صفحه اصلی / اجتماعی / دیده بان کسب و کار / تولید انواع خودروها افزایشی شد/سنگین‌های مسافربری در صدر افزایش تولید
تولید انواع خودروها افزایشی شد/سنگین‌های مسافربری در صدر افزایش تولید

آمار ۵ ماهه نشان می‌دهد

تولید انواع خودروها افزایشی شد/سنگین‌های مسافربری در صدر افزایش تولید

طبق آمار اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پنج ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع تولید انواع خودروها بین ۵.۷ تا ۱۴۷.۱ درصد رشد یافته؛ در حالی که تولید سواری کمترین میزان رشد را داشته، تولید اتوبوس، مینی‌بوس‌ و ون بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در حالی که آخرین آمار و گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت شاخص‌های صنعت، معدن و تجارت متعلق به یکساله ۱۴۰۰ بود، در نهایت وزارت صمت آمار  ۵ ماهه حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور را منتشر کرد.

طبق آمارهای وزارت صمت، در پنج ماهه نخست سال جاری، خودروسازان داخلی ۳۶۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو از انواع سواری‌ها تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۳۴۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه تولیدی در پنج ماه ابتدایی سال گذشته، تنها ۵.۷ درصد افزایش یافته که کمترین میزان افزایش تولید انواع خودروها در این مقایسه آماری است.

در مقابل طی مدت مذکور سال جاری بیشترین درصد افزایش تولید متعلق به سنگین‌های مسافربری‌ ( اتوبوس، مینی‌بوس‌ و ون) است که از ۷۶۳ دستگاه در پنج ماهه ۱۴۰۰ به ۱۸۸۵ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده و رشد ۱۴۷.۱ درصدی را ثبت کرده است.

تولید وانت‌ها نیز در این مدت به ۴۰ هزار و ۳۲۴ دستگاه رسیده که نسبت به ۲۷ هزار و ۱۰۸ دستگاه تولیدی در پنج ماهه سال گذشته، ۴۸.۸ درصدی بیشتر است.

تعداد تراکتور تولیدی در پنج ماهه امسال با رشد ۵۳.۴ درصدی نسبت به آمار تولید آن در مدت مشابه سال گذشته به ۱۲ هزار و ۸۹۲ دستگاه رسیده است. این در حالیست که در پنج ماهه ۱۴۰۰ قریب به ۸۴۰۶ دستگاه تراکتور به تولید رسیده بود.

گفتنی است که بر اساس آمار وزارت صمت، در پنج ماهه امسال ۱۰۶ هزار و ۱۰۰ تن لاستیک خودرو در کشور تولید شده که نسبت به ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ تن تولیدی در پنج ماهه سال گذشته، ۰.۵ درصد بیشتر است.

در حقیقت بررسی نقطه‌ به‌ نقطه آمار تولید و فروش خودروسازان در هر ماه نشان می‌دهد که در حال حاضر خودروسازان در اکثر خودروها بیش از آنکه تولید کنند، می‌فروشند؛ این بدان معناست که خودروسازان بیشتر در مسیر تکمیل ناقص‌های ماه‌ها و سال گذشته خود هستند که ماه‌به ماه هم کمتر می‌شود، اما چون آمار تولید افزایشی نبوده و از تعداد خودروهای کف هم به‌مرور کاسته می‌شود، فاصله قابل توجهی در آمار فروش ایجاد نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.