صفحه اصلی / اجتماعی / دیده بان کسب و کار / تخریب منابع طبیعی از سواحل تا عرصه‌های جنگلی در چالوس
تخریب منابع طبیعی از سواحل تا عرصه‌های جنگلی در چالوس

تخریب منابع طبیعی از سواحل تا عرصه‌های جنگلی در چالوس

حسین بابائی- استان مازندران به طور عام، منطقه غرب این استان به طور خاص و شهر چالوس به طور ویژه، به علت داشتن سواحل شنی زیبا، رودخانه‌ای پرآب، عرصه‌های جنگلی پهن‌برگ از گونه‌های منحصربه‌فرد جهان، آب و هوای گوارا و مطبوع و چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا، به عنوان منطقه مخصوص گردشگری در شمال کشور شناخته شده وخودنمایی می‌کند.

 

به گزارش کسب وکار نیوز، استان مازندران به طور عام، منطقه غرب این استان به طور خاص و شهر چالوس به طور ویژه، به علت داشتن سواحل شنی زیبا، رودخانه‌ای پرآب، عرصه‌های جنگلی پهن‌برگ از گونه‌های منحصربه‌فرد جهان، آب و هوای گوارا و مطبوع و چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا، به عنوان منطقه مخصوص گردشگری در شمال کشور شناخته شده وخودنمایی می‌کند. که لازم است با همکاری‌های گسترده و نزدیک مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی وذی‌ربط، ازاین نعمت خدادادی به نحو اصولی حفاظت و نگهداری شود تا با دخالت‌های غیراصولی انسان‌ها واستفاده‌های نامتعارف وغیراصولی از این نعمت‌های الهی و خدادادی موجود، موجب نشود که اکوسیستم طبیعی در منطقه به‌هم بخورد، چون در صورت سهل‌انگاری، اهمال و قصور متولیان امور در انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله، با تخریب عرصه‌های منابع طبیعی، یقینا خسارات زیادی بر این عرصه پرارزش وارد می‌شود که نسل‌ها و قرن‌ها به طول می‌انجامد تا با احیای مجدد، این خسارات جبران شوند و چنانچه مسئولان و متولیان امور نخواستند و یا نتوانستند از منابع طبیعی در منطقه به نحو اصولی و صحیح نگهداری و حراست کنند، بی‌شک در محکمه وجدان خود متهم و در مقابل افکار عمومی باید جوابگو باشند و مهم‌تر از همه در محضر حضرت حق و پیشگاه خداوند رحمان گناهکار خواهند بود.
——————————–
برداشت غیراصولی شن، ماسه، مخلوط، سنگ و خاک از عرصه‌های منابع طبیعی در چالوس
در سال‌های اخیر ازدیاد جمعیت، نیازهای روزافزون جامعه به خانه و کاشانه، افزایش ساخت‌وسازها، توسعه مناطق شهری، کمبود بستر مناسب و منابع لازم برای تامین مصالح مورد نیاز ساختمانی از قبیل شن، ماسه، مخلوط، سنگ و خاک در منطقه موجب شدند تا دست‌های تطاول چپاولگران دراین منطقه به سوی عرصه‌های ممتاز منابع طبیعی دراز شوند و آن را نابود و از حیز انتفاع ساقط کنند.

گزارشات مردمی و شاهدان عینی حکایت از برداشت غیراصولی و تخریب منابع طبیعی در منطقه دارد
گزارشات مردمی در چالوس حاکی است تعدادی به صورت غیرقانونی بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای به طور شبانه‌روزی، در مقابل دیدگان مردم ومنظر عموم به برداشت و تاراج این گونه مصالح و نهاده‌های ساختمانی می‌پردازند. تا جایی که با برداشت شن و ماسه به صورت انبوه و بی‌رویه به وسیله ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات کامل از قبیل بیل مکانیکی، لودر و کامیون‌های کمپرسی پرحجم از سواحل دریای نیلگون خزر در منطقه فرج‌آباد تا خط هشت، مخلوط و قلوه‌سنگ از مصب و بستر رودخانه بزرگ چالوس تا دشت نظیرکجور ولل بیجارکلارستاق در مناطق بالادست، سنگ‌های ساختمانی موجود در اراضی مابه‌ازای خروج دام از جنگل‌ها که در سنوات گذشته به طور غیرکارشناسی به برخی از افراد به اصطلاح دامدارانی واگذار شده که این افراد به طور غیرقانونی این گونه عرصه‌های ممتاز منابع طبیعی واقع در حاشیه جنوبی و مجاورت جنگل‌ها در نزدیکی مناطق مسکونی اشکاردشت و کشک سرا به صورت خودسرانه به معادن شخصی تبدیل کرده و با استفاده از ماشین‌آلات سنگین راهسازی مانند لودر، بلدوزر، مته‌های برقی و بیل‌های مکانیکی همراه با آلودگی‌های صوتی نسبت به برداشت سنگ‌های زیادی از آن به طور شبانه‌روز اقدام می‌کنند. همچنین برداشت خاک در حد زیاد و انبوه از مزار جدیدالاحداث اشکاردشت متعلق به مردگان با حمایت‌ها و مجوزهای غیرقانونی و صادره ازسوی برخی از دستگاه‌ها و حتی بدون مجوز و با اعمال نفوذ توسط برخی از افراد متنفذ و کاملا شناخته‌شده که درگذشتگان و متوفیانی از اشکاردشت، هلستان، بهجت‌آباد، پالوجده، دهگیری، شهرک نواب، مناطق فرهنگ،۱۷ شهریور، محوطه کاخ و دیگر مناطق دراین مزار مدفون ومقبورند. دراین گزارش مردمی آمده است که در طول تاریخ و نزد همه ملل، اقوام، ملیت ها وپیروان ادیان مختلف و موجود در جهان، گورستان ها از قداست، احترام وجایگاه ویژه ای برخوردارند واز اماکنی هستند که محترم شمرده می‌شوند و قرن‌ها پابرجا باقی می‌مانند. درحالی که مزار جدیدالتاسیس اشکاردشت چند سال است که احداث شده، عده‌ای از افراد فرصت‌طلب، سودجو، بدون توجه به افکار عمومی و حساسیت‌های مردمی ، به طور انبوه نسبت به برداشت خاک از آن اقدام می‌کنند. غافل از اینکه اولا مورد شناسایی و زیر نظر و رصد مردم قرار دارند. ثانیا با این طرز برداشت از این حجم از خاک از این مزار، زمینه رانش و تخریب مناطق مسکونی اشکاردشت را کاملا فراهم می‌سازند که سالیان متمادی است مردم این منطقه دچار خسارات و مشکلات ناشی از رانش زمین در مواقع بارندگی و سیلابی می‌شوند.

