صفحه اصلی / استان ها / قزوین / موزه کشاورزی قزوین تنها موزه‌ دنیاست که تابلو و درب ورودی ندارد!
موزه کشاورزی قزوین تنها موزه‌ دنیاست که تابلو و درب ورودی ندارد!

مدیر موزه باغستان قزوین:

موزه کشاورزی قزوین تنها موزه‌ دنیاست که تابلو و درب ورودی ندارد!

مدیر موزه باغستان قزوین گفت: اکثریت مردم از وجود موزه کشاورزی بی‌خبر هستند چرا که درب اصلی این موزه در ایام سال به غیر از ایام عید نوروز بسته است از سوی دیگر هیچ تابلوی مشخصی برای این موزه وجود ندارد و در خصوص این موزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته و می‌توان گفت در حد صفر است.

موزه باغستان قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز، بابیان اینکه موزه باغستان قزوین از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۳۸۹ تاکنون مورد بی‌مهری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، اظهار کرد: رسیدگی و توجه مسئولان به این موزه بسیار ضعیف بوده و می‌توان گفت این موزه مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است چرا که هزاران بار پیگیری کرده‌ام اما به نتیجه نرسیده‌ایم و هیچ کاری نکرده‌اند.

وی افزود: اکثریت مردم از وجود این موزه بی‌خبر هستند چراکه درب اصلی این موزه در ایام سال به غیر از ایام عید نوروز بسته است و بازدیدکنندگان از درب عمومی مجموعه باغستان می‌توانند از این موزه بازدید کنند از سوی دیگر هیچ تابلوی مشخصی برای این موزه وجود ندارد و در خصوص این موزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته و می‌توان گفت در حد صفر است.

تدین تأکید کرد: موزه کشاورزی تنها موزه‌ای در دنیا است که تابلو و درب ورودی ندارد و درب آن را قفل کرده‌اند؛ البته شاید مسئولان بگویند که درب این موزه همیشه باز است اما به سبب عدم اطلاع‌رسانی لازم، عموم افراد از وجود آن آگاه نیستند ازاین‌رو نیاز است امکانات و زمینه اطلاع‌رسانی به‌واسطه نصب تابلو، وجود راهنما در همه ایام سال میسر شود.

این فعال علاقه‌مند به جمع‌آوری ابزار کشاورزی به وضعیت نورپردازی این موزه اشاره و عنوان کرد: این موزه نه راه ورودی مستقل دارد و نه نورپردازی مناسب؛ از ۵۳ لامپ موجود در محوطه تنها ۳ لامپ آن روشن است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته قول مساعد برای ایجاد زمینه لازم برای حضور راهنما در این موزه داده شده است اما تاکنون با وجود پیگیری‌های لازم این وعده‌ها محقق نشده است. آیا نباید میراث فرهنگی راهنمایی برای این موزه قرار دهد؟

مدیر موزه باغستان قزوین بابیان اینکه میراث فرهنگی توقع دارد که موزه به‌طور کامل به آن‌ها سپرده شود در حالی که این موزه با لوازم و ابزار شخصی تکمیل‌شده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی استان در طول سال‌های اولیه راه‌اندازی موزه نه‌تنها همکاری لازم را نداشت بلکه گاه کارشکنی‌هایی نیز در این میان صورت می‌گرفت.

این مسئول افزود: در حال حاضر حتی یک تابلوی مشخص برای این موزه هم نصب نشده است تنها کاری که میراث فرهنگی انجام داده‌ نصب دو دوربین مداربسته در راهروی موزه است و لاغیر.

وی با اعلام اینکه تاکنون مسئولان هیچ همکاری برای موزه باغستان نداشته‌اند، تصریح کرد: مسئولان با رفع مسئولیت از خود، تنها در طول سال یک‌بار برای نظافت، آن‌هم برخی قسمت‌های موزه اقدام می‌کنند و در باقی ایام  این موزه از لحاظ سرمایشی، گرمایشی، نورپردازی، نظافت، کارمند، راهنما، ویترین و موارد دیگر با هزینه شخصی اداره می‌شود و در حد صفر هزینه برای آن می‌شود حتی پله‌های ورودی موزه نیز ناامن است.

این فعال دغدغه‌مند قزوینی با اشاره به اینکه ملک این موزه در اختیار سازمان جهاد کشاورزی است اما کلیت موزه باید زیر نظر سازمان میراث فرهنگی باشد، عنوان کرد: از آنجایی که ۹۰ درصد لوازم و ادوات کشاورزی از سوی خود من به‌صورت شخصی تأمین‌شده و باقی را نیز سازمان میراث فرهنگی تهیه‌کرده است مدیریت آن را خود بر عهده دارم.

تدین با اشاره به ابزار و ادوات موجود در این موزه ابراز کرد: در این موزه ابزار زندگی کشاورزان مثل لوازم شیره‌پزی، گلاب‌گیری و ادوات مختلف کشاورزی شامل اره، بیل و کلنگ، سم‌پاش و خرمن‌کوب، گاوآهن و باسکول و امثال آن جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شود.

وی اعلام کرد: به‌طور میانگین روزانه در ایام عید ۵۰۰ نفر از این موزه بازدید می‌کنند هر چند در برخی از سال‌ها تا تعداد هزار و ۵۰۰ نفر نیز بازدیدکننده از موزه باغستان قزوین به ثبت رسیده است.

مدیر موزه باغستان قزوین ادامه داد: علاقه شخصی موجب برپایی این موزه از سوی من شد حتی به مسئولان اعلام کرده‌ام در صورت همکاری مسئولان می‌توانم ۵ موزه دیگر شامل موزه مردم‌شناسی، خط، سند، سنگ، ارسی را ایجاد کنم؛ در حال حاضر در بخش‌هایی از همین موزه آثاری از ارسی، درب و پنجره‌های قدیمی، سنگ و غیره را به نمایش گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال‌جاری با وجود نبود تبلیغات و تابلو و بروشور و امثال آن در حدود ۵ هزار نفر در روزهای نوروز از موزه دیدن کردند و به نظر من حرف ابتدا و انتها را مردم می‌زنند باید دفتر بازدید هر موزه‌ای را خواند آن‌وقت قضاوت کرد.

این فعال حوزه کشاورزی بابیان اینکه موزه باغستان در چهارراه عمران، جنب عمارت سپه‌سالار واقع‌شده است، خاطرنشان کرد: بازدید از این موزه کاملاً رایگان و درب آن در ساعت اداری تا ساعت ۲ به روی علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان باز است.

تدین در پایان تأکید کرد: اگر اقدامی از سوی مسئولان برای حمایت از این موزه نشود مجبور خواهم شد بزرگ‌ترین موزه کشاورزی ایران را ببندم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.