صفحه اصلی / استان ها / لرستان / تدوین سند مدیریت خشکسالی لرستان با ۲۲۵ راهکار اجرایی

تدوین سند مدیریت خشکسالی لرستان با ۲۲۵ راهکار اجرایی

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان گفت: سند مدیریت خشک‌سالی در استان با ۲۲۵ راهکار اجرایی تدوین شده که در صورت اجرا 40 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

خشکسالی

‌به گزارش کسب و کار نیوز، مهندس علی محمدی‌فر در جمع خبرنگاران افزود: سند مدیریت خشکسالی استان در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این سند در ۸ فصل و به‌منظور مدیریت مصرف آب تهیه و تنظیم شده است.

وی افزود: بحران کم‌آبی فرا منطقه‌ای هست و علاوه بر استان لرستان کل کشور را درگیر خود کرده است و برای فائق آمدن بر این بحران نیازمند عزم عمومی‌ و اتخاذ سیاست‌های کلان و در سطح استانی و ملی هستیم.

این کارشناس بیان کرد: مطابق آمار حدود ۲۷ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی متمرکز شده که این موضوع نشان از جایگاه ویژه آن در اقتصاد استان لرستان دارد.

وی گفت: متأسفانه تنها حدود ۵ درصد از بودجه کشور به توسعه کشاورزی اختصاص پیدا کرده است، که عملاً‌ ناکارآمد و ناکافی است و نیازمند به بازنگری مجدد توسط دولت و مجلس دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان افزود: به‌طور متوسط در سال‌های اخیر در استان لرستان ۲۰ کاهش بارندگی و حدود ۱٫۱ درجه افزایش دما را داشته‌ایم، این وضعیت بحرانی نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است.

محمدی‌فر گفت: در لرستان در حوزه کشاورزی حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد هدررفت آب داریم و تنها از حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی استان استفاده بهینه می‌شود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: سند مدیریت خشکسالی به‌منظور کاهش مصرف بی‌رویه آب و مقابله با بحران آب تنظیم شده‌ و ۲۲۵ راهکار اجرایی در آن پیش‌بینی شده است که در صورت اجرا، حدود ۴۰ درصد در مصرف آب استان صرفه‌جویی خواهد شد.

محمدی‌فر گفت: بحران آب در لرستان در اثر دوعامل خطای انسانی و عوامل محیطی به وجود آمده است که البته عوامل محیطی در اختیار ما نیست، ولی‌ می‌توانیم با مدیریت مصرف و به حداقل رساندن خطای انسانی بر این بحران پیروز شویم.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت، تبدیل آبیاری سنتی به مکانیزه، پرداخت نکاشت به کشاورزان برای عدم کاشت محصولات آب‌دوست، فرهنگ‌سازی و آموزش تخصصی به کشاورزان و اصلاح قوانین موجود مربوط به برداشت آب در کشاورزی و وضع قوانین جدید به‌منظور اصلاح روند موجود از راهکارهای مقابله با بحران کم‌آبی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.