صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / توقف تخریب منزل تاریخی میرزا عباس روشن‌ضمیر در اراک
توقف تخریب منزل تاریخی میرزا عباس روشن‌ضمیر در اراک

توقف تخریب منزل تاریخی میرزا عباس روشن‌ضمیر در اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تخریب منزل تاریخی میرزا عباس روشن‌ضمیر اندیشیده شد و از شب گذشته یگان حفاظت در محل مستقر شده است.

بنای تاریخی میرزا عباس روشن‌ضمیر

محسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عکس منتشر شده در فضای مجازی از آخرین وضعیت منزل میرزا عباس روشن‌ضمیر در کوچه سپهداری اراک بیان کرد: این بنا با وجود ارزش ثبتی و معماری ایرانی خاص در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ارزش تاریخی و معماری این بنا، با شهرداری منطقه ۲ اراک مکاتباتی در جهت جلوگیری از عملیات تخریب منزل میرزا عباس روشن‌ضمیر انجام شده و از شب گذشته نیز یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در این محل و بنا مستقر شده‌اند تا تخریبی صورت نگیرد.

کریمی با بیان اینکه این ملک و بنا در اختیار مالک و ورثه است و عموما تخریب توسط مالکان جهت صدور مجوز نوسازی انجام می‌گیرد، افزود: مکاتبات حقوقی لازم انجام شده است تا با دریافت دستور قضایی به طور کلی تا زمان انجام تحقیقات و بررسی کارشناسی و دستورات لازم جهت انجام پروسه ثبتی، عملیات تخریب متوقف شود.

وی عنوان کرد: با شهرداری منطقه ۲ جهت جلوگیری کامل از تخریب بنا مکاتبه شده ، همچنین مورد تاکید است که اگر مجوزی جهت احداث بنا صادر شده، با توجه به اینکه از میراث‌فرهنگی ارزش تاریخی و معماری بنا استعلام صورت نگرفته شده و فعلا مجوز معلق شود تا بررسی انجام گیرد.

کریمی با بیان اینکه بنا مربوط به دوره پهلوی دوم و واجد ارزش است و از معدود نمونه‌ها و بناهای باقی مانده این دوره از تاریخ به شمار می‌رود که حفظ آن برابر با حفظ اصالت معماری ایرانی است، گفت: تاکنون طبق بررسی انجام شده، ایوان بنا تخریب شده که قابل احیای مجدد بوده و خوشبختانه کلیت بنا از بین نرفته است.

وی در خصوص مرمت بنا تصریح کرد: برای ثبت بنا باید رضایت مالک دریافت شود، اگر رضایت لازم جلب و بنا ثبت شود با نظارت میراث فرهنگی مرمت می‌شود و در بحث احیا می‌توان به مالک کمک کرد تا کاربری جدید جهت استفاده مستمر از بنا را دریافت کند.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه میراث فرهنگی در حال حاضر اعتباری برای تملک این بنا در اختیار ندارد، افزود: تملک بناهای تاریخی نیازمند جذب اعتبار بالایی است، اما این اعتبار در اختیار نیست و تنها می‌توانیم در بحث مرمت به مالک کمک کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.