صفحه اصلی / استان ها / قزوین / باغستان سنتی قزوین نجات می‌یابد؟

باغستان سنتی قزوین نجات می‌یابد؟

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های احتمالی تصمیم گرفتیم 100 هکتار از زمین‌های بالای اتوبان را به باغداران باغستان سنتی اختصاص دهیم و در عوض 500 هکتار از باغات آن‌ها را که در معرض نابودی قرار دارد به تملک دولت درآوریم، این امر اقدامی عملی برای حفظ باغات سنتی است.

باغستان سنتی قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز، علی فرخزاد در نشست خبری مدیران کل حوزه معاونت عمرانی استانداری قزوین که امروز در سالن جلسات مدیریت بحران برگزار شد، اظهار کرد: کل پروژه‌های عمرانی هفته دولت بااعتباری بالغ‌بر ۶۵۰ میلیارد تومان در شهرستان‌های مختلف با حضور مردم افتتاح و بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ اعتباراتی برای پروژه‌های نیمه‌تمام استانداری در نظر گرفته شد ضمن اینکه مشارکت بخشی خصوصی در اجرای این پروژه‌ها کمک شایانی به بخش دولتی کرد.

معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال طول می‌کشید تا ۴۰۰ پروژه دولتی بااعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان به انجام برسد، افزود: با واگذاری به بخش خصوصی برآورد می‌شود همین پروژه‌ها باگذشت زمان سه سال به بهر برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات مهم و خوب عمرانی یکسان‌سازی برگزاری مناقصات و عقد قرارداد بود که در این طرح همه شهرداری‌ها موظف شدند بر اساس آئین‌نامه یکسان به انجام این امور بپردازند.

فرخزاد با اشاره به تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی که ارسال ملزومات آن همین امروز با حضور معاون وزیر انجام می‌شود، عنوان کرد: با توجه به قانون بودجه ۹۷ و پیش‌بینی برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد اعتبارات ارزش‌افزوده به روستاها تعلق خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به جلوگیری در تخلفات در ساخت‌وسازهای مختلف مطرح کرد: برای کاهش این‌گونه تخلفات با اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ نشست مشورتی داشتیم که وحدت رویه‌ای برای برخورد با متخلفان در نظر گرفته شد.

معاون عمرانی استاندار با اشاره به سیاست‌های استاندار در خصوص باغستان تصریح کرد: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های احتمالی تصمیم گرفتیم ۱۰۰ هکتار از زمین‌های بالای اتوبان را به باغداران باغستان سنتی اختصاص دهیم و در عوض ۵۰۰ هکتار از باغات آن‌ها را که در معرض نابودی قرار دارد به تملک دولت درآوریم، این امر اقدامی عملی برای حفظ باغات سنتی است.

فرخزاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص برنامه‌ریزی برای آینده محله دباغان گفت: خوشبختانه برای بازسازی محله امامزاده حسین (ع) اخیراً تأمین اعتبار خوبی توسط راه و شهرسازی، شهرداری، میراث فرهنگی و اوقاف صورت گرفته است و تصمیم جدی برای اجرای این پروژه داریم.

وی اضافه کرد: بخش اول تملک‌ها مربوط به تملک واحدهای مسکونی بود و مراحل آن در حال انجام بود، بخش دوم نیز تملک واحدهای تجاری بود که با بازنگری و مهندسی ارزش روی طرح ساماندهی محله دباغان تصمیم بر آن شد تملک واحدهای تجاری از طرح خارج شود، فقط به مشاوره اعلام کردیم ساماندهی در سیما و منظر این طرح داشته باشند.

معاون عمرانی استاندار ادامه داد: اصلاحات دیگری در این طرح وجود داشت، به‌عنوان‌مثال ازآنجایی‌که طرح در حدود ۱۷ سال پیش نوشته‌شده، محله‌ای به وسعت ۲-۳ هکتار قرار بود برای تبدیل به پارکینگ آماده شود اما در حال حاضر با احداث پل جمهوری دیگر این ضرورت وجود ندارد.
 

