صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه اخذ مالیات از خریداران سکه‌های پیش فروش
زمزمه  اخذ مالیات  از خریداران سکه‌های  پیش فروش

«كسب‌وكار» اجرایی نشدن معامله حواله های سکه در بورس را بررسی می کند

زمزمه اخذ مالیات از خریداران سکه‌های پیش فروش

در حالي روند افزايشي قيمت سكه متوقف نشده كه مسئولان نيز با برخي از سياست‌ها مانع از تخليه اين حباب مي‌شوند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز براساس گزارش‌های موجود، یکی از این موانع، ممانعت از معامله حواله‌های پیش‌فروش‌شده سکه طلا در بورس است که قرار بود مقدمات اجرای آن روز گذشته فراهم شود، اما این امر نه تنها اجرا نشد، بلکه موضوع اخذ مالیات از خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده که به تازگی مطرح شده نیز مساله را برای دارندگان این سکه ها پیچیده‌تر کرده است. با این وضعیت به نظر می‌رسد تخلیه حباب سکه به تاخیر افتاده یا به این راحتی صورت نگیرد.

به گزارش تسنیم، یک مقام آگاه با اعلام این خبر گفت: در حالی بانک مرکزی در اعلان خود در مقطع زمانی پیش‌فروش این سکه‌ها اعلام کرده بود که خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده از پرداخت مالیات معاف هستند که حالا متولیان بانک مرکزی در آستانه آغاز معامله حواله‎های سکه در بورس خواستار دریافت مالیات از این معاملات شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه این خواسته بانک مرکزی به نوعی بدعهدی تلقی می‌شود، افزود: از سوی دیگر به تازگی برخی نمایندگان مجلس نیز به دنبال تصویب طرح دو فوریتی هستند که براساس آن تنها ۱۰ قطعه سکه به متقاضیان طرح پیش‌فروش سکه تحویل داده شود که این موضوع نیز به مانعی برای معامله حواله‎های سکه در بورس تبدیل شده است. ضمن اینکه این تصمیم نمایندگان مجلس در بازار آزاد نیز می‌تواند به التهاب بیشتر بازار سکه و افزایش قیمت‌ها بینجامد.
به گفته دارندگان سکه‌های پیش‌فروش‌شده، پیش از این دولت حرفی از دریافت مالیات از دارندگان سکه‌های پیش‌فروش‌‌شده نزده بود؛ ازاین‌رو بهتر است این مالیات مشمول کسانی باشد که سکه‌های زیادی از دولت دریافت کرده‌اند، نه کسانی که به صورت جزئی و خرد از بانک سکه خریده‌اند.برخی از کارشناسان نیز معتقدند سیاست پیش‌فروش سکه از همان ابتدا غلط بوده است و دولت نباید اصراری برای احیای این روش داشتهباشد.
فشار مالیاتی بر خریداران خرد سکه
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئولان به طور جدی تصمیمی در مقطع زمانی کنونی برای بازار سکه ندارند، به «کسب‌وکار» می‌گوید: به نظر می‌رسد علت تاخیر در رسیدگی به وضعیت بازار سکه این باشد که دولت منتظر جواب اتحادیه اروپا به برجام است. اینکه این اتحادیه چه نقشی در قبال برجام ایفا می‌کند، به تبع برای دولت مهم خواهد بود و عزم دولت تصمیم‌گیری برای بازار سکه بعد از این موضوع است.
وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های غلط بانک مرکزی در عرضه سکه و پیش‌فروش آن که صرفا به سودجویی یک دسته منتهی ‌شد، می‌گوید: اما مساله دوم این است که با وجود عرضه چند هزار سکه به افرادی خاص دیگر ضرورتی به ضرب سکه نخواهد بود و بهتر است دولت به متقاضیان این‌چنینی شمش طلا بدهد تا دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌های ضرب نباشد؛ یعنی دولت به ارزان‌سازی عرضه سکه بپردازد. ممکن است این کنایه یک کنایه طنز باشد، ولی واقعیتی است که بر جامعه ما سایه انداخته است. باید از مسئولان پرسید: چرا دولت و بانک مرکزی همچنان اصرار به فروش سکه دارند؟ آیا هدف آنها خاموش کردن عطش متقاضیان سکه است؟ به جای چندین هزار سکه شمش طلا بدهند.
مشبکی با تاکید بر اینکه اخذ مالیات از خریداران خرد سکه‌های پیش‌فروش‌شده تاثیری بر حال بازار سکه ندارد، می‌گوید: بهتر است چنین قانونی به کسانی که به خرید بیش از اندازه سکه مبادرت ورزیده و از رانت‌های فرادستی برخوردارند، تعلق بگیرد وگرنه این کار دولت صرفا فشار مالیاتی بر خریداران خرد سکه است، در حالی که دارندگان سکه‌های زیاد به واسطه رانت از این مالیات مستثنی می‌شوند.

افزایش قیمت سکه به ۲ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان
در جریان معاملات دیروز (یکشنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۸ هزار تومان افزایش به ۲ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان رسید. به گزارش مهر، همچنین هر سکه طرح قدیم نیز با ۵ هزار تومان افزایش به ۲ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان رسید.
هر نیم‌سکه یک میلیون و ۴۲۸ هزار تومان، ربع سکه ۷۴۷ هزار تومان و سکه یک گرمی ۴۱۹ هزار تومان بود. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۵۲ دلار و ۸۱ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۳۹ هزار و ۱۸۰ تومان است.

فرصت سودجویان از توقف معامله حواله سکه در بورس
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی
در ایران وضع مالیات بر سکه مرسوم نبوده است. با این حال در همه کشورهای دنیا این نوع معاملات مشمول مالیات است که باعث می‌شود دست سودجویان از بازار سکه کوتاه باشد. بنابراین وضع مالیات بر سکه یک فرایند قانونی و موثر است که دولت باید نسبت به اجرای آن پیگیر باشد، اما درباره خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده از آنجایی که در ابتدا این مساله درباره آن ذکر نشده، به آنها حقی می‌دهد که گریز از آن میسر نیست. به نظر می‌رسد در این خصوص مالیات باید از خریدارانی اخذ شود که میزان خرید سکه آنها مشکوک است. همچنین درباره معامله‌های حواله‌های پیش‌فروش‌شده سکه نیز لازم است روند عملیاتی آن در بورس به اجرا برسد وگرنه در صورت عدم اجرا باید دلایل این کار به دارندگان سکه اطلاع داده شود. با این حال به نظر می‌رسد نفوذ برخی از سودجویان در بازار سکه مانع از انجام برنامه‌های لازم درباره کاهش قیمت سکه ‌شود که شاید توقف مبادله حواله‌های سکه در بورس نیز به این دلیل باشد.توقف این طرح‌ها و برنامه‌ها چیزی جز فراهم کردن فضای سوءاستفاده برای برخی از سودجویان را به دنبال ندارد که این نیز به تبع در گرانی قیمت سکه اثر می‌گذارد و مانع از تخلیه حباب آن می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.