صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / نمایشگاهی برای کاستن از فاصله هنرمند با مردم
نمایشگاهی برای کاستن از فاصله هنرمند با مردم

نمایشگاهی برای کاستن از فاصله هنرمند با مردم

«دکوفو» عنوان نمایشگاه عکسی است که تلاش کرده با ارایه آثاری ارزشمند و ارزان، فاصله‌ میان عکاسان هنری، گالری‌ها و مردم را کاهش دهد تا قاب عکس های هنری به چیدمان خانه ها راه یابد.

«دکوفو» عنوان نمایشگاه عکسی‌ دکوراتیو است که با ارائه‌ آن دسته از آثار عکاسان که معمولاً در نمایشگاه‌های فردی و گروهی‌ به نمایش گذاشته نمی‌شود، تلاش کرده آثار هنری کاربردی‌تری را در معرض نمایش عموم بگذارد و به این ترتیب از یک سو، اقشار گسترده‌تری از مردم را جذب کند تا با شرایطی مناسب صاحب اثر هنری و شناسنامه‌دار شوند و از سویی دیگر، بستری ایجاد کند برای گروهی از هنرمندان عکاسی که تصمیم گرفته‌اند حرکت به سمت مردم را از خودشان آغاز کنند.
سارا ساسانی گردآورنده آثار نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: در این رویداد تلاش شده است نخبه‌گرایی فاصله‌دار میان عکاسان هنری، گالری‌ها و مردم کاهش داده شود و هنرمندان غیر عکاس نیز برای همکاری و تعامل در زمینه‌های گوناگون هنری، در این رویداد حضور دارند.
وی افزود: این رویداد با عنوان «دکوفو» اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه می کند و حدود دو سال پیش با عنوان «عکس فروشی» با همین فرمت اجرا، چاپ، قاب و ارائه، برگزار شد و نتیجه رضایت بخش آن سبب شد به صورت جدی‌تر آن را ادامه دهیم.
ساسانی اظهار کرد: عکس‌ها بخشی از آثارعکاسان حرفه‌ای است که مخاطب عام ارتباط بهتری با آنها می‌گیرد و با توجه به اینکه بر روی فرم و رنگ و مولفه‌های زیبایی شناسانه استوار است به عنوان یک اکسسوری می‌تواند در دکوراسیون منازل وجه کاربردی تری به خود بگیرد.
این مدرس دانشگاه افزود: این آثار، آن دسته ازتولیداتی است که در دایره پروژه‌های هدفمند هنرمند شکل نگرفته است و همین امر، فرصتی را برای مخاطبان فراهم کرده است که کارهای این هنرمندان را ارزان‌تر خریداری کنند.
وی در مورد ارزش آثار ارائه شده در این نمایشگاه، افزود: اگر چه این آثار معرف شخصیت حرفه‌ای هنرمندان حاضر نیست ولی آثار از سوی افرادی خلق شده اند که صاحب نگاه و دغدغه‌های هنری هستند.
ساسانی افزود: برای مثال پروژه‌های عکاسی من، مجموعه عکس‌هایی هستند که یک نگاه انتقادی به جهان پیرامون دارد و در یک فضای فکری با هدف نمایشگاه هنری و کتاب تولید شده است و برای مخاطب عام نمی تواند آنقدرجذاب باشد که آن را خریداری کند، ولی در این نمایشگاه فارغ از دغدغه‌های اجتماعی و پیچیدگی‌های معمول روند پروژه‌ها، تک عکسهایی زیبا هم هستند که اساس آنها فرم و رنگ است.
این هنرمند با تشریح فضای نمایشگاه افزود: عکسها در سایزهای کوچک با چاپ و قاب‌های با کیفیت بر دیوار نمایشگاه نصب شده است و هر اثر دارای شناسنامه است. همچنین عکس‌ها دارای ادیشن (نسخه محدود) هستند و تمام قوانین حاکم بر فروش آثار هنری در حراجی‌ها رعایت شده است و خریداران می توانند به عنوان یک ارزش افزوده به کارها بنگرند.
«در این نمایشگاه تلاش کردیم فضایی برای حضور اقشاری را مهیا کنیم که تا به حال تجربه حضور در گالری‌ها را نداشته‌اند و دعوت از میهمانان هم متفاوت با شیوه‌های معمول بود؛ برای هنرمندان صاحب نام احترام قائل هستیم ولی در این نمایشگاه به دنبال جذب توده مردم بودیم».
مدرس دانشگاه افزود: در این رویداد هدف از میان بردن فاصله‌ای است که در طول سال‌ها میان هنرمندان و مردم شکل گرفته و حتی بسیاری از گالری‌ها برای پرهیز از حضور افراد عادی نام گالری را در سردر ورودی نمی‌آورند و به غیر از روز افتتاحیه با هماهنگی قبلی باید آثار را دید.
«به صورت معمول مخاطبان و مجموعه دارها به سوی آثار می‌رفتند اما ما به دنبال یک حرکت معکوس هستیم تا آثار را به خانه‌های مردم ببریم.»
این هنرمند جوان با ابراز خوش‌بینی به آینده این رویداد، عنوان کرد: یک هفته از آغاز نمایشگاه می‌گذرد و قضاوت در مورد شکست و موفقیت آن هنوز زود است.
وی افزود: در این پروژه فارغ از مفهوم موفقیت، به دنبال ایجاد یک جریان هستیم تا گستره وسیع‌تری از هنرمندان و مخاطبان را درگیر کند.
در این رویداد آثاری از آزیتا سمناک، احسان حسینی‌نسب، اعظم شادپور، الهه پناهی، بابک بردبار، بهار اصلانی، جاوید تفضلی، حمید قاضی پور، راحیل جواهری‌زاده، زهرا خرمی، سارا جمال‌آبادی، سارا ساسانی، سمیه پناهی، صمد قربانزاده، گلناز بهشتی، گیتا منتظر، مختار نامدار، مریم اسدی خونساری، مریم سعیدپور، مقداد جعفرزاده، مهدی دُرخواه، مهسا علیخانی، مهناز میناوند، مونا مقدم، مینا حسنی، نادر رفیعا، نازلی عباس‌پور، نجف شکری، هوفر حقیقی و یاسر خدیشی در آن با گردآوری نازلی عباس پور و سارا ساسانی به نمایش درآمده است.
نمایشگاه عکس‌های دکوراتیو با عنوان «دکوفو» شامل ۲۵۸ عکس رنگی و سیاه و سفید در ابعاد ۱۵×۱۵ و ۱۵×۲۰ سانتی‌متر با گردآوری نازلی عباس پور و سارا ساسانی روز جمعه ۲۶ مرداد در گالری مکث افتتاح شد و تا ۲۳ شهریور ادامه خواهد داشت.
فراهنگ**۹۰۳۱** ۹۰۵۳

همچنین مطالعه کنید:

روایات یک شب تلخ: داستان روز تولد دیدار

دقیقا یکی از شب های گرم مردادماه ۹۸ بود، حدودهای ساعت ۱۰ شب، که صدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.