به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از ابتداییترین اقدامات در حوزه صنعت برای تحقق راهبرد اصلی اقتصاد کشور یعنی اقتصاد مقاومتی، توجه به بنگاههای کوچک و متوسط است که زمینه اشتغالزایی و همچنین تولید بالایی را در خود نهفته دارند.
از سویی دیگر حمایت از این واحدها با دور شدن از قوانین خشک و ساختگی موجود در بدنه صنعت کشور گام بلندی است تا بتوان بهرهوری را در صنعت افزایش داد.
تلاش برای ترغیب و همچنین حمایت از افرادی که با تمام بضاعت و توان خود وارد این عرصه شدهاند و حتی در برخی موارد تمام سرمایه خود را تنها بهواسطه عشق به صنعت کشور وارد میدان کردهاند میتواند انگیزه را در بین این قشر از جامعه برای تقویت صنعت و درنهایت اقتصاد کشور افزایش دهد.
امروزه که یکی از اصلیترین نیازهای کشور تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به بدنه صنعت برآمده از دل و متن مردم است، همه دستگاهها باید با درک این مهم به دنبال حمایت باشند.
صنعت غذایی یکی از صنایعی است که میتواند با حضور صنایع کوچک و متوسط علاوه بر اینکه نیاز بازار داخلی را تأمین کند زمینه اشتغال زایی و حتی صادرات به کشورهای منطقه را نیز فراهم کند و از این حیث با استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور، ایران را نیز به یک قطب تولید تبدیل کند.
این در حالی است که بخش عمدهای از مواد غذایی کشورهای همسایه و همچنین حاشیه خلیج فارس با هزینههای بالا از کشورهای دوردست تأمین میشود و اگر ایران بتواند خلاء حمایتی خود در داخل را با حمایت از این بخش صنعت و همچنین تقویت دیپلماسی تجاری پر کند، میتواند بازاری مهم برای خود تدارک ببیند.
رضا محمدی یکی از افرادی است که با درک شرایط حساس کشور و بازار وارد این حوزه شده و در حال تبدیلشدن به برندی برای تولید محصولات غذایی در درون کشور است.
وی که طلبهای اهل طارم است، کار را از سال ۸۷ با بستهبندی محصولات باغ کوچک خود در ۱۰ دبه شروع کرد اما پس از مدتی با ورود به بخش بستهبندی زیتون و همچنین تولید خیار شور گسترش داد.
این تولیدکننده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه طی این مسیر مراحل پر فراز و نشیبی را طی کرده است، عنوان کرد: امروز بعد از گذشت رنجها و سختیهای فراوان توانستهایم آن کار کوچک در یک باغ را به یک تولیدی با فروش بالا تبدیل کنیم.
وی بابیان اینکه امروز بیش از هر زمانی نیازمند همراهی و همکاری مسئولان هستیم افزود: تمام سرمایه خود را به میدان آوردهایم و تنها دلیل آن عشق به این کار و کمک به شرایط کشور است اما انتظار داریم مسئولان با حمایت خود این عشق را کمرنگ نکرده و مراقب سرمایه آورده ما نیز باشند.
این تولید کننده مواد غذاییتأکید کرد: امروز توانستهایم محصولات خود را به استانهای بزرگی همچون البرز، خوزستان، شیراز، فارس و گیلان صادر کنیم و اگر حمایت صورت بگیرد میتوانیم این صادرات را نیز توسعه دهیم.
وی همچنین به گامهای برداشتهشده در حوزه زیتون که از محصولات پایه بخش طارم سفلی است، بیان کرد: در این حوزه نیز اقداماتی انجام دادهایم و علاوه بر توزیع گسترده خیار شور، شرکتهای مواد غذایی بزرگ کشور نیز مشتری زیتونهای ما هستند.
وی از اشتغالزایی بالا در این صنعت نیز سخن گفت و اظهار کرد: هماکنون توانستهایم برای بیش از هفت نفر بهصورت مستقیم و بیش از هفت نفر نیز بهصورت غیرمستقیم اشتغالزایی کنیم.
این تولیدکننده مواد غذایی عمدهترین مشکلات و موانع کاری خود در این مسیر را کمبود منابع مالی دانسته و تصریح کرد: اگر تنها ۶۰ میلیون اعتبار داشتم میتوانستم با خرید دستگاههای جدید میزان اشتغال در کارگاه را به ۳۰ نفر برسانم.
وی عنوان کرد: امروز به دلیل همین کمبود نقدینگی و عدمحمایت مالی از سوی مسئولین منزل شخصی خود را برای فروش گذاشتم که اگر به فروش برسد پول حاصل از آن را به این کار وارد میکنم تا چند نفر دیگر هم در اینجا کار کنند و کسب درآمد کنند.
محمدی در پایان یکی از اصلیترین مشکلات امروز تولیدی خود را کمآبی و اثرات ناشی از آن برای این صنعت دانست و گفت: به همین دلیل قیمت خیار شور و زیتون نسبت به سال گذشته چند برابر شده و نوسان قیمت همچنان وجود دارد بهطور مثال خیاری که سال گذشته هر کیلو ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان میخریدیم امسال ۳۵۰۰ تومان میخریم.
اما بدون شک رضا محمدی اولین و یا آخرین تولیدکنندهای نیست که دغدغه اصلی او تولید و مشکل بزرگش حمایت است. امروز تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند این فهم مشترک است که همه ارکان نظام از مردم گرفته تا مسئولان باید با دغدغه به دنبال حمایت از یکدیگر باشند.
به گزارش کسب و کار نیوز وقتی یک طلبه به صورت جهادی وارد میدان نبرد اقتصادی شده است، این انتظار از مسئولان برای درک درست و رسیدن به فهم مشترک حمایت، انتظار زیادی نیست.
انتهای پیام