پیشرفت ۸۴ درصدی سد نُهُب

پیمان پیرمرادی مدیرکل دفتر فنی استانداری در این جلسه با اشاره به وظایف این دفتر اظهار کرد: نظارت بر پروژه‌های عمرانی در حوزه استانی و ملی و نیز نظارت بر حُسن انجام کار بر عهده این دفتر قرار دارد.

وی افزود: برای همین امر دفتر فنی در فرمانداری‌ها نیز ایجادشده است تا به رصد مشکلات پرداخته و قطعاً مواردی که نیاز به گزارش کتبی به استاندار است مطرح خواهیم کرد.

پیرمرادی ضمن اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی سد نُهُب اعلام کرد: با پرداخت مطالبات پیمانکاران امیدواریم این سد با شروع فصل بارندگی سال آینده آبگیری شود، سد بالاخانلو هم ۳۴ درصد پیشرفت داشته و برای ادامه مسیر پیگیر منابع مالی هستیم تا دو سال آینده از این طرح نیز بهره‌برداری شود.
 

اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی در توسعه روستاها

اکرم نجفی مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین نیز در این نشست گفت: در هفته دولت ۳۵۴ پروژه دهیاری در روستاها بااعتباری بالغ‌بر ۲۹ میلیارد و ۷۸۶ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به زیرسازی آسفالت معابر، جدول‌گذاری، بازسازی غسالخانه‌ها، سرویس بهداشتی، بوستان روستایی، تأسیس سالن‌های چندمنظوره، بازسازی ساختمان‌های دهیاری و احداث آتش‌نشانی‌های روستایی اشاره کرد.

نجفی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا مرداد سال ۹۷ ۱۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات ارزش‌افزوده به ۶۳۰ دهیاری در استان اختصاص داده‌شده و پنج میلیارد تومان نیز برای ۱۹۳ روستای فاقد دهیاری در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در روستاها عنوان کرد: طرح حمایت از توسعه و اشتغال پایدار برای روستاییان با پرداخت تسهیلات بالغ‌بر ۶۴ میلیارد تومان برای ایجاد هزار و ۴۴۵ شغل در روستاها اجرا شده است.
 

پیگیری پروژه‌های باهدف ایجاد درامد پایدار در شهرداری‌ها

ایرج زاهدپور مدیرکل امور شهری استانداری قزوین ابراز کرد: در هفته دولت ۵۰ پروژه بااعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان با رویکرد ایجاد نشاط اجتماعی به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه ۲۱۴۵ فقره پروانه ساختمانی در این دفتر صادرشده، عنوان کرد: در پنج ماه نخست سال جاری حدود ۱۹۳ میلیارد تومان اعتبار از محل ارزش‌افزوده در بین شهرداری‌ها توزیع‌شده است.

زاهدپور خاطرنشان کرد: در سال جاری پیشنهاد اجرای ۳۰ پروژه باهدف ایجاد درامد پایدار در شهرداری‌ها مطرح‌شده که هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها نیاز است.
 

کشاورزان تا سه سال آینده نگران وام‌های دریافتی خود نباشند

نورالله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز در این جلسه گفت: سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان برای پروژه‌های این دفتر تعریف‌شده است.

وی ادامه داد: برای پروژه ایمن‌سازی رودخانه‌ها که مربوط به شرکت آب منطقه‌ای است یکی از پروژه‌هایی است که نتیجه داده و تعداد ۱۸ نفر غرق‌شده در رودخانه را امسال به ۹ نفر کاهش داده است.

مهدیخانی افزود: پیگیری اخذ اعتبارات سرمازدگی محصولات کشاورزی یکی دیگر از کارهایی بود که در دستور کار ما قرار گرفت و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد استانداری سه آل از اقساط، سود و کارمزد وام‌های دریافتی کشاورزان را پرداخت کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.