دکتر محمد بیرانوندی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، درباره صندلی خالی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: روزگاری ما برای جبران بخشی از کمبودها دانشگاه آزاد را ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: به مرور زمان کرسیها اضافه و خروجیها کاهش یافتند، آمار دانشآموزی از ۲۱-۲۰ میلیون نفر به ۱۱-۱۰ میلیون نفر رسید و خروجیها متفاوت بود.
بیرانوندی گفت: امروز به جایی رسیدیم که به ازای هر خروجی یک صندلی خالی در دانشگاهها داریم و برخی از رشتهها ممکن است بازارکار نداشته باشد.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم پیش از آنکه به دنبال تحصیل باشند که تربیت شهروند خوب است به دنبال کسب شغل هستند.
وی عنوان کرد: برخی رشتهها در دنیا برای گفتن حرف دارند و متقاضیان آن زیاد است، به عنوان مثال در رشته علوم تجربی امسال پشت کنکوریها ۶۴۰ هزار بوده و ۲ برابر سایر رشتههای علوم انسانی و ریاضی کار دانش و فنی و حرفهای شرکت کننده در کنکور داشتیم.
عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: بخشی از صندلیهای خالی دانشگاه حاصل این است که مردم رشتههای دانشگاهی را با شغل میسنجند و احساس نیاز نمیکنند که اگر تحصیل کنند میتوانند به شغلی برسند و حتی بی آزمون هم کسی رغبت نمیکند به دانشگاه برود.
این نماینده مجلس اظهار کرد: آمایش آموزش عالی بخشی از حل این مشکل است.
وی پیرامون هدایت تحصیلی دانشآموزان گفت: هدایت تحصیلی بخشی توانایی و بخشی رغبت است الان دیگر مردم رغبت ندارند به سمت دانشگاه بروند اما اگر آمایش دانشگاهی را به سایر آمایشها وصل کنیم، ممکن است مسأله حل شود.
بیرانوندی مزیت نسبی استان را کشاورزی، گردشگری و… عنوان کرد و با بیان اینکه میتوانیم در این راستا دانشآموزان را هدایت کنیم و شغل ایجاد شود، خاطرنشان کرد: آمایش در قبل از انقلاب نیمبندی درنظر گرفتند و بعد از آن حرفی زدند اما اینکه آمایش درستی باشد در دست نداریم و کسب اطلاعاتی کردند، اگر آمایش را تکمیل کنند، بیتأثیر نیست و قطعا در حل این مهم مؤثر است.
انتهای پیام