صفحه اصلی / استان ها / لرستان / مهم‌ترین مواردی که در جلسه اتاق بازرگانی لرستان مطرح شد
مهم‌ترین مواردی که در جلسه اتاق بازرگانی لرستان  مطرح شد

مهم‌ترین مواردی که در جلسه اتاق بازرگانی لرستان مطرح شد

در جلساتی که در اتاق بازرگانی برای رفع موانع تولید بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود، هر بار جمعی از مدیران بنگاه‌های اقتصادی به جلسه می‌آیند؛ امروز نیز با توجه به شرایط حساس فعلی، این جلسه با حضور مجمع نمایندگان لرستان منهای دکتر بیرانوند و کاظمی که به دلیل کنسل شدن پرواز نتوانسته بودند در جلسه حضور یابند، برگزار شد.

استانها/ واحدهای تولیدی

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین سلاح‌ورزی در جلسه فعالان اقتصادی با مجمع نمایندگان استان لرستان اظهار کرد: در حالیکه هدفگذاری این بوده که در سال ۹۷، بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود، آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که در سه ماهه سالجاری ۵۰ هزار مورد ریزش شغل و کاهش اشتغال داشتیم.

وی ادامه داد: در لرستان تامین اجتماعی صرفا نگاهش به تامین منابع خود و اخذ بیمه و جریمه است و سیستم بانکی هم با روش محاسبه جرائم و سود برای این بنگاه‌ها مشکل به وجود آورده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: از طرفی امور مالیات استان با افتخار اعلام می‌کند که ۱۰۱ درصد تحقق درآمد مالیاتی در استانی که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، داشته است.

وی افزود: در اتاق بازرگانی جلسات مختلفی با بانک‌ها، دادگستری و تامین اجتماعی می‌گذاریم و همه معتقدند که بنگاه‌های اقتصادی نیاز به حمایت دارند ولی عملا می‌بینیم که اوضاع بنگاه‌ها روزبه روز بدتر می‌شود.

سلاح ورزی تصریح کرد: به صورت پیش فرض در استان با مشکل اشتغال مواجه هستیم و به نظر می‌رسد اشتغال موجود با مشکل بیشتری مواجه است.

وی گفت: در استان کارگروه و شورا کم نداریم و در ستاد تسهیل هم که یک مرجع قانونی است، مشکلات بنگاه‌ها مطرح می‌شود و ته آن این است که یک واحد تولیدی فعال به بانک معرفی می‌شود و نهایتا باز با معضل دیگری روبرو می‌شود.

او افزود: در مرحله اجرا دستگاه اجرایی توجیهش این است که من از ستادم تبعیت می‌کنم. مشکل ما جمع‌آوری دیتا از بنگاه‌های دارای مشکل نیست و معضل ما چگونگی حل آنهاست.

کاووسی: وظیفه بانک‌ها با صنایع در حال تولید را مشخص کنید

کاووسی، مدیر یک شرکت تولیدی نیز در این جلسه اظهار کرد: ۱۲۰ کارگر دارم و شش ماه است که نتوانسته‌ام حقوق بدهم. بانک‌ها هر روز در چهار تا پنج شرکت را می‌بندند.

کاووسی اضافه کرد: وظیفه بانک‌ها با صنایع در حال تولید را مشخص کنید.

این فعال اقتصادی با اشاره به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی با بانک‌ها تصریح کرد: ۴۰ سال است که بیمه تامین اجتماعی کارگران را پرداخت می‌کنم و اگر یک ماه پرداخت نکنم، کارگر یقه من را می‌گیرد که چرا بیمه را واریز نکرده‌ای؟ ما در هر شرایطی تولید داشتیم اما الان به ما کمک نمی‌شود.

وی خطاب به مجمع نمایندگان استان گفت: سال گذشته لرستان پایلوت اقتصاد مقاومتی بود، آقای نمایندگان چه گلی به سر ما زدید؟ ما تولیدکنندگان چه‌کار کردیم؟ بارها این جلسات را تشکیل دادیم ولی خروجی‌شان این بوده که باید سویا کیلویی ۱۳۰۰ تومان را با قیمت ۳۰۰۰ تومان بخریم.

کاووسی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید این وضع را درست کنند. الان دیگر فرصتی نداریم باید به ما کمک شود. صنعت مرغداری نابود شده است، خیار کیلویی ۴۰۰۰ تومان و مرغ کیلویی ۴۵۰۰ تومان است.

