چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / قزوین / حوادث دی ماه ۵۷ قزوین برگ سیاهی در دفتر شاهنشاهی
حوادث دی ماه ۵۷ قزوین برگ سیاهی در دفتر شاهنشاهی

حوادث دی ماه ۵۷ قزوین برگ سیاهی در دفتر شاهنشاهی

یک فعال انقلابی گفت: حوادث دی ماه 57 قزوین در تاریخ ماندگار و برگ سیاهی بر دفتر جنایات رژیم ستمشاهی است که هر ساله به‌ پاس گرامیداشت این روز مراسمی در قزوین برگزار می‌شود.

قزوین

حسین یزدان‌پناه فعال انقلابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار کرد: هفتم دی ۵۷ یکی از نقاط عطف مبارزات مردم قزوین در راستای اضمحلال نظام شاهنشاهی بود که مردم به‌صورت جدی وارد صحنه شدند.

وی ادامه داد: در آن ایام رژیم شاهنشاهی، حکومت‌نظامی اعلام می‌کرد بدان معنا که تجمع بیشتر از ۳-۴ نفر ممنوع بود ولی مردم به این نتیجه رسیده بودند که اگر حکومت‌نظامی به معنای واقعی اجرا شود نباید از خانه‌ها به بیرون بیایند به همین جهت در راستای شکستن این قانون به خیابان‌ها ریختند.

این فعال انقلابی ابراز کرد: رژیم در تلاش بود تا به‌واسطه حکومت‌نظامی افرادی که انقلاب را رهبری می‌کردند در خانه‌ها بمانند و از طریق بمباران هوایی و ترور، آن‌ها را نابود کند و جلوی پیشرفت انقلابیون را بگیرد ولی امام خمینی (ره) دستور دادند تا مردم با شکستن حکومت‌نظامی به خیابان‌ها بریزند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۵۷، کمبود آذوقه و نفت وجود داشت که دولت وقت با برنامه‌ریزی و کوپنی کردن نفت تلاش در جهت جبران کمبود داشت به همین واسطه زن و کودک، پیر و جوان همه در صف‌های طولانی تهیه نفت حضور پیدا می‌کردند و این امر هم‌زمان با حکومت‌نظامی بود.

یزدان‌پناه گفت: ازآنجایی‌که مردم در صف تهیه نفت بودند فرمانده نظامی دستور داده بود که اگر هر کجا بیشتر از چهار نفر تجمع داشتند به هر شکل ممکن قلع‌وقمع کرده و از بین ببرند.

وی با اشاره به اینکه ازجمله جاهایی که مردم تجمع کردند صف نفت بود، اضافه کرد: در این روز خودرو نظامی به افراد حاضر در پیاده‌رو و صف نفت در خیابان پادگان حمله کرده و در پی آن بسیاری از زنان باردار جنین‌شان سقط و تعدادی کودک دبستانی نیز به شهادت رسیدند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: هم‌زمان با حادثه خیابان پادگان قزوین در خیابان شهدا و شهید انصاری نیز مردم به خیابان آمده بودند که در آن حادثه نیز شهدایی ازجمله کریم قفلی و عباس بالو به شهادت رسیدند.

وی توضیح داد: روز بعد در تشییع شهدای خیابان پادگان و شهید انصاری به یاد دارم که جنین‌های سقط شده ۲۰-۳۰ سانتی را کفن کرده و همراه سایر شهدا تشییع کردند؛ این صحنه، حزن‌انگیز بود و دل هرکسی را به درد می‌آورد به همین جهت مردم شعارهایی در جهت قصاص عاملان این حوادث می‌دادند و درخواست برخورد با مسببین این وقایع را داشتند.

یزدان‌پناه یادآور شد: بعداز این حادثه مردم برای تسکین آلام خانواده‌ها به‌صورت دسته‌جمعی به دیدار خانواده شهدا می‌رفتند و شعار «سحر میشه، سحر میشه، سیاهی‌ها به سر میشه، به پاخیزید مسلمانان که خون خلق هدر میشه که خون خلق هدر میشه» می‌دادند.

وی عنوان کرد:  حوادث دی ماه ۵۷ قزوین در تاریخ ماندگار و برگ سیاهی بر دفتر جنایات رژیم ستمشاهی است که هرساله به‌پاس گرامیداشت این روز مراسمی در قزوین برگزار می‌شود.

این فعال انقلابی در پایان تأکید کرد: امروز مسئولان نسبت به مسئولیتی که بر عهده‌ دارند مدیون شهدایی هستند که مظلوم واقع شدند و باید بدانند که این انقلاب به‌راحتی به دست نیامده و خون هزاران نفر برای آن ریخته شده است و بسیاری از فرزندان بی‌پدر و زنان بسیاری همسر خود را از دست دادند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.