صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / وضعیت آبی دشت زرندیه قرمز است
وضعیت آبی دشت زرندیه قرمز است

وضعیت آبی دشت زرندیه قرمز است

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: اضافه برداشت از منابع زیرزمینی، وضعیت دشت شهرستان زرندیه را بحرانی کرده است.

بحران آب

عزت اله آمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه دشت زرندیه به دلیل برداشت‌های بی رویه از وضعیت خوبی برخوردار نیست، عنوان کرد: اکثر بهره‌برداران از منابع آب زیرزمینی در شهرستان زرندیه اضافه برداشت دارند و همین اضافه برداشت موجب شده است که حدود ۳۵ میلیون متر مکعب در سال، کسری آب سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان بوجود آید.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان به منظور جلوگیری از بحران آب در شهرستان زرندیه در حد میزان آب برداشتی اعلام شده در پروانه بهره‌برداری را برداشت کنند، تصریح کرد: اگر کشاورزان به میزان پروانه اعلام شده از منابع آب‌های زیرزمینی برداشت کرده و ساعات کارکرد قانونی خود را نیز رعایت کنند این کسری مخزن جبران خواهد شد و دشت زرندیه از حالت بحران خارج می‌شود.

آمره‌ای خواستار نصب کنتورهای حجمی بر چاه های آب این شهرستان شد و افزود: به کشاورزان توصیه می‌شود با دریافت تسهیلات ارزان قیمت اقدام به خرید و نصب کنتورهای حجمی برای مدیریت مصرف آب کنند.

وی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت، استفاده بهینه از منابع آبی در بخش کشاورزی و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز  عنوان کرد: برداشت بی رویه و بیش از حد مجاز کشاورزان در شهرستان زرندیه موجب شده است که سالانه حدود ۷۰ سانتی متر سطح آب‌های زیرزمینی در این شهرستان نشست پیدا کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.