حسین دالوند در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما اعلام کرده که ارتفاع فرودگاه خرمآباد از سطح دریا، دمای هوا و موانع فیزیکی اطراف فرودگاه مانع از انجام پروازهای حجاج زائرین لرستانی از فرودگاه خرم آباد است.
وی تأکید کرد: قطعا این موارد نامبرده نمیتواند دلایل صرفا فنی و علمی باشد که نتوان آن را حل کرد و اگر مثبتاندیشی کنیم باید بگوییم مسئولان امر به لرستان کمتوجهی دارند و حوصله افزودن نام فرودگاه خرمآباد به لیست ایستگاههای پروازی حج امسال را نداشتهاند و کملطفی کرده و در مقام پاسخگویی هم حالا چیزی گفتهاند که رنگ و بوی فنی بدهد!
دالوند تصریح کرد: در مقیاسه فرودگاه خرمآباد با یکی دو فرودگاه تقریباً مشابه جالب است بدانیم؛ ارتفاع فرودگاه خرمآباد از سطح دریا ۱۱۵۳متر و طول باند آن ۳۶۲۰متر، ارتفاع فرودگاه اردبیل از سطح دریا ۱۳۱۱متر و طول باند آن ۳۳۰۰ متر و ارتفاع فرودگاه کرمانشاه از سطح دریا ۱۲۰۰ متر و طول باند آن ۳۴۰۰ متر است. همچنین از لحاظ سیستمهای ناوبری هم جالب است که فرودگاه خرمآباد پیش از طرح توسعه از دستگاههای کمک ناوبری NDB VOR,DME,NDB, ILS استفاده میکرد که بهعلت کوهستانی بودن منطقه، دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME هم جایگزین VOR/DME شد و بنا به اظهارات مدیر اسبق فرودگاه خرمآباد، یکی از فرودگاههای برتر کشور از نقطهنظر بهرهگیری از سامانههای کمک ناوبری پیشرفته است.
این کارشناس افزود: از طرفی با تکمیل طرح توسعهای که طول باند فرودگاه خرمآباد از ۳۲۰۰ به ۳۶۰۰ متر افزایش یافته، 18هزار متر اپرون قدیم این فرودگاه نیز دوباره تقویت و بهسازی شد و علاوه بر افزایش طول باند با مقاومت استاندارد، در باند قدیم هم سه لایه تقویتی اضافه شده است.
وی اضافه کرد: پس چنانچه مشخصات فنی فرودگاه خرمآباد پس از طرح توسعه را بپذیریم قاعدتا هیچ محدودیتی برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر وجود ندارد.
دالوند گفت: در بحث دمای هوا نیز با توجه به ارتفاع فرودگاه خرمآباد از سطح دریا و طول باند و وزن هواپیما، حتماً انتخاب ساعت مناسب در شبانه روز که بیشترین تاثیر مثبت را بر ناوبری داشته باشد، کار سختی نیست.
با نگاهی به مقایسه سه فرودگاه مناطق کوهستانی کشور این پرسش پیش میآید که چگونه فرودگاههای کرمانشاه و اردبیل ایستگاه پروازی اعزام حجاج هستند اما فرودگاه خرمآباد خیر!
وی گفت: با توجه به هزینهای که تاکنون برای طرح توسعهای فرودگاه خرمآباد انجام شده، اگر مشکل این است که ۵۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح کافی نبوده و فقط با ۹ میلیارد دیگر کامل میشود پس چرا این رقم به موقع تامین نشده و اگر با تامین اعتبار و نهایی شدن طرح توسعه باز هم مشکل حل نمیشود پس با کدام توجیه فنی این حجم سرمایهگذاری ناکارآمد انجام گرفته است؟
دالوند بیان کرد: تبدیل فرودگاه کهن خرمآباد به فرودگاه بینالمللی و نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر از مهمترین مطالبات مردم لرستان است.
انتهای پیام