صفحه اصلی / استان ها / قزوین / دستگیری غارتگران باغستان سنتی قزوین

دستگیری غارتگران باغستان سنتی قزوین

دو نفر از غارتگران باغستان سنتی که اقدام به قطع درختان بارآور بادام و پسته در محل کَت‌آباد واقع در شرق بیمارستان قدس می‌کردند توسط گزارش‌های مردمی دستگیر و تحویل پاسگاه شدند.

قطع درخت

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، توسط گزارش‌های مردمی و با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری عوامل خدوم نیروی انتظامی دو نفر از غارتگران باغستان سنتی دستگیر شدند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی هرگونه تعرض به باغستان سنتی که شهر قزوین را از سه جهت احاطه کرده و بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت دارد و به شماره ۳۱۰۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده مستوجب کیفر است.

به گزارش کسب و کار نیوز، باغستان سنتی هنوز زنده است و در زندگی اهالی این شهر جریان دارد. باغستان سنتی، مایه ادامه حیات اهالی امروز و آینده این شهر و سرزمین است. بافت باغستان به‌عنوان بخش نرم و بافت کالبدی- تاریخی شهر به‌عنوان بخش سخت، در تعامل باهم و متأثر از یکدیگر هستند. نگاه ماشین محور مدیریت شهری، بخش‌های قابل‌توجهی از باغستان را از بین برده و یا در آستانهٔ نابودی قرار داده است و سبب تضعیف پیوند ارگانیک بین شهر و باغات شده است.

باغستان‌ سنتی قزوین به مجموعه باغ‌هایی گفته می‌شود، که نیمه جنوبی شهر قزوین را دربر گرفته است. این باغات بیش از ۲۵۰۰ هکتار وسعت دارند و درگذشته گرداگرد شهر را فرا گرفته بودند. به‌طوری‌که ناصرخسرو در سفرنامه خود، شهر قزوین را این‌گونه توصیف می‌کند: «باغستان بسیار داشت؛ بی دیوار و خار و هیچ مانعی از دخول در باغات نبود».

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.