صفحه اصلی / استان ها / قزوین / زیبایی کربلا به خاطر نمایش عقل و دین در کنار یکدیگر بود
زیبایی کربلا به خاطر نمایش عقل و دین در کنار یکدیگر بود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

زیبایی کربلا به خاطر نمایش عقل و دین در کنار یکدیگر بود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه زیبایی کربلا به خاطر نمایش عقل و دین در کنار یکدیگر بود، گفت: در کربلا عقل را در بلندترین قله شکوفایی می‌بینیم و دین را در اعلی‌ترین درجات مشاهده می‌کنیم.

علمدار کربلا

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم عزاداری حسینیه آقا سیدجمال که صبح امروز برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به تشریح رابطه عقل و دین پرداخت و اظهار کرد: رابطه بین عقل و دین، رابطه‌ای مستقیم است و ما دین را به‌وسیله عقل می‌شناسیم.

وی افزود: اگر عقل نبود دین، خدا، قرآن، ولایت، رسالت و نبوت را نمی‌شناختیم چراکه عقل اساس کار و مرکز شخصیت یک انسان را تشکیل می‌دهد و ارزش انسان به عقل و ایمان او است.

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: خداوند روی‌گردانان از دین ابراهیمی (ع) را کسانی معرفی می‌کند که عقلشان پرورش نیافته و به کمال نرسیده است و چنین انسانی به خاطر این نقص در وجودش، پیام انبیاء (ع) را دریافت نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: هر چه عقل انسان قوی‌تر باشد، احترام او به دین بیشتر می‌شود چراکه هر چیزی که عقل می‌گوید دین آن را تأیید می‌کند و هر چه دین می‌گوید مورد تأیید عقل قرار دارد و انسان هر چه عاقل‌تر شود، دین‌دارتر خواهد شد.

وی در ادامه حدیثی از امام باقر (ع) در اهمیت عقل بیان کرد و گفت: عقل آن چیزی است که انسان را به بندگی خدا می‌کشاند و انسان هر چه بنده‌تر می‌شود، عاقل‌تر می‌شود زیرا عقل با عبادت و بندگی تکامل می‌یابد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) درباره کارهایی که معاویه انجام داد تا لشکر امیرالمؤمنین (ع) را به سمت خود بکشاند؛ حیله، نیرنگ و شیطنت معرفی کردند و رفتارهای معاویه را باعقل متمایز دانستند که صرفاً به عقل شباهت داشت.

امام‌جمعه قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح ۱۰ ویژگیِ انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع) پرداخت و ابراز کرد: یکی از ویژگی‌های انسان عاقل این است که همه از او انتظار خیر دارند و همه احساس می‌کنند از او کار خیر برمی‌آید.

وی به بیان دومین ویژگی انسان عاقل از نگاه علی بن موسی‌الرضا (ع) پرداخت و گفت: از نگاه حضرت، انسان عاقل کسی است که هیچ‌کس از دست و زبان او هراسی ندارد که آبرویش را می‌برد، یا غیبت او را می‌کند و یا از او به دیگران شر می‌رسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: سومین ویژگی انسان عاقل این است که کار خیر دیگران را حتی اگر کوچک باشد، بزرگ می‌شمارد و چهارمین ویژگی انسان عاقل کوچک دانستن کار خیر خودش است.

آیت‌الله عابدینی پنجمین ویژگی انسان عاقل را خستگی‌ناپذیری در برابر درخواست کارهای خیر معرفی کرد و گفت: امام رضا (ع) ششمین ویژگی انسان عاقل را نیز خستگی‌ناپذیری در یادگیری و کسب علم معرفی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: علی بن موسی‌الرضا (ع) فرموده‌اند انسان عاقل اگر فقیر باشد و خدا از او راضی باشد بر ثروتی که از راه ظلم، ستم و مسیر نامشروع به دست می‌آید، ترجیح می‌دهد و آن را ارزش می‌داند.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: از نگاه امام رضا (ع) هشتمین ویژگی انسان عاقل این است که اگر ضعیف و ناتوان بماند بهتر از آن است که زیردست ستمکاران به‌جایی برسد و از راه و مسیر نامشروع در شغل و کارش ارتقا پیدا کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به تشریح نهمین و دهمین ویژگی انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع) پرداخت و بیان کرد: انسان عاقل ناشناخته بودن را بهتر از معروف شدن می‌داند و هرکسی را که می‌بیند او را بهتر از خود می‌داند و خود را برتر و بالاتر نمی‌بیند.

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: در کربلا عقل را در بلندترین قله شکوفایی می‌بینیم و دین را در اعلی‌ترین درجات مشاهده می‌کنیم.

عابدینی افزود: زیبایی کربلا به خاطر نمایش عقل و دین در کنار یکدیگر بود و آن‌ها که عقل و دین را کنار گذاشتند در مقابل امام حسین (ع) صف‌آرایی کردند و آن حضرت و یاران ایشان را به شهادت رساندند.

وی اضافه کرد: امروز نیز مشاهده می‌کنیم که بی‌دین‌ها و بی‌عقل‌ها دست به کشتار مظلومان عالم می‌زنند و جنگ‌ها و خونریزی‌ها را به‌پا می‌کنند تا به اهداف شوم و شیطانی خود دست پیدا کنند.

امام‌جمعه قزوین با تأکید بر اینکه عقل و دین از ارکان قیام عاشورا محسوب می‌شوند، ادامه داد: هرکجا ارزش و عدالت می‌بینیم، ناشی از عقل و دین است و در نهضت عاشورا این دو رکن به‌خوبی به نمایش درآمد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.