صفحه اصلی / استان ها / قزوین / نوسانات نرخ ارز = تعطیلی کارخانه‌ها
نوسانات نرخ ارز = تعطیلی کارخانه‌ها

نوسانات نرخ ارز = تعطیلی کارخانه‌ها

یک تولیدکننده قزوینی گفت: عدم توانایی انتقال ارز یکی از مشکلاتی است که ما با آن روبه‌رو هستیم و درنتیجه آن تولید یکی از محصولات واحد تولیدی ما متوقف‌شده است، واحدهای تولیدی زیادی به این دلیل تعطیل‌شده‌اند.

تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی در فاز ۳شهرک‌ صنعتی ارومیه

سیروس جاودانی تولیدکننده قزوینی در گفت‌وگو با ایسنا، به مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار خارجی موفق است؛ چراکه از تسهیلات ارزان‌قیمت و با بهره دو درصد استفاده می‌کند این در حالی است که ما از تسهیلات سرمایه در گردش ۱۸ درصد استفاده می‌کنیم که گاهی این سود به ۲۴ درصد هم می‌رسد.

وی افزود: تسهیلات بهین‌یاب از طریق سازمان صنعت و معدن و تجارت به تولیدکنندگان به مدت یک‌ساله ارائه می‌شود و باید یک ماه بعد قسط را پرداخت کنیم، دولت در جهت حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان باید تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه بدهد، از طرفی میزان تنفس برای بازپرداخت تسهیلات را باید افزایش دهند چراکه یک ماه برای تنفس کافی نیست و تولیدکننده نمی‌تواند معوقات و بدهی‌های خود را پرداخت کند.

این تولیدکننده تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌ها بدهی‌های بانکی را به تعویق می‌اندازند، یکی از مشکلات اصلی ما تسهیلات بانکی است، یکی دیگر از مشکلات این است که تعزیرات حکومتی نظارتی بر قیمت‌های تمام‌شده محصولات خارجی ندارد و آن‌ها به هر قیمتی که می‌خواهند جنس را می‌فروشند درحالی‌که قیمت تمام‌شده باهم تفاوت زیادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات به خاطر قصور دولت است بخشی از آن به جامعه برمی‌گردد و ما تولیدکننده‌ها نیز بخش دیگر مشکلات را رقم می‌زنیم، جلوگیری از قاچاق، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت توسط دولت، نخریدن کالای خارجی توسط مردم و افزایش کیفیت توسط تولیدکننده ازجمله مواردی است که می‌تواند گامی در جهت حمایت از کالای داخلی باشد.

جاودانی اظهار کرد: ما شرکت دانش‌بنیان هستیم و سعی کردیم که محصولی تولید کنیم که جامعه به آن اعتماد کند، در حال حاضر جامعه ما نسبت به محصولات ما به اعتماد کامل رسیده‌اند اما ما برای تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شدیم به‌عنوان مثال مواد اولیه محصولات در گمرک ایران می‌ماند و به دلیل بخشنامه‌ها نمی‌توانیم از گمرک خارج کنیم.

وی تأکید کرد: این مواد شرایط دمایی و تاریخ انقضا دارد، مواد اولیه ما در کارخانه تحت کنترل دمایی نگهداری می‌شوند اما نمی‌دانیم که در گمرک به چه صورت نگهداری می‌شود، از طرفی برای واردکردن دیگر مواد اولیه نمی‌توانیم ارز جابه‌جا کنیم.

این تولیدکننده یادآور شد: عدم توانایی انتقال ارز یکی از مشکلاتی است که ما با آن روبه‌رو هستیم و درنتیجه آن تولید یکی از محصولات واحد تولیدی ما متوقف‌شده است، اگر نتوانیم مواد اولیه را از گمرک خارج کنیم بخش‌های دیگر ما نیز در آینده متوقف می‌شود، در حال حاضر تولید یکسری از محصولات ما متوقف‌شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک تولید باقی محصولات نیز متوقف شود.

جاودانی افزود: تغییرات نرخ ارز یکی از مشکلاتی است که این روزها گریبانگیر تولیدکنندگان شده است؛ برای مثال یکی از تولیدکنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی قراردادی بسته و بار به گمرک رسیده است اما در حال حاضر ترخیص نمی‌شود و می‌گویند ترخیص از گمرک در ازای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز تا ۹۰۰۰ تومان صورت خواهد گرفت. 

وی با اشاره به مشکلات تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: سال گذشته ما بدون یک ریال بدهی به تأمین اجتماعی ۸۱ میلیون تومان جریمه شدیم که اعتراض ما نتیجه‌ای نداشت و این میزان تقسیط شد و تمام آن را پرداخت کردیم بدون اینکه خودمان بدهی داشته باشیم.

جاودانی تأکید کرد: برند ما قابل‌قبول و شناخته‌شده است اما این مشکلات سد راه ما شده است و علی‌رغم اینکه بازار را به‌صورت ۹۵ درصدی توانستیم بگیریم در حال حاضر در تولید مانده‌ایم و مشکلات پیش روی ما زیاد است.

وی یادآور شد: برای حل مشکل تولیدکنندگان انتظار داریم که ارتباط و تعامل بین دستگاه‌های تولیدی افزایش پیدا کند و روند ارائه تسهیلات و خدمات به تولیدکنندگان را تسهیل کنند، همچنین انتظار داریم نگاه بانک‌ها برای پرداخت وام به واحدهای تولیدی خوش‌بینانه باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.