این فعال اقتصادی گفت: وقتی قبض آب و برق و گاز را دیر پرداخت می‌کنیم آن را  قطع می‌کنند.  استان ۱۰ نماینده فعال در مجلس دارد پس بهتر این نمایندگان مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل کنند.

طوماری ۷ متری از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی نوشته‌ام

به گزارش کسب و کار نیوز، محمودی، از دیگر فعالان اقتصادی استان در این نشست گفت: دو سال و نیم است که یک طومار ۷ متری از تمام مشکلات تولیدکنندگان را نوشتیم ولی به جایی نرسیدیم و درخواست داریم همایشی در تهران برگزار شود تا این مشکلات مطرح شود.

وی ادامه داد: اسم من دیگر محمودی نیست، اسمم را گذاشتند طومارچی از بس که این طومار را آوردم و‌ بردم.

محمودی افزود: سال گذشته برای درگذشتگان ۳۰۰ سال پیش همایش برگزارشد ولی یکبار برای لرستان همایشی که ما خواستیم را برگزار نکردند.

این فعال اقتصادی در خصوص بانک‌ها تصریح کرد: شرکتی که یک قسط یک قسط را نتوانسته بدهد چطور می‌تواند یکجا ۵۰ قسط بپردازد!

افزایش حقوق کارگران تنها از جیب تولید نباشد

روزبهانی، از فعالان اقتصادی استان در این نشست گفت: قانون‌های متعددی از جمله رفع موانع کسب و کار، ستاد تسهیل و برنامه پنجم و ششم توسعه در خصوص حمایت از تولید داریم، اما این‌که چرا این قوانین اجرا نمی‌شوند به معنای این است که در بخش نظارت مشکل وجود دارد.

وی ادعا کرد: ستاد تسهیل در طول سال‌های گذشته تنها دستاوردی که داشته این بوده که هر زمانی خواستیم مدیری را ملاقات کنیم، در دفترش نبوده و گفتند در جلسه ستاد تسهیل است.

روزبهانی خاطرنشان کرد: سالانه مجلس در قوانین بودجه کشور افزایش حقوق را در نظر می‌گیرد، کارگران ما باید از شرافت‌مندانه‌ترین زندگی برخوردار باشند، با حقوق یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نمی‌شود زندگی کرد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: قرار نیست زندگی شرافت‌مندانه کارگران فقط از تولید تامین شود بلکه دولت هم باید مسئولیت خود در این خصوص را بپذیرد.

وی پیشنهاد داد؛ دولت معادل افزایش حقوق کارگران، خدماتی از جمله معافیت مالیاتی به تولیدکنندگان بدهد‌.

روزبهانی خاطرنشان کرد: شش ماه است درخواست ملاقات بااستاندار داریم اما موفق نشده‌ایم، در چنین وضعیتی چطور می‌توان به تولید استان امید داشت.

نماینده خرم‌آباد: ارائه برنامه برای اشتغال، توفیق دولت را به همراه دارد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا مکشاهی‌راد، در این نشست با تشریح وضعیت اقتصادی کشور ادامه داد: زمانی دولت می‌تواند موفق باشد که برنامه‌ای برای اشتغال در حوزه تولید فراهم کند.

ملکشاهی‌راد یادآور شد: امروز چیزی حدود ۱۶۰۰ تریلیون پول نقد در دست مردم است و همه تلاش می‌کنند پول‌شان را بیشتر در ارز، طلا، ساختمان و … سرمایه‌گذاری کنند و در حوزه تولید کاری نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: مشکلات ما قوانینی است که برای تولیدکنندگان دست و پا گیر است و البته مدیران ما نگاه خوبی به حوزه تولید ندارند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس درباره بانک‌ها افزود: بانک‌ها امروز بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معوقه دارند. صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد دلار به اشتغال روستا اختصاص داد‌. سهم لرستان ۳۰۸ میلیارد تومان است، تاکنون که هفت یا هشت ماه می‌گذرد، درصد چندانی هنوز تخصیص ندادند. لذا باید ساز و کار جداگانه‌ای برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفت.

