چه طرح و هدف‌ها و هویت آن ایرانی بود، اجزاء آن از هنرهای مردم باتجربه جهان کهن یعنی آشوریان، مصریان، اوراتوئیان، بابلیان، لودیان، ایونیان، هندوان، سکائیان و غیره گرفته شده و معماری آن دوران نیز از چنین شکل گیری و روندی برخوردار بود.

وی ادامه داد: برجسته ترین ساختاری که تا امروز از این معماری باقی مانده‌است ویرانه‌های تخت جمشید باشد که توسط پادشاه هخامنشی، داریوش بزرگ برای مصارف دولتی و تشریفاتی ساخته شد

بیرانوند اضافه کرد: یکی از ویژگی‎های ساختمان سازی در این دوره احداث مجموعه‎های بزرگ ساختمانی بروی سکوهای(صفه‎های) بزرگ سنگی بوده است .

این کارشناس ارشد معماری یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی‎های مهم معماری این دوره عظمت گرایی در معماری است

وی خاطر نشان کرد: به دلیل استفاده از هنرمندان و استادکاران مختلف از سراسر امپراطوری هخامنشی، بعضی‎ها بر این عقیده‎اند که معماری این دوره تلفیقی است از روش‎های معماری مناطق مختلف است.

بیرانوند افزود: از داریوش اول کتیبه‎ای در شوش مانده است که در آن نحوه ساختمان سازی قصرهای شوش توضیح داده شده است که از ترجمه کتیبه داریوش کلیات معماری شیوه پارسی معلوم می‎شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.