صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اردن و رژیم صهیونیستی در پروژه احداث “کانال دو دریا” به بن‌بست رسیدند
اردن و رژیم صهیونیستی در پروژه احداث “کانال دو دریا” به بن‌بست رسیدند

اردن و رژیم صهیونیستی در پروژه احداث “کانال دو دریا” به بن‌بست رسیدند

منابع اسرائیلی و آمریکایی فاش کردند که دولت اسرائیل طی ماه‌های اخیر از پروژه احداث کانالی بین دریای سرخ و بحر المیت کناره‌گیری کرده درحالی که شریک اصلی این پروژه بوده است.

ملک‌عبدالله دوم و نتانیاهو

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این منابع اعلام کردند: پروژه “کانال دو دریا” که “کانال صلح” نیز نامیده می‌شود یک پروژه تاریخی است که با هدف ممانعت از خشک شدن بحر المیت از یک سو و توسعه صحرای نقب و ایجاد فرصت برای تولید برق برای اردن و اسرائیل و فلسطین از سوی دیگر به راه انداخته شده است.

این پروژه از حدود بیش از ۱۵ سال پیش مطرح شده است. در آن زمان صحبت درباره پروژه‌های بسیار سنگینی بود که در اردن اجرایی می‌شوند و اسرائیل و فلسطین نیز با هدف تثبیت سطح آب در بحر المیت که به شکل نگران کننده‌ای کاهش یافته، شرکت دارند. این پروژه بعد از حادثه سفارت اسرائیل در امان به تأخیر افتاد و قرار بود از هشت ماه پیش اجرایی شود. اما اسرائیل تمایلی برای بازگشت به اجرای پروژه نشان نداد. اوایل ماه ژوئن، آوی سیمحون، مشاور اقتصادی دولت اسرائیل نشستی در امان با وزیر آب این کشور برگزار کرد و در آن زمان مشخص شد که اسرائیل تمایلی به این پروژه ندارد. سیمحون و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل معتقدند هزینه این پروژه بیشتر از فوایدش است.

سیمحون به اردنی‌ها پروژه جایگزینی به اسم “مدیترانه-المیت” پیشنهاد داد که شامل ایجاد خط لوله‌هایی است که از اسرائیل و فلسطین می‌گذرد و دریای مدیترانه را به بحر المیت وصل می‌کند.

این پیشنهاد اردنی‌ها را شوکه کرد و آن‌ها معتقدند که این تلاشی برای شانه خالی کردن از زیر بار این پروژه است. در پی شانه‌ خالی کردن اسرائیل، اردنی‌ها به کاخ سفید رفته و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند بر نتانیاهو برای اجرای این پروژه فشار بیاورد. آمریکا نیز در این پروژه مشارکت دارد و متعهد شده که ۱۰۰ میلیون دلار از هزینه آن را بپردازد. در دیدار ۱۸ ژوئن گذشته میان عبدالله دوم، پاداشاه اردن و نتانیاهو پیشنهاد پروژه دوباره مطرح شد. ملک عبدالله با پیشنهاد نتانیاهو مخالفت کرد و به نتانیاهو گفت که ظرف ۶۰ تا ۹۰ روز باید پاسخ واضح بدهد و اگر نمی‌خواهد در پروژه شرکت کند صراحتا بگوید تا اردن به تنهایی آن را اجرایی کند.

آمریکا بارها برای ترغیب کردن اسرائیل وارد عمل شده اما نتانیاهو هنوز تصمیم نگرفته و سرگردان و نگران هزینه اقتصادی آن است. اسرائیل باید در مرحله اول ۱۴۰ میلیون دلار به این پروژه اختصاص بدهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.