صفحه اصلی / استان ها / قزوین / مهم‌ترین مشکل صنعت زنبورداری، تک‌محصولی بودن کشور است
مهم‌ترین مشکل صنعت زنبورداری، تک‌محصولی بودن کشور است

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران:

مهم‌ترین مشکل صنعت زنبورداری، تک‌محصولی بودن کشور است

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین گفت: تک‌محصولی؛ یکی از مهم‌ترین مشکل صنعت زنبورداری کشور است.

عسل

به گزارش کسب و کار نیوز، ماشاالله جمشیدی در اولین همایش استحصال و تولید زهر زنبورعسل که با حضور ۸۰ نفر از زنبورداران چهار استان اصفهان، قزوین، البرز و تهران در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تک‌محصولی بودن یکی از مشکلات فعلی صنعت زنبورداران کشور است که غالباً زنبورداران کشور فقط محصول عسل را تولید می‌کنند و به همین دلیل باعث شده فعالیت آن‌ها ازنظر اقتصادی با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: در راستای مدیریت چند محصولی کلنی‌های زنبورعسل، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور از چند سال گذشته اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی جهت تولید محصول ژل رویان داشته که هم‌اکنون شاهد تولید بیش از سه تُن ژل رویال در کشور هستیم.

جمشیدی تصریح کرد: یکی از محصولات و تولیدات باارزش کلنی‌های زنبورعسل؛ زهر زنبورعسل است که صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور با همکاری زنبورداران کشور اقدام به تولید و استحصال صنعتی آن کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین در ادامه گفت: در همین راستا طی اطلاع‌رسانی انجام‌شده از طریق تعاونی‌های زنبورداران سراسر کشور؛ زنبورداران متقاضی همکاری در پروژه استحصال زهر زنبورعسل شناسایی‌شده و مقررشده در هر استان به‌منظور آموزش و آشنایی زنبورداران متقاضی دوره‌های آموزشی برگزار شود.

جمشیدی افزود: با توجه به اعلام آمادگی حدود ۳۰ نفر از زنبورداران استان قزوین مبنی بر همکاری در پروژه استحصال زهر زنبور؛ اولین جلسه آموزش و هماهنگی استحصال زنبورعسل کشور در استان قزوین برگزار شد.

کارشناس مسئول پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم عنوان کرد: در بین گونه‌های زیادی از حشرات، تنها تعداد کمی توانایی دفاع از خود را با نیش زدن دارند که زنبورعسل نیز جز این دسته از حشرات است.

اسماعیل غفوری موارد استفاده از زهر در حشرات را؛ دفاع فردی یا اجتماعی در حشرات ذکر کرد که برای دفاع از کلنی، برای کشتن طعمه، برای مصرف خود حشره و یا فرزندان است.

وی خاطرنشان کرد: تولید زهر زنبورعسل توسط زنبور کارگر انجام می‌شود که گنجایش کیسه زهر سه دهم میلی‌گرم است و یک گرم زهر خشک از نیش ۱۰ هزار زنبور کارگر البته با توجه به فصل تولید می‌شود.

غفوری عوامل مؤثر بر تولید زهر زنبورعسل را؛ نژاد زنبورعسل، سن زنبور، قدرت کلنی، فصل جمع‌آوری، دسترسی به منابع غذایی، رفتار دفاعی زنبور، جمع‌آوری زهر و زمان مناسب ازنظر روز و ماه ذکر کرد.

وی تصریح کرد: برای ذخیره و نگهداری زهر زنبورعسل، پس از دریافت زهر تازه که مایعی بی‌رنگ و شفاف است و به ماده خشک و پودری زردرنگ تبدیل می‌شود که در ظروف شیشه‌ای تیره و کاملاً بسته به‌دوراز نور نگهداری می‌شود.

غفوری اضافه کرد: بهترین نوع نگهداری و مصرف به شکل بلوری و جامد است که زهر خشک بهتر است در یخچال و فریزر نگهداری شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.