در مقابل تخریب منابع طبیعی، رانش احتمالی زمین و خسارات وارده به مناطق مسکونی مردم، چه کسانی مقصر و جوابگو هستند ؟
در بخشی از این گزارش مردمی آمده است که پس از احداث مزار شهدای گمنام در منطقه اشکاردشت، تعدادی از افراد خیراندیش و مورد وثوق مردم، توسط اهالی این منطقه به عنوان هیات امنای این مزار جدیدالاحداث انتخاب و برگزیده شدند تا با برنامه‌ریزی‌های درست و اعمال مدیریت صحیح، نسبت به نگهداری و اداره آن اقدام کنند. به اعتقاد مردم، اعضای هیات امنای این مزار تاکنون با صرف وقت و تحمل زحمات زیادی، خوب مدیریت کرده و به طور دلسوزانه از این مزار نگهداری و حراست کردند که جا دارد از تلاش و تحمل زحمات فراوان آنها حق‌شناسی و قدردانی شود.
این گزارش حاکی است در حالی که به علت پیگیری‌های مداوم اعضای هیات امنای مزار شهدای گمنام اشکاردشت و حفاظت جانانه و بدون توقع از آن برای جلوگیری از تاراج خاک و تخریب مزار، توسط اعضای هیات امنای این مزار که همگی از فرزندان صدیق انقلاب و از نیروهای ایثارگر جبهه و جنگ در دوران دفاع مقدس و خیرین پاک‌باخته، مورد وثوق مردم و چهره‌های کاملا شناخته‌شده درمنطقه هستند، مع‌الوصف و مع‌الاسف عده‌ای از افراد که همواره با اعمال نفوذ درصدد برداشت خاک از این مزار و مدام در پی منافع شخصی و اختصاصی خود هستند، بدون آنکه کمترین توجهی نسبت به منافع عموم و اهالی این منطقه داشته باشند، به موازات برداشت بی‌رویه و تاراج‌گونه خاک از مزار شهدای گمنام اشکاردشت، با ترفندهای مختلف قصد تخریب شخصیت هریک از اعضای هیات امنای را دارند که از افراد خدوم، مورد اعتماد و احترام مردم به شمار می‌آیند و به اعتقاد مردم همه اقدامات اعضای هیات امنای این مزار قابلیت دفاع دارد، چون تمام اقدامات در رابطه با حفاظت و نگهداری از مزار، جلوگیری از برداشت انبوه و بی‌رویه خاک از مزار و نحوه اداره و برنامه‌ریزی مربوط به آن براساس میل و خواسته‌های مردم و اهالی اشکاردشت صورت گرفته و به انجام رسیدند که در واقع موکلان و انتخاب‌کنندگان هریک از اعضای هیات امنای این مزار محسوب می‌شوند.
در این گزارش مردمی آمده است: چه کسانی، کدام مسئول و مدیران کدام دستگاه اجرایی در مقابل این‌همه تخریب منابع طبیعی اعم از برداشت شن و ماسه از سواحل دریا، مخلوط و سنگ‌های قلوه از بستر رودخانه بزرگ چالوس، سنگ‌های ساختمانی از اراضی مابه‌ازای خروج دام از جنگل و معدن سنگ غیرقانونی و خودسرانه با ایجاد آلودگی‌های صوتی در مواقع برداشت به‌طور شبانه‌روز و برداشت تاراج‌گونه خاک از مزار جدیدالاحداث شهدای گمنام اشکاردشت باید جوابگو باشند؟

جابه‌جایی شاکیان و متهمان
این گزارشات مردمی که منطبق با نظرات شاهدان عینی است، حکایت از آن دارد که برداشت‌کنندگان متنفذ قصد جابه‌جابی خود به عنوان متهمان و متمردین در مقابل قانون و منافع عمومی، با اعضای هیات امنای این مزار به عنوان شاکیان از سوی مردم به عنوان موکلان هستند تا با این جابه‌جایی بلکه بتوانند از چنگ قانون بگریزند. این در حالیست که مردم خواستار اجرای قانون و عدالت هستند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

حقوق معلمان

حداقل حقوق «معلمان» در سال ۹۹ اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا؛ سعید صالح درباره روند تعیین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.