صفحه اصلی / استان ها / قزوین / شعار ندهید، عمل کنید لطفاً!
شعار ندهید، عمل کنید لطفاً!

شعار ندهید، عمل کنید لطفاً!

اقتصاد مقاومتی چند سالی است نقل محافل و مجالس شده، این روزها به سراغ هر مدیر و مسئولی برویم روی تمام دستاوردهایش برچسب اقتصاد مقاومتی می‌چسباند بی‌آنکه تعریف جامعی از آن در ذهن داشته باشد و بدون هیچ برداشت درستی اقدام به اظهار نظر می‌کند، سخنانی که در بیشتر مواقع جنبه شعاری دارد و با نیم نگاهی به عملکرد مدیران نشانه‌ای از اقتصاد مقاومتی دیده نمی‌شود.

اقتصاد مقاومتی

به گزارش کسب و کار نیوز، مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود بر اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه‌ای داشته‌ و اعلام کردند مسئولان و مدیران نیز در تحقق این امر کوشا باشند اما گویا مدیران و مسئولان تنها به استفاده از این واژه بسنده می‌کنند؛ واژه‌ای آشنا برای همه اما در عملکرد و اقدام غریب!
 
در بسیاری مواقع تریبون که به دست مسئول و مدیر می‌رسد از ابتدای سخنرانی اعلام به تحقق و تبعیت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌کند درحالی‌که همان مسئول مدعی تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی با کت‌وشلوار ایتالیایی ایستاده، با ماشین شاسی‌بلند خارجی به مراسم آمده و با گوشی اپل قرارهایش را تنظیم می‌کند.

همان کسی که ادعای تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد، کیف انگلیسی به دست، عینک آلمانی به چشم و گاهی نوشیدنی‌های مورداستفاده‌اش هم خارجی است اما پای سخنرانی که می‌آید چنان غرق در شعار اقتصاد مقاومتی می‌شود که زمان برای سخن گفتن کم می‌آورد.

البته همه‌چیز محدود به پوشاک و خوراک نیست گاه اتفاق افتاده است که مدیران تمایل وافری به سفرهای اشرافی به خارج از کشور دارند و ثبت اینگونه سفرها در کارنامه کاری‌شان را عملکرد مثبت می‌پندارند اما نوبت به داخل استان که می‌رسد قطعاً از بسیاری اماکن تاریخی و بعضاً روستاهای محروم بی‌اطلاع هستند و نام آن روستاها تاکنون به گوششان نرسیده است.

از نگاهی دیگر باید گفت اگر برای همین مسئولان میهمانی از خارج از کشور برسد چنان در بوق و کرنا اعلام می‌کنند، سلفی می‌گیرند و موضوع شاید بی‌اهمیتی را رسانه‌ای می‌کنند که از اساس هدف فراموششان می‌شود و این درحالی است که وقتی نوبت استفاده از ظرفیت‌های بومی می‌شود تنها مسئله‌ای که در نظر می‌گیرند بند «پ» و البته رانت و فامیل بازی‌ است.

مسئولان و مدیران استان قزوین تعریف‌های خود را به‌صورت مجزا از اقتصاد مقاومتی بیان کردند و ایسنا هم سخنان آن‌ها را شنید و منتشر کرد اما با نگاهی منصفانه خواهیم دید که بیشتر تعاریف مسئولان تنها شعار بود نه عمل!

