صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / پیش‌بینی برداشت ۲۲۵۰ تن بادرشبو در ارومیه

پیش‌بینی برداشت ۲۲۵۰ تن بادرشبو در ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از 75 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ارومیه به کشت گیاه بادرشبو اختصاص یافته است.

«اسمعیل کریم‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سطح زیر کشت این گیاه در شهرستان ارومیه امسال بیش از ۷۵ هکتار گزارش شده که میزان تولید ان ۲۲۵۰ تن برآورد می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۵ واحد تولید عرقیات گیاهی جهت عرقگیری از محصول بادرشبو افزود: عرق استحصالی جهت مصرف در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: اسانس بادرشبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و از آن برای مداوای دل درد و نفخ شکم هم‌چنین در صنایع غذایی و نوشابه‌سازی و صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.

کریم‌زاده هم‌چنین با بیان این‌که مواد موثره پیکر رویشی بادرشبو(عرق حاصل از تقطیر) آرام‌بخش و اشتهاآور است، خاطر نشان کرد: این گیاه  در مرحله گلدهی از بیشترین مقدار ماده موثره برخوردار است. بدین منظور اواخر مرحله گلدهی، هنگامی که یک سوم گل‌ها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول و استخراج اسانس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با اسانس بادرشبو تصریح کرد: مقدار اسانس با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش متفاوت و بین ۰٫۶ تا۰٫۸ است و از ترکیبات متفاوتی تشکیل شده که مهم‌ترین ان سیترال و استات ژرانیل است.

وی ادامه داد: بادرشبو گیاهی است علفی یکساله، که در ارومیه در سطح وسیعی کشت می‌شود و گل و پیکر رویشی آن(برگها و ساقه‌های جوان) معطر هستند و نباید این گیاه را با بادرنجبویه که گیاهی چند ساله و از همان خانواده (تیره نعنایان ) است اشتباه گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.