صفحه اصلی / استان ها / لرستان / سیاست‌های آبی کشور در حال تغییر است
سیاست‌های آبی کشور در حال تغییر است

یک مسئول:

سیاست‌های آبی کشور در حال تغییر است

یک کارشناس حوضه آب گفت: سیاست‌های آبی کشور بایستی سازگار با محیط و اقلیم در هر منطقه تدوین شود.

آب

‌محمدتقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، با بیان اینکه امروزه که کشور در اثر خشکسالی‌ها و افزایش مصرف با محدودیت‌های آبی و در برخی از مناطق با بحران آب مواجه است، باید در مدیریت منابع آب توجه و نسبت به گذشته تجدیدنظر شود، افزود: کمبود آب و نیاز مصارف و بویژه نیاز شرب مردم ما را ناچار به کاهش استفاده از آب در وضع موجود می‌کند.

 این کارشناس حوضه آب بیان کرد: در حال حاضر میزان مصارف بیش از ظرفیت منابع آب در کشور است؛ استفاده اقتصادی از آب و تامین از طرق دیگر مثل بازچرخانی و نمک زدایی یکی از راه‌های کاهش مشکلات نیاز مصرف کنندگان است.

نماینده سابق مردم الیگودرز در مجلس ‌افزود: یکی دیگر از راه‌های نرفته کاهش مصرف آب تا حد الگوهای استاندارد است، با توجه به اولویت‌های تامین و برای کاهش تنش‌ها و دغدغه‌های مردم و مسئولین باید مدیریت شود.

مشاور امور آب و آبفای کشور با بیان اینکه انجام اقدامات موثر و اثربخش در پایه مدیریت نوین و درست و توجه به مدیریت یکپارچه در منابع آب و زمین و منابع مربوطه در راستای به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی و اقتصادی با نگاه پایداری مولفه‌های حیاتی در کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر  است، اظهار کرد: در برخی از مناطق کشور که با بحران آب مواجه هستیم باید راهکارهای کوتاه مدت افزایش راندمان آب و تولید و جایگزینی روش‌ها عملیاتی شود و برنامه هایی را اجرایی کنیم که نتیجه عمل آنها به کاهش مصرف آب منجر شود.

وی تصریح کرد: باید در تغییر الگوهای کشت‌ و عدم استفاده از کشت‌های آبدوست و برنامه‌ریزی کشاورزی بر اساس ظرفیت‌ها و سازگار با محیط و افزایش تولید با کارآمد شدن مصرف آب تلاش کنیم.

این کارشناس حوضه آب گفت: خوشبختانه سیاست‌های آبی کشور در حال تغییر بوده و طبق  آمایش سرزمین و توسعه آب‌محور  در حرکت است.

توکلی با بیان اینکه انواع خشکسالی از جمله هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژی در کشورمان اتفاق افتاده است، گفت: در خشکسالی هواشناسی با کاهش  بارندگی روبرو هستیم و تاثیر آن بر روی میزان منابع آب و به تبع آن تولیدات کشاورزی بوده و خسارت آمیز است، درخشکسالی هیدرولوژی رودخانه ها کم آب می شوند‌.

این کارشناس ادامه داد: در خشکسالی مسائل اجتماعی بغرنج می‌شوند و با کاهش تولید محصولات کشاورزی و درآمد کشاورزان مواجه هستیم که قطعا خساراتی به آنها  وارد می‌کند.

توکلی اضافه کرد: خشکسالی‌ها و خشک شدن منابع آب، مشکلات اقتصادی و مهاجرت‌ها و تبعات اجتماعی را به دنبال دارد. حاشیه نشینی و خالی از سکنه شدن بسیاری از روستاها نمونه های بارزی از این وضعیت است.

نماینده سابق مردم الیگودرز در مجلس ‌بیان کرد: سیاست‌هایی که در حال شکل‌گیری است براساس آمایش سرزمین و آب‌محور است، اگر واقعاً جایی آب نداریم  نباید طرح هایی را اجرا کنیم که نیاز زیادی به آب دارند و هر تصمیمی در حال اتفاق است باید قبلا تاییدیه وزارت نیرو را گرفته باشد.

وی تصریح کرد: هر توسعه‌ای که انجام می‌گیرد باید آب‌محور باشد و براساس ظرفیت‌های منابع آبی صورت گیرد.

توکلی گفت: برای اجرای سیاست‌های جدید نیاز داریم گفت‌وگو کنیم و فرهنگ‌سازی شود، مثلا برای جلوگیری از کشت‌های آبدوست در مناطق کم آب باید با کشاورزان صحبت کنیم. به صلاح مملکت است که دولت راهکار جایگزینی دهد، برای اقتصاد کشاورز طرح داشته باشد و منافع کشاورزان را تأمین کند و در بحث‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتر کار شود.

نماینده سابق مردم الیگودرز در مجلس ‌با بیان اینکه باید همه باور کنند که با کمبود آب مواجه‌ایم، اضافه کرد: باید دست به دست هم دهیم و تصمیمی بگیریم که آب کشور را مدیریت کنیم، البته تصمیماتی که گرفته می‌شود نباید محدود به اتاق‌های شیشه‌ای شود، باید در میدان عمل آنها را ببینیم و نتیجه بخش باشند. کشاورزان تغییر را در منافع خود می‌پذیرد و دستوری هم عمل نمی‌کند حتما باید مشوق‌هایی در کار باشد تا توفیق بدست آید و از لطمات جلوگیری شود.
 

مشاور امور آب و آبفا خاطر نشان کرد: باید سیاست‌های دولت را همراه با تصمیمات اقتصادی اعمال کنیم. به عنوان نمونه  برنج کاری در گیلان و مازندران انجام شود و چون  مابقی استان‌ها ظرفیت این کشت را ندارند نباید کشت برنج داشته باشند؛ دیدیم که کشاورزان علیرغم اعلام متولیان باز هم برنج کاشتند و کاری نداشتند که ظرفیت منابع کفایت می‌کند یا نه، ما باید با ارائه کشت جایگزین و تامین منافع کشاورز جلوی کشت برنج را در استان‌های واقع در مناطق خشک و جاهایی که با کمبودآب بویژه شرب مواجه‌ایم بگیریم.

توکلی با تاکید براینکه آب‌های زیرزمینی کشور فاقد ظرفیت استفاده در کشت های آبدوست هستند و نمی‌شود از این منابع آب برای این کشت‌ها هم استفاده کرد چراکه خسارت‌بار است، گفت: اینکه در خوزستان، لرستان، اصفهان و فارس برنج‌کاری می‌شود و ما نتوانستیم کنترل کنیم عدم توجیه و همدلی با خود کشاورز است. متاسفانه  به این سطح از توافق نرسیده‌ایم که کشاورزان همراهی کنند و در این موضوع ضعف داریم البته که این کار و اصولا تغییر زمان بر است و ما تازه شروع کرده‌ایم و این یک مسئله ملی است و باید همه کمک کنند تا موفق شویم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.