مگر می‌شود کسی ادعای تحقق اقتصاد مقاومتی در اداره و دستگاهی داشته باشد اما هیچ‌کدام از وسایل و ابزاری که استفاده می‌کند کالای داخلی نباشد؟ البته نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که در ساخت و تولید برخی ابزارها و وسایل آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم پیشرفت کنیم و خرید کالای داخل را به‌نوعی پول حرام کردن می‌دانیم، اما سؤال اینجاست که تا چه زمانی باید با این دلیل به‌اصطلاح قانع‌کننده خود را گول بزنیم که کالای ایرانی باکیفیت نیست و تلاشی برای مطالبه کالای باکیفیت نداشته باشیم؟

چه کسی باید برای تولید کالای باکیفیت تلاش کند؟

به گزارش کسب و کار نیوز، چه کسی باید برای تولید کالای باکیفیت تلاش کند و از ظرفیت‌های داخلی که وجود دارد اما نادیده گرفته شده استفاده کند؛ درجایی که مدیران و مسئولان اطلاعی از اسامی کالاهای داخلی ندارند و بعضاً با این پاسخ که مگر فلان جنس ایرانی هم وجود دارد مواجه می‌شویم، چطور باید انتظار کیفیت داشت؟

رئیس‌کل دادگستری استان از تعریفش در خصوص اقتصاد مقاومتی این‌گونه می‌گوید که اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست و در اقتصاد مقاومتی مردم نسبت به استفاده از کالاها محدود نمی‌شوند بلکه نگاه این است که مردم زندگی قابل قبولی داشته باشند.

وی معتقد است که اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی محقق شود باید در راستای تعریف مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی تکیه‌بر توانایی‌ها، نیروهای داخلی، همکاری و همدلی مردم و مسئولان دارد حرکت کنیم و درزمینه‌های مختلف از تجربیات دنیا استفاده کنیم.

اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا خود رئیس کل دادگستری تاکنون تلاشی جهت استفاده از کالاهای داخلی کرده است و البته ابزار و وسایل مورداستفاده در دادگستری ایرانی است؟ سؤال دیگری هم که مطرح می‌شود آن است که رئیس کل دادگستری به‌عنوان یکی از مقام‌های ارشد قضایی استان چه میزان تلاش کرده تا مدیران و مسئولان دیگر را متقاعد به خرید کالای داخل کند؟ یا اینکه در اداره متبوعش برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی را انجام داده است؟

از شعار تا عمل فرسنگ‌ها فاصله باقیست

به نظر می‌رسد که از شعار تا عمل فرسنگ‌ها فاصله باقی باشد و فقط این ما رسانه‌ها هستیم که باید گوش شنوایی برای شعار مسئولان باشیم بی‌آنکه اعتراض و انتقاد کنیم چراکه اگر انتقادی داشته باشیم باعناوینی همچون رسانه سفارشی خطاب می‌شویم و درب اداره‌ها به رویمان بسته می‌شود و یا آنکه مدیران حاضر به پاسخگویی نمی‌شوند.

مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش استان قزوین که این روزها مدیریت آموزش‌وپرورش البرز را به عهده دارد پیش از رفتن به استان البرز یادآور می‌شود: فرهنگ‌سازی باید توسط مثلث معلم، دانش‌آموز و اولیا در کنار همدیگر و به‌صورت یک زنجیره برای آموزش و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی شکل گیرد.

قاسمی تصریح می‌کند: وظیفه ما در آموزش‌وپرورش در راستای اقتصاد مقاومتی بیشتر رویکرد فرهنگ‌سازی دارد و ما باید در اقتصاد مقاومتی کار فرهنگی، روش‌ها، شیوه‌ها و آموزش‌های لازم را نهادینه‌سازی کنیم.

بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم به اینکه دولت باید پیشانی و پیشتاز در اقتصاد مقاومتی باشد اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم هم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نقش دارند؛ این در حالی است که در شرایط بین‌المللی و اقتصادی موجود دولت باید به‌عنوان پیشتاز عمل کند.

سؤالی که از نماینده مردم تاکستان مطرح می‌شود آن است که خود شما به‌عنوان نماینده تاکنون مطالبه‌ای از دولت در این راستا داشته‌اید یا اینکه پای عمل که می‌رسد خود را به‌گونه‌ای کنار می‌کشید طوری که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است و البته پای مطالبه‌گری هم که می‌شود عنوان می‌کنید که هر نماینده‌ای خودش حق انتخاب و تصمیم‌گیری دارد؟

محمد کشاورز رئیس بسیج رسانه استان نیز معتقد است که قرار نیست همه اقتصاد مقاومتی را تعریف کنند بلکه مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف باید مجری سیاست‌های مشخص‌شده باشند.

