دکتر محمد فاریابی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص مطالبات خانوادههای داغدار از حادثه قطار تبریز- مشهد، اظهار کرد: حدود چهار ماه به دومین سالگرد زائران پر کشیده حرم رضوی باقی مانده اما هنوز مسببان اصلی این حادثه مشخص نشده و کسی پیگیر و پاسخگوی این قضیه نیست.
وی با بیان اینکه با گذشت حدود دو سال از این حادثه ، هنوز اطلاعات شفافی به خانواده و مردم ارائه نشده است، ادامه داد: مسئولان میگویند که در حال آماده کردن گزارش هستیم؛ مگر کل داستان این حادثه و زمان مکالمه بین لوکوموتیورانان و همکاران راه آهن در عرض چند ثانیه اتفاق نیفتاده است؟ پس چرا برای این ۴۸ زائر تا این حد بیتوجهی میشود؟
وی افزود: اغلب خانوادهها از از وزارت راه، راه آهن و ایستگاه سمنان، شکایت کردهاند، ولی تاکنون کسی پاسخگوی شکایتهای ما نبوده است، مگر در کشور ما قانون وجود ندارد؟ پس چرا باید رسیدگی به شکایتها حدود دو سال طول بکشد؟
فاریابی گفت: در دومین سالگرد این عزیزان ابراز تاسفها و اظهار همدردی با خانوادههای جان باختگان سانحه و البته وعده بسیاری از مقامات کشوری و لشکری نیز مجددا در فضایهای مجازی شروع خواهد شد، به جای پرداختن به این کارها وقت خود رابرای محاکمه کردن مقصران حادثه صرف کنند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه وزیر راه تا کی با این طرز ادبیات عجیب با مردم رفتار می کند؟ عنوان کرد: چند ساعت از وقوع این حادثه نگذشته و در حالی که به دنبال یافتن جسد جان باختگان این حاثه بودیم؛ وزیر راه وارد معامله شده و بحث بیمه را مطرح کردند، اگر یکی از وابستگان خود نیز در این حادثه پر پر میشد، آیا بازهم وجدان گفتن این حرف را داشتند؟
وی با بیان اینکه بنده به نمایندگی از خانوادههای قربانیان این مباحث را مطرح میکنم، اظهار کرد: اغلب نمایندگان مردم، مطرح کرده بودند که با استیضاح وزیر موافق هستند اما واقعا پشت پرده چه اتفاقی افتاد که با استیضاح وزیر مخالفت کردند، پس نمایندگان مردم چه زمانی از حق مردم دفاع میکنند؟
عضو خانواده قربانیان حادثه قطار تبریز- مشهد بیان کرد: بارها اعلام کردند که مسببان اصلی حادثه قطار تبریز- مشهد، شناسایی شده است پس چرا تاکنون این افراد معرفی نشده و مجازات آن ها انجام نشده است؟ هر چند با مشخص شدن مقصران این حادثه عزیزان ما بر نمیگردند اما درس عبرتی برای سایر افراد و مدیران میشود.
وی گفت: ادعا می کنند که ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایستگاه سمنان هزینه شده است؟ پس چرا خطای سیستم رخ داده است؟ شفاف سازی کنند که این ۴۰۰ میلیون واقعا کجاست؟
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه اشکال در مدیریت منابع انسانی است نه تجهیزات، خاطرنشان کرد: اگر منابع انسانی صحیح مدیریت نشود و به مسئولیت خود عمل نکنند این هزینه ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات ایستگاه راه آهن هیچ ارزشی ندارد.
وی با بیان اینکه قوه قضائیه در این حادثه کوتاهی کرده است، تصریح کرد: در برخی حوادث، اعم از حادثه تلخ پاسداران طی چند روز دادگاه تشکیل یافت، ولی در این حادثه چرا باید این همه بی مهری و کوتاهی کنند؟
وی اضافه کرد: استعفا به معنی عفو خواستن است و شاید در تسکین دل خانوادهها موثر باشد؛ اما آیا مقام در این حد شیرین است که آقای آخوندی نمیتواند حداقل به ظاهر استعفا دهد؟
وی در پایان سخنان خود بر لزوم ترویج وجدان کاری، مسئولیت پذیری، فرهنگ عذرخواهی و قبول اشتباه تاکید کرد.
گفتنی است؛ در حادثه برخورد دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.
این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در ایران پس از حادثه قطار نیشابور به شمار میرود .
انتهای پیام