ملکشاهی‌راد در ادامه عنوان کرد: در دنیا به ازای هر بازنشسته هفت نفر نیروی کار باید باشد و امروز ما به نسبت یک به یک نزدیک می‌شویم. بحرانی‌ترین نقطه اقتصاد ما در آینده بازنشستگان هستند. اینها نکاتی است که باید جراحی کنیم.

نماینده مردم خرم‌اباد در مجلس با بیان این‌که بسیاری هنوز به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارند، تصریح کرد: امسال ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد بازار ما می‌شود که آمار در این خصوص متفاوت است. چهار میلیارد دلار آن پوشاک است.

وی افزود: با وجود نقدهایی که بر کالاهای تولیدی داریم اما باید آنها را حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از ضربات مهلکی که نظام اقتصادی ما بر پیکر سرمایه‌گذاری در کشور زد این بود که هیچ‌گاه دولت‌ها سرمایه مردم را تضمین نکردند و از سویی موسسات مالی غیرمجاز ضربه مهلکی بر باور مردم بود و باعث بی‌اعتمادی مردم در سرمایه‌گذاری با دولت شد. لذا اعتبار در بازار و اقتصاد را از دست دادیم که باید آن را احیا کنیم.

ملکشاهی‌راد خطاب به فعالان اقتصادی تصریح کرد: خواسته‌های خود را در قالب قانون از نمایندگان مجلس بخواهید.

گودرزی: با تعامل بخش خصوصی مشکلات ارزی را حل کنیم

به گزارش کسب و کار نیوز، عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس در ادامه گفت: نمایندگان باید از خردجمعی استفاده کنند و بتوانند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی خوبی کنند.

گودرزی ادامه داد: بخشی از مشکلات هم مدیریتی است، ما خودتحریمی داریم. متاسفانه برخی مدیران ما دغدغه ندارند و تا زمانی که شب نخوابی نشود و پیگیری مستمر نشود، مشکلات حل نمی‌شود.

کیان‌پور: دولت تسهیل‌گری کند

مجید کیان‌پور نیز در نشست با فعالان اقتصادی لرستان با اشاره به این‌که نباید به دنبال این باشیم که مشکلات را یک روزه حل کنیم، بلکه باید آن را دسته بندی کرده و بر اساس اولویت پیگیری کنیم، گفت: برخی مشکلات در سطح استان قابل حل است و برخی را باید در سطح ملی رسیدگی کنیم.

وی با بیان این‌که تمام دغدغه و نگرانی نمایندگان وضعیت استان است تا شرایط فعلی را حفظ کنیم، تصریح کرد: هرکسی به نوبت خود کمک می‌کند تا مشکلات کمتر شود و آنچه که به صلاح منافع ملی کشور است را حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با ابراز این عقیده که شاید یکی از علل عمده وضع فعلی اقتصاد کشور این باشد که نتوانسته‌ایم سیاست‌های ارزی مناسبی اتخاذ کنیم، افزود: در این رابطه جلسات متعددی با مسئولین دولت داشته‌ایم و تمام دغدغه‌های فعالان اقتصادی را منتقل کرده‌ایم.

کیان‌پور با اشاره به این‌که اعتقاد داریم که دولت تا جایی که امکان دارد نباید دخالت مستقیم داشته باشد، بازار ارز با سیاست‌های دستوری و تک نرخی به سمت و سوی خوبی نمی‌رود، ادامه داد: با تعامل با بخش خصوصی باید این مسائل را رفع کرد، کمک کنیم توسط بخش خصوصی مسائل حل شود و دولت تسهیل‌گری کند.

وی با بیان این‌که هفته آینده نیز جلسات کاری متعددی پیرامون وضعیت اقتصادی کشور در مجلس خواهیم داشت، تصریح کرد: همه به دنبال بهبود بخشیدن به وضعیت هستند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با تاکید بر این‌که اکثر صاحب نظران اقتصادی معتقدند که کشور به لحاظ منابع ارزی مشکلی ندارد و  ۱۱۲ میلیارد دلار در ذخایر ارزی کشور موجود است، ادامه داد: درست است تحریم‌ها خیلی فشار می‌آورد اما این‌ها با تدابیر ویژه در تیم‌های مختلف کارشناسی قابل حل است، بیش از ۱۴ گروه در مجلس با دولت همکاری می‌کنند تا آثار ناشی از تحریم به حداقل برسد.

کیان‌پور در پایان تصریح کرد: باید از ایجاد هرگونه بازار موازی و کاذب جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.