صفحه اصلی / استان ها / گلستان / پیگیری لوله‌کشی آب سراسری از دریای خزر در گلستان
پیگیری لوله‌کشی آب سراسری از دریای خزر در گلستان

پیگیری لوله‌کشی آب سراسری از دریای خزر در گلستان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: طرح لوله‌کشی اساسی آب از دریای خزر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از محل اعتبارات توسعه روستایی دنبال می‌شود.

انتقال آب دریای خزر

به گزارش کسب و کار نیوز، مهندس «محمدعلی چوپانی» در همایش ملی تولید و تجارت زیتون در استان گلستان اظهار کرد: دریای خزر، یک چهارم مساحت ایران و حجم آب آن ۸۵۰ هزار میلیارد متر مکعب است. شوری آب دریای خزر یک دوم خلیج فارس و دریای عمان است.

وی تصریح کرد: با استفاده از آب دریای خزر می‌توان آب شرب ۱۰ استان و آب زراعی خودمان را تأمین کنیم. اگر از لوله‌کشی سراسری استفاده کنیم میزان آب تولیدی کمتر از هزار تومان در هر مترمکعب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به برخی انتقادات نسبت به اجرای این طرح، گفت: برخی می‌گویند که با این کار می‌خواهید دریای خزر را هم مانند دریاچه ارومیه کم آب کنید؛ در واقع باید گفت با استفاده یک میلیمتر از آب دریای خزر می‌شود، ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را مورد استفاده قرار داد.

چوپانی در ادامه گفت: شاید وضعیت موجود در بخش زیتون قابل دفاع نباشد، لذا باید در این بخش تغییر نگرش داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در استان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی داریم، تصریح کرد: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی در شمال استان در حوزه اترک شناسایی شده که مشکل آب دارند. این مناطق در سال‌های اخیر بدلیل کاهش بارش ها و همچنین احداث سد در استان خراسان شمالی، با کمبود آب مواجه هستند که می‌توان آب دریا را به این منطقه انتقال داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان یادآور شد: با این کار می‌توان در این مناطق درختان زیتون و سایر درختان و محصولات و حتی پسته را کشت کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.