صفحه اصلی / استان ها / اردبیل / اردبیل هیچ سهمی از صادرات کالاهای پتروشیمی ندارد
اردبیل هیچ سهمی از صادرات کالاهای پتروشیمی ندارد

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل:

اردبیل هیچ سهمی از صادرات کالاهای پتروشیمی ندارد

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل گفت: با توجه به اینکه عمده کالای صادراتی کشور محصولات پتروشیمی است اردبیل در این زمینه هیچ سهمی در بخش صادرات ندارد.

محمد حسن‌زاده

‌به گزارش کسب و کار نیوز،‌ محمد حسن‌زاده در جلسه توسعه صادرات استان اردبیل اظهار کرد: یکی از ضعف‌های صادراتی استان اردبیل که در سند توسعه به آن تاکید کردیم نبود تنوع بازار و همچنین پائین بودن تنوع صادرات محصولات گروه‌های مختلف کالایی است که در این زمینه باید یک فکر اساسی و برنامه‌ریزی دقیقی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه عمده صادرات غیرنفتی کشور محصولات پتروشیمی است که رنگ و بوی نفتی می‌دهد، خاطرنشان کرد: استان اردبیل ریالی سهم در صاردات محصولات پتروشیمی ندارد در حالی که باید مسئولان امر کاری را انجام دهند تا سهم صفر درصدی استان اردبیل حداقل چند درصدی افزایش پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل ادامه داد: در نقطه مقابل پائین بودن رقم صادرات رسمی از گمرکات استان اردبیل این استان در بحث صادرات چمدانی جزو استان‌های شاخص به شمار می‌رود به طوری که از سال ۹۱ تاکنون این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

حسن‌زاده بیان کرد: در حال حاضر صادرات از گمرک استان اردبیل به مقصد آذربایجان و عراق انجام می‌شود در حالی که باید در سند توسعه صادرات استان تعداد بازارهای هدف به پنج مورد برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ درصد صادرات کشور در گروه محصولات پتروشیمی مربوط به میعانات گازی، روغن سبک و پروپلین است که ما در این حوزه صادراتی رقم حداقلی و در حد صفر را به خودمان اختصاص دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل گفت: به طور میانگین سهم صادراتی ما در پنج سال گذشته ۱۶ درصد بوده، در حالی که این میانگین در سطح استان‌های دیگر رقم بسیار بالایی را نشان می‌دهد.

حسن‌زاده حفظ وضع موجود را در حوزه صادرات توجه به تولید کالاها با تکنولوژی‌های بسیار بالا، افزایش تنوع محصولات صادراتی و توجه به تنوع تولید و صادرات کالاهای متعدد دانست و افزود: بخش تولید ما ضعف‌هایی دارد که نمود آن را در بخش صادرات می‌بینیم به طوری که از ۲۰ کالای صادراتی از گمرکات استان تنها دو سه کالا تولید شده در استان اردبیل است.

وی عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان را کاشی، شیرخشک صنعتی، شیشه، چرم مصنوعی، مصنوعات پلاستیکی و بلور اعلام کرد و گفت: تمامی این کالاها مربوط به کالاهای تولیدی خارج از استان است، به طوری که ما می‌توانیم با فعال کردن کارخانه‌های موجود در استان در بخش صادرات موفق عمل کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل سهم پائین این استان را در بهره‌مندی از تسهیلات صندوق شکوفائی و نوآوری یادآور شد و تصریح کرد: تنها ۷۵۰ میلیون تومان سهم واحدهای فناور و دانش بنیان ما در استفاده از تسهیلات صندوق بوده که در حقیقت ضربه‌ای مهلک به پیکره واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری است.

حسن‌زاده ضرورت تجهیز گمرکات، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تصویب قوانین تسهیل‌گر در حوزه صادرات و همچنین تلاش برای رسیدن به اشتغال پایدار را در بخش صادرات و تجارت بین‌المللی مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید واحدهای تولیدی صادرات محور ما از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند و در این راستا ضروری است با تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به سمتی حرکت کنیم تا یک شرایط مطلوبی فراهم آید.

وی اظهار کرد: در کنار استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در داخل استان باید از توان شرکت‌های فعال در استان‌های همسایه نیز به عنوان موتور محرکه در تقویت حوزه صادرات و تولید کیفی‌تر بهره بگیریم تا اهداف موردنظر تحقق پیدا کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آبگرم‌ سرعین

تعطیلی آبگرم‌های سرعین تا اطلاع ثانوی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسن حسن‌پور امروز هفتم اسفند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.