صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / ۷۰ درصد گردش مالی سیگار قاچاق کشور در اختیار دو شرکت خارجی
۷۰ درصد گردش مالی سیگار قاچاق کشور در اختیار دو شرکت خارجی

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه اعلام کرد

۷۰ درصد گردش مالی سیگار قاچاق کشور در اختیار دو شرکت خارجی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: 60 تا 70 درصد گردش مالی سیگار قاچاق کشور در اختیار دو شرکت خارجی است،

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی‌کیا در نشست فعالان بخش خصوص با مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: چطور این شرکت‌ها می‌توانند پول سیگار را به ارز تبدیل کرده و از کشور خارج کنند، اما بخش خصوصی برای واردات ارز ندارد.

وی اصلی‌ترین مشکل بخش خصوصی در کشور را رقابت دولت دانست و اظهار کرد: اگر دولت از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد، این بخش راه خود را باز خواهد کرد. به علاوه حاکمیت باید سهم خود را در ضررهای بخش خصوصی پرداخت کند، زیرا در بسیاری از موارد بخش خصوصی در جریان یک مسئله سیاسی و … ضررهایی می‌کند که هیچ نقشی در آن نداشته است.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی مبارزه با قاچاق کالا را از دیگر مواردی دانست که به تقویت بخش خصوصی کمک می‌کند و یادآوری کرد: اکنون گردش مالی پوشاک قاچاق در کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان و سیگار ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

حسینی‌کیا با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد گردش مالی سیگار قاچاق کشور در اختیار دو شرکت خارجی است، خاطرنشان کرد: چطور این شرکت‌ها می‌توانند پول سیگار را به ارز تبدیل کرده و از کشور خارج کنند، اما بخش خصوصی برای واردات ارز ندارد.

وی مالیات بر ارزش افزوده را نیز یکی دیگر از موانع پیش روی بخش خصوصی برشمرد که به درستی اجرا نشد و مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است و ادامه داد: نرخ بالای تسهیلات، سرمایه در گردش، مسائل بیمه و … نیز از دیگر مشکلات بخش خصوصی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نمی‌توان تمام موانع پیش روی بخش خصوصی را به طور کامل برداشت، تاکید کرد: بخشی از این موانع مربوط به محدودیت‌های قانونی در کشور است.

حسینی‌کیا اظهار کرد:نمایندگان از هیچ کوششی برای کمک به استان و فعالان بخش خصوصی فروگذار نمی‌کنند.

در ادامه احمد صفری نماینده کرمانشاه با اشاره به چند مانع اصلی فضای کسب  و کار، گفت: درگیری‌های سیاسی یکی از مهمترین عوامل است که نمی‌گذارد در کرمانشاه کارها به خوبی پیش برد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست از منازعات سیاسی هیچ سودی نبردیم، افزود: در کرمانشاه وقتی که یک فرد اصولگرا در راس است، اصلح‌طلبان مانع کار او می‌شوند و بالعکس٫

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه عوامل اقتصادی خصوصا بی‌ثباتی در نرخ ارز را نیز از دیگر مشکلات پیش روی بخش خصوصی دانست که امکان تصمیم‌گیری درست را می‌گیرد. وقتی که در مدت یکسال ۳۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور خارج می‌شود پیامدی جز بالا رفتن نرخ ارز نخواهد داشت.

صفری، عوامل اجتماعی، عقب بودن از تکنولوژی روز و … را نیز از دیگر موانع پیش روی بخش خصوصی برشمرد.

در ادامه فرهاد تجری نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز گفت: باید درباره رفع مشکلات پیش روی بخش خصوصی واقع‌بین باشیم و بدانیم که امکان تغییر قوانین و مقررات صرفا برای استان کرمانشاه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: قطعا نمی‌توانیم مصوبه‌ای در مجلس بگیریم که همه مشکلات کرمانشاه را یکباره حل کند، اما نمایندگان مجلس آنقدر نفوذ دارند که اگر در حوزه مدیریتی مقررات سخت‌گیرانه وجود دارد بتوان با رایزنی و گفت و گو بخشی از این مقررات را تعدیل کرد و یا یک نسخه منطقه‌ای برای آن پیچید.

در ادامه شهاب نادری نماینده پاوه و اورامانات نیز با بیان اینکه همواره حامی بخش خصوصی هستیم، افزود: با این بروکراسی شدید و کاغذبازی که داریم کار بخش خصوصی پیش نمی‎رود.

وی اظهار کرد: بارها شرایط حضور سرمایه‌گذاران را در استان فراهم کردیم اما این بروکراسی سرمایه‌گذاران را فراری داده است.

نماینده پاوه و اورامانات خواستار حمایت بیشتر از جوانان بیکار مناطق مرزنشین شد و افزود: مرز برای این جوانان در حال تبدیل شدن به تهدیدهای امنیتی است.

نادری با انتقاد از ریخت و پاش‌هایی که در برخی از بخش‌ها صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در شرایطی که جوانان مناطق مرزی برای وام دو میلیون تومانی لنگ هستند، در برخی سازمان‌ها ریخت و پاش‌های چندین میلیونی می‌شود.

در ادامه حسن سلیمانی نماینده کنگاور، صحنه و هرسین نیز گفت: رفع موانع کسب و کار باید به صورت قانونی انجام شود و امکان اینکه کاری در خارج از چارچوب قانون انجام دهیم نداریم.

وی افزود: نباید فراموش کرد که ما امکان نوشتن یک قانون منطقه‌ای برای حل مشکلات کرمانشاه را نداریم، اما می‌توانیم حمایت‌ها و کمک‌های منطقه‌ای برای کرمانشاه جذب کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی هم باید خود پای کار بیاید، عنوان کرد: متاسفانه در کرمانشاه تفکر بازاری بودن و پول به دست آوردن وجود ندارد.

سلیمانی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان همواره آماده پذیرش بخش خصوصی است، اظهار کرد: بخش خصوصی هم باید برای رفع مشکلات خود سراغ ما بیاید.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.