صفحه اصلی / سرخط خبرها / رقابت نابرابر تولید با قاچاق
رقابت  نابرابر تولید  با  قاچاق

ابراهيم نكو، نماینده سابق مجلس

رقابت نابرابر تولید با قاچاق

سرمقاله

زمانی که صحبت از تولید ملی و حمایت از تولید‌کننده داخلی می‌شود، نباید شاهد واردات و رشد قاچاق باشیم چرا که این دو در تضاد کامل باهم قرار گرفته‌اند و باید در راستای افزایش حمایت‌ها از تولید ملی، واردات کاهش و قاچاق به طور کامل از بین برود. متاسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که امروز در یک رقابت نابرابر شاهد شکست تولیدکننده ایرانی از واردات و قاچاق هستیم و از حمایت صحبت می‌کنیم، در حالی که یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه تولید داخلی هنوز وجود دارد. تولیدکننده ایرانی در حالی در یک جنگ رقابتی با کالاهای خارجی که اکثرا هم بی‌کیفیت هستند گیر کرده است که در این جنگ محصولات قاچاق به دلیل قیمت پایین پیروز شده‌اند و هر روز شاهد کناره‌گیری تعداد زیادی از تولیدکنندگان به دلیل افزایش ضرر و زیان‌ها هستیم.
عواقب و تبعات زیادی درباره واردات برای کشور وجود دارد که تهدید تولید ملی و ورشکستگی تولیدکننده ایرانی یکی از آن موارد است. با ادامه روند رو به رشد واردات و قاچاق شاهد بی‌اهمیتی و بی‌اثر شدن قانون در مرزهای کشور خواهیم بود که شاید جدی‌ترین مشکلی باشد که با آن روبه‌رو خواهیم شد. با از دست رفتن نقش اصلی مرزها دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به قوانین پایبند باشد و در این حالت بحران اقتصادی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.
این موارد برای نگرانی تولیدکننده داخلی کافی است تا به دلیل نارضایتی از بازار و درآمد کم دیگر رغبتی به ادامه کار نداشته باشد. تولیدکنندگان نگران بازار کار خود هستند و در ماه‌های اخیر بسیاری از صنف‌های صنعتی با ورود حجم بالای کالای قاچاق رو به تعطیلی رفته‌اند و انگیزه‌ای برای تولید ملی وجود ندارد.
اقتصاد مقاومتی هم که بسیار بر آن تاکید شده و می‌شود، همواره حمایت از تولید داخلی را مطرح می‌کند و به عبارت بهتر تولید ملی یکی از عوامل عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است. بنابراین دولت به عنوان اصلی‌ترین نهاد باید در نظر داشته باشد تا با اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی تولید داخلی را تقویت و حمایت کند.
به طور کلی برای اینکه بتوانیم گامی در جهت استقلال اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی برداریم، راهی جز حمایت همه‌جانبه از تولید ملی نداریم که در این راه نباید از نیروی کار و سرمایه ایرانی هم غافل شد.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.