صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / ختم ۱۴ درصد ازدواج‌های کرمانشاه به طلاق در ۵ سال اول زندگی
ختم ۱۴ درصد ازدواج‌های کرمانشاه به طلاق در ۵ سال اول زندگی

ختم ۱۴ درصد ازدواج‌های کرمانشاه به طلاق در ۵ سال اول زندگی

علل آمار بالای طلاق و راهکارهای کاهش آن در دومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمانشاه بررسی شد.

طلاق

به گزارش کسب و کار نیوز، در این نشست که به ریاست استاندار  برگزار شد، فاطمه حاتمی مسئول گروه فرهنگی و تربیتی اداره کل ورزش وجوانان استان به تشریح وضعیت کنونی طلاق و ازدواج در استان پرداخت و اظهارکرد: سال گذشته جمعا  17 هزار و ۱۴۴ فقره ازدواج و پنج هزار و ۲۵۴ فقره طلاق در استان ثبت شده است.

وی ادامه داد: براساس این آمار به ازاء هر ۱۰۰ ازدواج در استان ۳۰ مورد به طلاق می‌انجامد که از این نظر در جایگاه دهم کشور قرار داریم.

وی همچنین با بیان اینکه سال ۹۶ به نسبت سال ماقبل آن  حدود دو هزار واقعه ازدواج در استان کاهش داشته، افزود: سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ بیش از ۱۴ درصد کاهش ازدواج در کرمانشاه اتفاق افتاده است.

حاتمی عدم تفاهم و سازش، ترک زندگی، اختلالات بالینی و اعتیاد را از اصلی ترین عوامل طلاق در کرمانشاه خواند و افزود: سال گذشته ۷۹۶ مورد از ازدواج های استان در کمتر از یک سال به طلاق انجامید.

وی تاکید کرد: جمعا ۱۴ درصد از ازدواج‌های استان در پنج سال اول زندگی به طلاق منتهی می‌شود.

مسئول گروه فرهنگی و تربیتی اداره کل ورزش وجوانان استان کرمانشاه با بیان اینکه طبق ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه باید همه دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان در بحث آموزش‌های پیش از ازدواج دخیل باشند، گفت: در حال حاضر دستگاه‌های مختلف استان آموزش هایی را در استان اجرا می‌کنند، اما ضروری است که همه این دستگاه‌ها در یک سیستم هماهنگ و بصورت همگام عمل کنند.

وی در ادامه درخصوص پرداخت تسهیلات به زوج‌های جوان نیز اعلام کرد: جمعا ۹۰ درصد از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج طی سال گذشته موفق به دریافت وام ازدواج شده اند و از این نظر رتبه ۲۲ کشور را داشته‌ایم.

حاتمی تاکیدکرد: در سه ماهه اول امسال  هم از مجموع ۱۲ هزار و ۳۸۲ متقاضی دریافت وام ازدواج ۴۳ درصد موفق به اخذ این تسهیلات شده اند که از این نظر نیز در رتبه ۲۴ کشور قرار گرفته ایم.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن هفته ازدواج از ۲۲ تا ۲۸ مرداد، عنوان کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته لزوم برگزاری برنامه در این هفته چندان مورد توجه قرار نگرفته لذا درنظر داریم امسال با همکاری سایر دستگاه های مربوطه برنامه های خوبی را در این زمینه برگزار کنیم.

قُبح طلاق در جامعه شکسته شده

در ادامه این نشست علیرضا گودرزی مدیرکل امور اجتماعی استانداری با بیان اینکه متاسفانه قُبح طلاق در جامعه شکسته شده، افزود: اخیرا طی یک کار پژوهشی سه اولویت مهم را برای عوامل طلاق در استان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشخص کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین به منظور کاهش آمار طلاق در استان، از سال گذشته بحث آموزش پیش از ازدواج، حین ازدواج  و بعد از ازدواج را در استان اجرا کردیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه بر لزوم ورود مساجد و ائمه جماعات برای کاهش آمار طلاق در استان تاکید کردو افزود: از سال ۹۶ سامانه کاهش طلاق در بهزیستی کرمانشاه راه اندازی شد که براساس آن زوجین قبل از ورود به مراحل اجرایی طلاق باید در این سامانه ثبت نام کنند و مشاوره بگیرند.

وی تصریح کرد: طبق بررسی های بعمل آمده بیشترین موارد طلاق در سال‌های اول و دوم ازدواج رخ می دهد، لذا باید برای پایداری زندگی زوجین در این مدت زمانی برنامه داشته باشیم.

برنامه کاهش طلاق را مردمی کنیم

حجت الاسلام هادی عسگری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز بر مردمی کردن فعالیت های کاهش طلاق در استان تاکید کرد و گفت: طرح مردمی کردن برنامه کاهش طلاق تاکنون در استان های دیگر اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است.

وی بااشاره به اینکه میزان طلاق عاطفی میان زوجین بیش از طلاق رسمی است، گفت: دانشگاه ها نیز باید در موضوع پایان نامه های دانشجویان خود آسیب های اجتماعی خصوصا طلاق را مورد توجه قرار دهند.

همچنین فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه باتاکید براینکه موضوع پرداخت تسهیلات در پایداری زندگی زوجین تاثیرگذار است، گفت: متاسفانه برخی از بانک ها در پرداخت تسهیلات به زوجین کوتاهی هایی دارند که در این زمینه لازم است ستادی تشکیل شود تا فعالیت بانک ها را در این زمینه رصد کند.

وحید خسروی مشاور مدیرکل ورزش وجوانان استان نیز بابیان اینکه آموزش‌های مقطعی پیش از ازدواج به کاهش آمار طلاق کمک نمی کند، گفت: باید معماری آموزش خود را از دوران پیش از ازدواج به سنین ۱۵ تا ۱۸ سال ببریم چراکه نرخ آموزش پذیری و مربی پذیری در این سنین بیشتر است.

وی اضافه کرد: در این راستا لازم است با آموزش و پرورش همکاری‌های بیشتری برقرار شود.

بیتا حامد عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کرمانشاه نیز در این نشست عنوان کرد: طبق یک بررسی انجام شده به دلیل تنوع قومیتی موجود در کرمانشاه، شاهد اختلال ارتباطی و ضعف مهارت گفت و گو  هستیم که این امر و گذر سریع از سنت به مدرنیته در افزایش آمار طلاق در استان تاثیرگذار بوده است.
 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.