صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / در چه شرایطی مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا به نتیجه خواهد رسید ؟
در چه شرایطی مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا به نتیجه خواهد رسید ؟

یک کارشناس مسائل شبه قاره پاسخ داد

در چه شرایطی مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا به نتیجه خواهد رسید ؟

یک کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به مذاکرات اخیری که بین طالبان و دولت آمریکا انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا به مرحله‌ای رسیده که مجبور شده طالبان را به عنوان نیروی اصلی درافغانستان بپذیرد و با آن وارد مذاکره شود.

طالبان و آمریکا

پیر محمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱ که به افغانستان حمله کردند و حکومت طالبان را ساقط کردند فکر می‌کردند که جریان طالبان به طور کامل تمام شده است، ولی تصویری که آمریکایی‌ها از این موضوع داشتند در طی این سال‌ها به تدریج تغییر کرد و آنها به مرحله‌ای رسیده اند که اکنون مجبور هستند طالبان را به عنوان نیروی اصلی درافغانستان بپذیرند، چرا که در حال حاضر حدود ۵۰ درصد خاک افغانستان تحت نظر این گروه قرار دارد.

وی با بیان این‌که سیاست آمریکا از انکار و رد طالبان به مذاکره با این گروه رسیده است، گفت: واشنگتن در واقع به این نتیجه رسیده است که برای تحقق صلح افغانستان باید با طالبان مذاکره کند.

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان این‌که طبق برخی از اخبارمنتشر شده در رسانه‌ها ، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها طرح‌هایی را در مورد آینده  طالبان در  در نظر دارند از جمله این‌که اگر طالبان آتش بس در افغانستان را بپذیرند بخشی از قدرت را به آنها واگذار کنند و طالبان مسئولیت چند وزارتخانه در دولت افغانستان  را برعهده بگیرد، تصریح کرد: در طی این سال‌ها مشکل طالبان حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان بوده است. براساس معاهده امنیتی که آمریکا با دولت افغانستان منعقد کرده است ، نیروهای آمریکایی‌ در افغانستان حضور دارند و مشخص نیست که آیا بعد از اتمام زمان مشخص شده ،آنها به آمریکا باز خواهند گشت یا خیر؟ این در حالی است که همان طور که اشاره شد خواست اصلی طالبان خروج آمریکا از این کشور است. این در حالی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند در افغانستان بمانند و این اختلاف انجام مذاکرات را مشکل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این موضوع آیا این امکان وجود دارد که مذاکرات بین طالبان و آمریکایی‌ها به نتیجه برسد، اظهار کرد: این بستگی به شرایطی دارد که طالبان در آینده با آن روبه‌رو می‌شود. اگر آمریکایی‌ها به پاکستان فشار بیاورند که دست از حمایت از طالبان افغانستان  بردارد،  طالبان با توجه به از دست دادن حامیانش مجبور به ماندن در میز مذاکره با آمریکا می‌شود، ولی اگر پاکستان حاضر نشود که دست از حمایت از طالبان بردارد ،امید چندانی نمی‌توان داشت که رویه کنونی طالبان تغییر کند.

ملازهی در ادامه همچنین تصریح کرد: طالبان نیروی بومی افغانستان هستند و اکنون با توجه به مسائلی که داعش در افغانستان به وجود آورده و مشکلاتی که این دو گروه با یکدیگر دارند و همچنین مسائلی که داعش برای افغانستان و پاکستان به وجود آورده  شاید این مسائل باعث شود که طالبان برای مهار داعش با آمریکا کنار بیاید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.