وی اضافه می‌کند: اساس کار، مسئله تولید است ولی متأسفانه برخی افراد مسئول‌نما و کار نابلد بدون روحیه انقلابی و جهادی نه‌تنها تلاشی در این راستا نمی‌کنند بلکه خود عامل ایجاد گره‌های کور و اخلال در کار هستند.

اگر منصفانه نگاه کنیم خواهیم دید بسیج رسانه تاکنون قدم‌های مثبتی را برای بسترسازی اقتصاد مقاومتی انجام داده که ازجمله آن‌ها می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی و البته جشنواره‌های رسانه‌ای با محوریت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد اما به نظر می‌رسد به‌عنوان ارگانی که عنوان بسیج را دارد باید اقدامات پررنگ‌تری در این زمینه داشته باشد.
 

مسئولان دانشگاهی چه نقشی در حمایت از کالای داخلی دارند؟ 

مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می‌گوید: دانشگاهیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تمرکز کنند و زمینه فعالیت خود را برای تولید کالاهای غیرقابل تحریم به‌کارگیرند.

وی تصریح می‌کند: از کالای داخل حمایت می‌کنیم اما تولیدکنندگان باید این موضوع را بدانند که نیاز است محصولی تولید کنند که با نمونه خارجی رقابت کند.

اما این سؤال خطاب به رئیس یکی از دانشگاه‌های مادر استان  پیش می‌آید که تاکنون چه میزان از ظرفیت دانشجویان خود استفاده کرده تا تولید محصولاتشان به انبوه برسد یا حمایت از ظرفیت صرفاً تا جایی بوده که محصولات به مسابقات خارج از کشور فرستاده و روزانه به افتخارات دانشگاه افزوده شود بدون آنکه بستری برای حمایت از نخبگان فراهم شود.

سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اقتصاد مقاومتی نمی‌تواند راهکارهای کوتاه‌مدت داشته باشد بلکه نیازمند زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی هست که بتوانیم به‌صورت مستمر آن‌ را به‌صورت بالفعل درآوریم.

در این میان این سؤال مطرح می‌شود که شما به عنوان نماینده مجلس تا چه میزان برای مطالبه از قوه مجریه جهت استفاده از ظرفیت‌ها تلاش کرده‌اید؟

فرج‌الله فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین می‌گوید: استفاده از کالای داخلی سبب می‌شود تا قدرت و توان داخلی تقویت شود و اثر مثبتی در پی داشته باشد.

البته شکی در صحت صحبت این عضو شورا نیست اما باید این را در عملکرد دید که به‌عنوان یک عضو شورا و تصمیم‌گیر تاکنون تلاشی درزمینه بهره‌مندی از توان و ظرفیت داخلی کرده است یا صرفاً به شعار اکتفا می‌کند.

منوچهر مهرام -رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار می‌کند که ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از محصولات تولید داخل استفاده کنیم و با استفاده از کالای داخلی تولیدکنندگان را نسبت به ارتقاء محصولات خود تشویق کنیم.

اگرچه آقای دکتر از تلاش در زمینه استفاده از کالاهای داخلی می‌گوید اما گویا هنوز چنین اتفاقی در استان نیفتاده و بیشتر پزشکان زیرمجموعه علوم پزشکی بر استفاده بیماران از داروهای خارجی تأکید دارند بی‌آنکه توجهی به کالای داخلی داشته باشند.

البته سلامت انسان مسئله‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد اما آیا واقعاً داروهای داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند؟ سوال این است که چه موضوعی سبب می‌شود تا پزشکان تأکید زیادی بر استفاده از داروهای خارجی داشته باشند؟

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه قزوین 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.