صفحه اصلی / استان ها / گیلان / خانواده‌ها نقش مهمی در رفع عوامل خطر دیابت نوع ۲ دارند
خانواده‌ها نقش مهمی در رفع عوامل خطر دیابت نوع ۲ دارند

خانواده‌ها نقش مهمی در رفع عوامل خطر دیابت نوع ۲ دارند

​معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه شعار روز جهانی دیابت برای دو سال متوالی «دیابت و خانواده» است، گفت: خانواده‌ها نقش مهمی را در رفع عوامل خطر قابل تغییر برای دیابت نوع 2 نقش مهمی دارند.

دیابت

عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۱۹ تا ۲۵ آبان به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است، اظهار کرد: هدف از نامگذاری این هفته افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

وی با بیان اینکه شعار روز جهانی دیابت برای دو سال متوالی «دیابت و خانواده» است، گفت: خانواده‌ها نقش مهمی را در رفع عوامل خطر قابل تغییر برای دیابت نوع ۲ بازی می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: عدم کنترل دیابت باعث وخیم شدن فشارهای روانی و استرس می‌شود که در نهایت به بالا رفتن قند خون می‌انجامد.

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشورمان مبتلا به دیابت هستند و حداقل ۲۵ درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

وی با بیان اینکه استرس بر بسیاری از ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد گفت: تاثیر استرس بر لوزالمعده، افزایش ترشح انسولین و در نتیجه افزایش خطر دیابت، چاقی و آسیب به عروق است.

عباسی ادامه داد: فرد دیابتی که دچار استرس می‌شود غالباً حوصله‌ی انجام دقیق مراقبت‌های مرتبط با دیابت را ندارد و استرس با تاثیر بر بیماری سبب بدتر شدن وضعیت می‌شود.

وی تاثیرات منفی افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت را شامل کاهش عملکرد اجتماعی و کیفیت زندگی بیمار، کاهش فعالیت‌های حرکتی و احتمالا افزایش چاقی، کاهش پای بندی به رژیم درمانی، افزایش بروز رفتارهای ناسالم مانند مصرف سیگار و الکل، کنترل ضعیف قند خون و افزایش احتمال بروز عوارض دیابت به سبب کنترل نامناسب قندخون عنوان کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.