صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / سازش در ۵۰۰ پرونده قتل در سال ۹۶
سازش در ۵۰۰ پرونده قتل در سال ۹۶

رییس مرکز شورای حل اختلاف:

سازش در ۵۰۰ پرونده قتل در سال ۹۶

رییس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور گفت: در سال ۹۶، ۵۰۰ فقره پرونده قتل از طریق شورای حل اختلاف به صلح و سازش رسیده است.

احمدی میانجی

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی میانجی با حضور در برنامه صبحگاهی “صبح بخیر ایران” که به مناسبت هفته قوه قضاییه انجام شد ضمن تبریک این هفته و تقدیر از مردم که در کارهای خیر پیشقدم هستند در خصوص فلسفه تشکیل شوراهای اختلاف، اظهار کرد: شورای حل اختلاف تقریبا از سال ۷۶ جرقه تشکیل آن زده شد که به این سمت برویم که کارهای مردم را به جای اینکه در دادگستری مطرح و پرونده‌سازی شود، تا حدی که می‌توانیم با ریش سفیدی و کدخدامنشی که از قدیم‌الایام وجود داشته، انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال ۸۱  اولین شعبه شورای حل اختلاف افتتاح شد، گفت: خوشبختانه از آن تاریخ این شورا کارنامه بسیار خوبی را در این زمینه دارد.
با توجه به مشکلاتی که دستگاه قضایی در کثرت و ازدحام پرونده دارد قانونا مقداری صلاحیت رای دادن هم به شورای حل اختلاف داده شده و این مساله مبنای اصل شورای حل اختلاف برای کدخدامنشی و حل و فصل اختلافات بوده و این شورا تاکنون هر دو جنبه صلح و سازش و رای را حفظ کرده است.

رییس مرکز شورای حل اختلاف کشور تصریح کرد: برای صلح و سازش کاری کردیم که در خود شعب شورای حل اختلاف انجام شود و در صورت صدور رای، در اجرای احکام به صلح و سازش برسد.

احمدی میانجی اظهار کرد: طی ۲،۳ سال اخیر در زندان‌ها هم شعب شورای حل اختلاف را راه‌اندازی کردیم که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان زندان‌ها  داشته‌ایم.

وی در خصوص چگونگی انتخاب اعضای شورای حل اختلاف گفت: در رابطه با صلح و سازش معمولا در تخصص افرادی است که ریش سفید بوده و مردم آنها را می‌شناسند، نزد آنها اعتبار داشته و حرفشان خریدار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ حدود ۵۰۰ قتل در کشور با ریش‌ سفیدی شوراهای حل اختلاف در زندان و خارج از آن به صلح و سازش رسیده است در حالی که صلح و سازش در قتل خیلی زمان‌بر است.

رییس مرکز شورای حل اختلاف کشور اظهار کرد: شورای حل اختلاف در حال حاضر ۲ دسته بوده که یک دسته شامل شوراهایی که فقط مخصوص صلح و سازش هستند می‌شود و دسته دوم شوراهایی هستند که هم صلح و سازش کرده و هم می‌توانند رای بدهند.

وی گفت: سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده مختومه شده که فقط به ۱۷۰ هزار فقره اعتراض صورت گرفته است که از این میزان تعدادی قابل صلح و سازش نبوده و یک سری هم قابل صلح و سازش هستند که حدود ۳۳ درصد در کل کشور بوده است.

احمدی میانجی اظهار کرد: شورای حل اختلاف حدود ۳۴ هزار نیرو دارد که ۲۲ هزار نفر آنها از ریش‌سفیدان هستند که حدود ۱۲ هزار نفر بیمه شده‌اند و همین حدود هم نیروی جوان تحصیلکرده در مقاطع مختلف داریم که آموزش نیز دیده‌اند و امیدواریم درباره آنها تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.